Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-09, 19:09   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Fysiken är inte bra i betan trots allt Dovetail skrev om "simugraph"
Har jämfört med Run8 v2 som anses vara väldigt bra i fysiken.

TSW 2 st SD40-2 och 21 lastade kolvagnar (ca 2500 ton)
Accelaration 0--60 mph (96,5 km/h) i uppförsbacke går på 67 sekunder
Nödbroms 60-0 mph i uppförsbacke går på 9 sekunder.
Detta är ju nästan bil prestanta

Run 8 v2 2 st SD40-2 och 20 lastade kolvagnar (ca 2500 ton)
Accelaration 0--60 mph (96,5 km/h) plant tar lite drygt 4 minuter
Nödbroms 60-0 mph plant tar 57 sekunder.
Testade att köra i 60 mph i en svag uppförsbacke och tåget tappade direkt hastighet.

Skulle vilja säga att det är sämre än TS2017 och den var inte bra.
Kan inte fatta att det är på detta sätt. Dovetail måste ju veta om det, det är ju inte i närheten av realistiskt.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 21:06   #2
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Dovetail har ju själva sagt att Betan inte representerar den färdiga produkten så jag är ganska säker att detta är en sak som kommer att fixas till i febuari

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-09 klockan 21:32.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 21:28   #3
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

De har ju lagt ut betan så att vi ska hitta fel i den, så att de kan åtgärda det till den färdiga produkten i februari.

Resonerar man som du och inte anmäler ett fel är det risk att felet finns i slutprodukten.
Jag har lagt in det som ett fel i Dovetail forum och jag fick flera som höll med mig.
Men man ska inte lägga in ett fel de redan vet om "Known issues" men detta fel fanns inte med där.
Någon borde också anmäla återtagning av tågbromsen via tangentbordet.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-09, 21:31   #4
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

ja, jag håller absolut med om att det ska rapporteras in, det är inge snack om saken....

jag tror bara att dom inte riktigt har hunnit klart med hur all rollingstock ska bete sig så jag förväntade inte att det skulle vara perfekt.

Jag har fortfarande inte fått min beta och har nu skrivit en ny ticket

Senast redigerad av Fippe den 2016-12-09 klockan 21:37.
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 10:14   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Nu har jag inte skaffat Train Sim World och kanske inte kommer att göra det, beror på hur det ser ut med rutter eller verktyg för att bygga sådana.

Vad gäller fysiken så tar jag hellre lite för bra prestanda i extremanvändning typ nödbroms än det elände de flesta simmarna har haft med flera sekunder tillsättningstid på lokbromsen när man växlar. På alla lok/lokomotorer jag har haft att göra med så öppnar man bara ett rör mellan huvudbehållare och bromscylinder. Det blir pallnit eller hasande hjul direkt om man inte är försiktig.

Hur fungerar det med rimliga trycksänkningar kring 1 kilo eller så i TSW.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 17:45   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Det lägsta man kan tågbromsa är 5 psi (dvs från 90 till 85)
då får man stopp från 60 mph till 0 på 27 sekunder i lätt uppförsbacke.
Testar man i nerförs backe på lägsta tågbromsen så från 40 till 0 tar 34 sekunder. 60 till 0 tar 40 sekunder.

Run8 tågbroms med sänkning av 6 psi från 60 till 0 mph (plant) tar 2,30 minuter.
Jämför man med nödbroms i Run8 på platt bana från 60 tar det 57 sekunder.
Så skillnaden är ca 4 gånger.

Så den svagaste TSW tågbromsen är ändå starkare än Run8 nödbroms

Har skrivit rätt kraftfullt på Dovetails Beta forum för TSW
Så förhoppningsvis så tar man tag i det innan de släpper produkten.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-12-10 klockan 18:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 18:19   #7
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard Dovetail har tagit helg...

Nu verkar det som dovetail har tagit helg...

Jag skrev till supporten i torsdags och fick till svar på fredagen att spelet skulle finnas i mitt bibliotek runt 19:00 och sen stängde dom ticketen...

Igår när klockan var runt 21:00 efter jag kommit hem från träningen så fanns det fortfarande inte i biblioteket så då skrev jag en ny ticket.

Men eftersom det idag är lördag så verkar supporten inte vara tillgänglig så jag antar väl att jag inte får svar förens på måndag...

Extremt irriterande.......
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-12-10, 20:33   #8
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg

Har skrivit rätt kraftfullt på Dovetails Beta forum för TSW
Så förhoppningsvis så tar man tag i det innan de släpper produkten.
Matt på Dovetail svarade på mitt och de andras inlägg angående den dåliga fysiken på tågen. Känns bra, förhoppningsvis så är det bra mycket bättre vid släppet.

TrainSim-Matt
Lots of things to tweak and get right here - the physics aren't quite right yet and they're still being worked on. Thanks for the feedback and your detailed test reports though, the engineer working on these can use these to help improve things.


Thanks Matt. With physics I would recommend a related book from the universal master of multi-body dynamics: Proffessor Ahmed Shabana: https://www.amazon.com/Railroad-Vehi...dp/B008KZULHY/

TrainSim-Matt
I'm less concerned about that element of it - the engineers who worked on the physics engine have spent hundreds of hours on it in total and really that's less of what's wrong. One example of where the sim is not quite set up correctly at the moment is simply making sure that the amount of brake force that a given pressure from the brake cylinder exerts is correct - and I think that's where it's primarily wrong, but I will defer to the engineers working on it to validate and improve as they go.

The actual inter-body dynamics works quite well.

I'll pass the reference on though, I know the engineer who did this drinks that kind of thing up, some of the formulae i've seen on his screen during development have at first made me wonder if he broke his screen :-P

TrainSim-Matt
We have a much revised power-train for the throttle handle that works much more realistically than the one in the beta, but it has a number of issues to be resolved so it couldn't go in. Short answer though is - that one is almost resolved already.
Brakes - someone is looking at those, it looks like it's largely just the amount of brake force that is applied that's wrong.
SimuGraph itself is working well, but just as with any tool it requires the right settings and we're still learning how to find the right data, where as TS1 was much more about putting in values that effected the right results, TSW is more about the hard engineering and getting all the right values in the internals - and when they're right, everything else will flow out from that
Thanks for the notes - i'll make sure our engineer reads them as he's looking over this area.

Matt

Thanks Matt for eminent replies. I know we are in good hands by DTG
Modern electric locomotives such as Vectron can produce 6.4 MW of power, however the traction effort is limited to 300 kN because of relatively low mass of 87 tons. Friction is always the limiting factor for power because of wheelslip(some light shunters have solid concrete blocks to increase mass). In this light I am bit worried of the SD40s physics behavior when full 1500 Amps of power is applied to motors starting from standstill and no wheel slip occurs while there is 2500t train in the back.


TrainSim-Matt
Member

I will double check but i think that the adhesion on the track is currently at a default 1.0 - so it will grip like cogwheels I think this is just a track property thing that hasn't been done yet - i'll check and make sure that gets looked at though.
We actually have some really awesome support for slip and spin, i'm not sure why its not working in the beta - but if measures the temperature of the wheels as they slip and it introduces a spectacular spark particle effect if you spin for too long. It doesnt melt a gouge in to the track though, can't have everything

It will even spin individual axles if appropriate depending on what they are doing, plus you can define specific adhesion values at different parts of the route so if you have some areas that are known to be adhesion blackspots then you can set those up as well.

Senast redigerad av jorgen3 den 2016-12-10 klockan 22:26.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009