Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-08, 13:34   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Marcus ...

... ja det går sakta framåt. Jag bygger mesherna som logiska enheter med attachmentpunkerna på,så om man flyttar en mesh så behöver man inte bekymmra sig om infästningen av visare och reglage.
Korvtiger skickar utförliga påpek som leder till justeringar.

En bild på status quo:

Som ni ser på skruven är vi på väg framåt men hastighetsmätaren visar båkåt (tror jag).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-08 114341.jpg (138.0 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 17:54   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Japp, hastighetsmätaren visar för backgång på bilden. Medsols är bakåt, motsols är framåt.

Dock så har jag en fundering angående denna hastighetsmätare system Deuta/Penta. Var det tvärt om på D-loken? Så att framåt var medsols? För på alla gamla filmklipp jag hittat inifrån Ds/Dg/Du-hytter har mätaren visat tvärtom. Eller är det bara att de stått i B-hytten för att de inte ville ha några filmmakare i hytten på ett rullande lok?
T23 har samma håll som ångloken i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 17:20   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Är det de små detaljerna...

... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-09 164212.jpg (98.3 KB, 100 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 17:23   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Olja maskineriet ...

... var viktigt.
Det var tjocka oljor (en del på gränsen till fett) och dessa hölls flytande genom att placeras nära pannan.
Ytterligare en anledning var för att inte smörja med kalla oljor var
att de heta delar som smordes kunde allvarligt skadas (materialkontraktion).

Sven-Bertil börja bli en smord konung:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-10 104809.jpg (109.4 KB, 90 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 21:23   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... som gör det, så är väl denna pyskran på förarsidan ett exempel!
Med Mazz fotoförlagor är det möjligt - vad säger er texten???
Nej, detta är ej spaken till pysarna, utan spaken till luftvägsventilen av typen Garbekran! Det är en ventil som öppnar en kanal där ångan fritt kan flöda från ena sidan av cylindern till den andra. Dessa öppnas när loket går med stängd regulator för att ångan och luften därinne ska kunna flöda fritt från ena sidan av cylindern till den andra och förhindra de "slag" som annars uppkommer. Själva kanalen går ovanför cylindern i en låda som sticker upp över gångbordet. Andra lok, till exempel B-loken hade (i alla fall vissa av dem) automatiska luftvägs-/säkerhetsventiler kallade Flodinventiler efter deras svenske uppfinnare. Dessa ventiler öppnar sig själva när loket går med stängd regulator så att lokföraren slipper tänka på det och har dessutom en inbyggd säkerhetsventil som hindrar trycket i cylindern från att bli för högt.

Vid 06:59 i denna video(https://youtu.be/bxUBioJP100?t=6m55s) på Sb 1306 kan man se hur föraren stänger Garbekranarna efter att ha gått med stängd regulator under infarten mot Nora, för att sedan kunna dra på lite ånga efter passerandet av infartssemaforen.
Vid 3:10 i samma video ser man plåtkåpan som ventilen gömmer sig under, rakt över cylindern. Man ser också veven som öppnar ventilen uppstickande rakt ur mitten, vilken styrs med nämnda spak från hytten medels stänger. som dras innanför sidotankarna, mellan dem och pannan.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 17:24   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En anaconda?...

... i hytten? Nej, vattenröret till förarinjektorn i sin rätta dragning. Den går från vänster sidotank till injektorn. Observera den lilla tappkranen t.v. om omkastarskivan - här kunde föraren vaska fejset och tappa upp ett glas vatten till tandborstningen innan slutstationsangöring - häpp.
De rätta kranarna för Luftvägsventiler och Pys animerade och på plats.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-11 155718.jpg (121.7 KB, 72 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 22:42   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Kan inte säga annat än imponerande, strongt jobbat .

Det är ju en hel vetenskap att kunna hålla reda på alla prylar å manicker, undrar om en vanlig dödlig klarar av att köra dylika farkoster sen!!?? (hehe) .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-12, 15:08   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Du behöver inte vara orolig, Ekan.
Vi bygger hytten så att den skall bli så realistisk att köra (av en mus) som det nånsin går, men den kommer att bli fullt körbar med TANES nya kontrollpanel nere till höger (med de viktigaste reglagen som skjutpotensiometrar) - de riktiga reglagen rör sig följsamt med och kan vara ett sätt att lära sig hantera loket med musen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009