![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Häftigt bygge Jonatan!
Ja, det är faktiskt en Bucyrus-skopa. Såhär står det till nämligen: SJ hade i januari 1912, 8 stycken ångdrivna grävskopor av littera Q8. Tre av dessa var av mindre, udda varianter som vägde mellan 45 till 62 ton, en av dessa byggd i USA, två i Tyskland. Sedan var det en med en vikt på 80 ton. Den var byggd av "The Bucyrus Co S. Milwaukee, Wis. U.S.A." år 1910. De resterande fyra vägde 80.8 ton och var byggda av Atlas, Stockholm, 1911 och det är denna variant som din ritning visar. Med tanke på hur lika de är Bucyrus-grävskoporna både i vikt och i utseende så är det nog en kopia av denna som Atlas lät bygga. Det enda i siffrorna som verkar skilja är att skopan på Atlas-variantern är på 2.2 kbm, medan Bucyrus är bara på 1.9. Av särtryck 77 att döma verkar det ha tillkommit två till grävmaskiner senare under 20 och 30-talet, men jag vet inget om dem mer än att de har littera Q8.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för infon Korvtiger!
2,1 kbm är lagom, som jämförelse en stor grävskopa av idag som tar 45 kbm i skopan: https://www.youtube.com/watch?v=uLfssjLqDK0
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... bygger man lite då och då-:
Vagnkorg och den fasta delen av kranen, den blå kättingskivan skall vrida den i sidled rörliga kranarmen: På Spåret med det som är färdigt så snabbt som möjligt, så smyger alla fel fram. "Akterhuset" = Kolhuset är animerat och skall byggas på när Q8 är på plats:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-02-20 klockan 17:26. Anledning: På Spåret |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att göra ! Kolhuset, Stödben och fasta Kranstativet klart, nu återstår Ångpanna, maskineri, Kranarm, skopan och en massa kättningar och stegar m.m.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 6
|
![]()
Inte särskilt påläst om just den här typen av järnvägsfordon men jag tycker om det jag ser!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... uppmuntran, alltid välkommen !
Men det blir mycket scriptning om den skall fungera - En viss Korvtiger behöver nog också uppmuntran !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|