![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag har faktiskt en ganska färdig tender också men den är inte gjord i Blender utan i Truespace. Senast redigerad av spyfrog den 2016-07-14 klockan 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Har varit lite si och så med ritandet den senaste tiden. Har dessutom gett mig i närkamp med herr Walschaert och han har fortfarande övertaget
![]() Här kommer i alla fall en bild på hur långt jag kommit nu. Bifogad fil 72826 Kul att det finns fler som har gett sig i kast med Donj´s falulok, skillnaden mellan dem och Blj´s nr 5 verkar ju vara försummbar. Skulle också vara att se tendern som du (Spyfrog) har gjort. Var tanken den att göra ett falulok till det avsomnade Donj projektet? Ritningsmaterial kan man ju inte få för mycket av. Det enda jag har att tillgå är en ganska lågupplöst bild av en ritning från webben. Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Thor ser ut att bli bra, men ge inte upp när animeringsproblemen av Walschaert börjar, vi kan nog hjälpa till.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det börjar ta sig!
Det ser ut som att du har en del smoothing-problem, syns på till exempel på skorstenen och på taket som får lustiga 'skuggor'. Det beror på att du har smoothat ett objekt som har både rundade ytor och helt plana ytor som sitter ihop. Den skarpa kanten mellan dessa blir då problematisk då Blender försöker att smootha den också. Lösningen är att splitta meshen längs de edges som utgör kanterna mellan de ytor som ska vara smoothade och de som är platta. Lyckligtvis går detta att göra med ett endaste knapptryck i Blender, man lägger bara på en Edge Split Modifier: https://www.blender.org/manual/model...dge_split.html (Bilden längst ned visar tydligt på problemet och hur det ser ut efter edge split) Det går bra att låta modifiern ligga kvar i modifierstacken medan du bygger, utan att applya den. Då kommer du att kunna editera mesherna utan att de har blivit splittrade, men kom ihåg att trycka apply innan du exporterar till Trainz! Walschaerts har jag själv tampats med en gång på ett lok som aldrig blev klart (men det är en anna historia ![]() http://forums.auran.com/trainz/showt...ender&p=786911 En ganska finurlig lösning om du frågar mig, med speglade lattices för att få till vissa rörelser. Filen som länkas till ligger inte kvar på hemsidan, men lyckligtvis så sparar jag på allt jag hittar, så den bifogas. Den är alltså inte gjord av mig, utan av Uschi0815. Den är sparad för Blender 2.71, men bör fungera från 2.6x och uppåt.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2016-07-16 klockan 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Ni är fantastiska som ställer upp med all hjälp.
Har hållit på och klurat på hur jag skulle lösa smoothingproblemet, hjälpen kom som en skänk i från ovan ![]() Har testat med edge split och det och det fungerar perfekt. Har varit och nosat på det tidigare men fick inte riktigt kläm på hur det skulle tillämpas. Har inte hunnit kolla in filen med walschaert animeringen, måste anstå tills i morgon, kvällen kommer att ägnas åt att vara lite social. Än en gång, stort tack. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det tar lite tid dock för jag sitter i skogen med ett s.k. 4G modem men det är nog mera 2G över det.... När det gäller ritningen så finns det tyvärr ingen skala på det. Men du kan ju använda diametern på hjulen eller längden eller liknande för att få fram skalan. Jag har använt dessa ritningar som underlag med framgång när jag gjort andra saker till DONJ. Som du misstänker är det från det avsomnade DONJ projektet. I ärlighetens namn är nog det projektet mera dött än insomnat. Björnl har gått över till skala 1:1. Själv har jag inte riktigt tid eller lust att driva något själv och känner dessutom inget förtroende för den riktning som N3V tagit Trainz - ur min synpunkt är produkten mer eller mindre död om inte det sker stora förändringar. Jag kan gärna skicka över tendern också men vilket format lämpar sig bäst? Den är gjord i ett obskyrt program som heter Truespace och som är dött som dronten. Jag kan inte exportera till så många program från det och behålla texturer mm. OBJ bör funka men jag vet inte hur det är med texturerna. När det gäller texturerna så kan du för övrigt inte bygga vidare på dem. De är nämligen till stora delar från 3D Textures och såvitt jag förstår sätter deras nya licenspolicy käppar i hjulen för detta. ///Mvh Mathias |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Stort tack för ritningsmaterialet, fantastisk kvalitet, rena "våta drömmen"
![]() Inga problem att skala ritningen, det finns ju många mått i texten att utgå ifrån. Tråkigt att Donj-projektet dog, men alla fina objekt finns ju kvar, mycket fungerar dessutom alldeles utmärkt att använda till mitt lilla Blj-projekt. Skulle mycket gärna ta emot tendern, att inte det går att använda texturerna spelar inte någon större roll, tycker ju ändå att det är roligt att göra egna. Formatet .obj blir bra, fungerar att importera till blender. Hyser också viss oro för Trainz utveckling, men trots allt så är ju det mesta i den digitala världen ganska föränderligt och osäkert. Det får väl vara roligt så länge som det varar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
En uppdatering. Arbetar oförtrutet vidare men det går långsamt. Texturering på gång Lite mer modellerande skall väl till också.Bifogad fil 73275
Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Snyggt! Keep working
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Vackert.
![]() Vilken skillnad det blir, när texturerna börjar falla på plats.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|