![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jo:
Kalorifer från franskans calorifère, på Latin calor (“värme”) + ferre (“att sprida”). I kaloriferen värmdes luften upp som sedan användes till att torka pappersmassan i träsliperiet. Den i Forvik är den enda i sitt slag med komplett utrustning som finns i Sverige. Byggnaden uppfördes 1876 och renoverades under 1980-talet då den var i ett mycket dåligt skick.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ja, den där trackmarken som jag döpte till "Undveket" ser ju lite tråkig ut så jag har börjat staka mig vidare in i Tivedsskogarna.
Har lagt linje förbi Undveket upp till förgreningsstationen Kråkvattnet. Banan är ju bara en fiktion, men upp till Kråkvattnet så går det i alla fall att hitta spår i verkligheten av där banan aldrig kom att gå. Längre norrut är det snårigare(i dubbel bemärkelse). Efter lite detaljgranskande av kartor så har jag kunnat dra linjen ungefär som jag tänker mig att den skulle ha kommit att gå i verkligheten. Tog fram WNJ boken och läste lite om Kråkvattnet för att luska ut vad man kunde tänkas finna där. Det står bland annat om att man varje kväll klockan 18:42 kunde få höra på konsert av en koltrast på kilometertavla 19 i stationsparken. Blev nyfiken och kände mig tvungen, så jag satte ut YBo8 i Kvarstad och drog iväg i en sådan fart att tillochmed "Snabbe Otto" hade varit en prick i backspegeln. Väl framme vid Kråkvattnet kunde jag konstatera att trippmätaren visade på 18690 meter. Jahopp, det blir bara till att baxa spår, för jag ska ha mina 310 meter om jag så ska "låna" dem från YxJ! Två bilder från banan bjuder jag på: ![]() Kråkvattnets nya stationshus. "Stationsparken" till höger. ![]() Forsviks bruk, vid norra infarten till Forsviks station. Många tillfälliga byggnader som byts ut en efter en mot nybyggda från Lan
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Snyggt jobbat båda två
![]()
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
... som består av ett litet turbinhus + en större lagerbyggnad ihopbyggda.
Korvtiger kommer att placera dom på rätt plats ! Tack Ekan, det värmer i vintermörkret nu när vi har el !!!
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
... var väl byggd då det mesta drevs med vattenkraft för att när Elektricitetshuset uppförts konverterades till eldrift. Vilket det blir får Korvtiger avgöra.
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Ser bra ut i vanlig ordning
![]()
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... förmodligen en lokal där man lagrade järn och smidesdetaljer tills de var färdiga att konsumeras, som ett ostlager ungefär:
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|