![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]() Citat:
Texturerna till min vattenhäst som jag gjorde färdigt i vintras är nästan helt skapad med AO och diffuse maps bakade från den inbyggda path tracer-motorn Cycles. Tror det tog ca 15 sekunder att baka en 1024x1024 textur med alla komponenter, runt 4 sekunder för bara AO. ![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... visas här på några bilder - en liten "sketen" inspektionslampa av fabrikat AGA för nattliga kontroller av vattenståndet. Häpp.
Den är fäst i eldarvattenståndsmätaren och animeringen fungerar så att när man pekar på den och rör musen sakta uppåt så öppnas efter enkort stund bakluckan - sedan släpps acetylenen på, lågan tänds - luckan stängs. Ytterligare musgymnastik gör att lyktan flyttas till höger sida av vattenståndsmätaren! Se bildserien: Eftersom man i Trainz är både förare och eldare skall det bli intressant att se vem som hinner kolla vattenståndet i 80 knyck ???? Men Korvtiger är "Chefen" och han bestämma!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
![]() Jag brukar köra 4096x4096, och det suger musten ur maskinvaran, då kodningen allt som oftast inte är optimerad för den sortens texturstorlek. Edit: Dessutom vill jag säga att det ser väldigt bra ut, Lan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar. En bild på status quo: Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.
Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok? T23 har samma håll som ångloken i alla fall.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... var viktigt.
Det var tjocka oljor (en del på gränsen till fett) och dessa hölls flytande genom att placeras nära pannan. Ytterligare en anledning var för att inte smörja med kalla oljor var att de heta delar som smordes kunde allvarligt skadas (materialkontraktion). Sven-Bertil börja bli en smord konung:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]() Citat:
![]() ![]() Vid 06:59 i denna video(https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen. Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan.
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... i hytten? Nej, vattenröret till förarinjektorn i sin rätta dragning. Den går från vänster sidotank till injektorn. Observera den lilla tappkranen t.v. om omkastarskivan - här kunde föraren vaska fejset och tappa upp ett glas vatten till tandborstningen innan slutstationsangöring - häpp.
De rätta kranarna för Luftvägsventiler och Pys animerade och på plats.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|