Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-22, 23:14   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta ska bli ett nöje att scripta! Om man bara vet vad man håller på med så borde det gå att få hela skopan med armen separerad i flera delar, med vardera animation. Sedan kan man sättas ihop dessa så att den kan röras fritt kring alla önskvärda axlar. Tänker mig en hytt med riktiga spakar att dra i, vad säger Lan om det?
Har Jonatan någon koll på vilken spak i hytten som driver vad? Gissar att det finns någon form av standard.

Men först har jag något annat med ångpanna att bli klar med någon gång. Men det börjar närma sig release...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 19:47   #2
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jaha, här har det byggts minsann. Jag kan säga att mycket är riktigt men ska ändå flika in med en del korrigeringar..

Maskineriet för skoparmens rörelse är i regel en liten tvåcylindrig maskin (säger ju sej självt med tanke på självstart) med kompinerat slidskåp ovanpå, maskinens ångutsläpp gick i regel längsmed och till toppen av bommen, som synes i Panamavideon med regelbundna ångpuffar. Spakar och reglage i hytten borde inkludera regulator för huvudmaskinen vilken oftast hängde från taket och gick i längdriktningen. Spakar för reglage av skopa, bom, vändskiva och framdrivning satt på golvet. Vet ej om det fanns på Bycyrusmaskinerna men andra maskiner hade ofta pedaler för broms av kabeltrumman. Vet ej om maskinerna hade handbroms eller ångbroms. Spakarna på bommens hytt borde vara en enda spak för skötsel av skoparmens rörelse och rep för tömning.

Jag rekommenderar den här filmen av en ångdriven modell av en Bycyrusskopa, även om det inte är en rälsbunden maskin så är allt på bommen i stort densamma:
https://www.youtube.com/watch?v=f4y2GOd7ru8

Även video för detaljstudie av huvudmaskin och skoparmens maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=0yf6IXIlAgA
https://www.youtube.com/watch?v=wFKOV4m26q0

Att se maskinen scriptad och animerad vore intressant, det är en väldig avvikelse från att animera ett lok.

PS: Min ångkran med dess spakar: https://www.youtube.com/watch?v=zajL4Hv4Tq4
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2017-02-23 klockan 20:09.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 20:33   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Härligt Jonatan ...

... nu börjar alla bitar falla på plats. Skall ta tag i detta efterhand !
Har under mycket stönande fått till snygga kedjor för skopan:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-02-23 202640.jpg (287.3 KB, 130 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-23, 21:47   #4
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Bra kedjor, ser lite klena ut jämnfört med svartvita bilden på förra sidan.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2017-02-23 klockan 21:50.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 06:45   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Detta är en bild från Samlingsportalen som jag använt. Maskineriet för skopans rörelse framgår bra.
Om det var två cylindrar framgår inte, jag har gjort en.
Utsläppet för ångan går från cylindern till toppen av kranen utefter nederkanten på den (1). Ångtillförseln till cylindern går via intrikata kopplingar från pannan till cylindern, så att de kan följa med vid kranens vridning.
Själva kranarmen kunde inte röras i YZ-led (som på modellen i filmen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Parts.jpg (139.9 KB, 125 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 08:18   #6
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jag kan utröna från bilden att det är en tvåcylindrig maskin med kombinerat slidskåp ovanpå. Precis som på ånglok och fartyg så är maskinen tvåcylindrig för att kunna startas oavsett läge.

En modell av en sån maskin, grovt förenklad:



Vill inte verka som jag kritiserar ditt bygge, jag bidrar bara med mitt detaljseende.
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2017-02-24 klockan 08:38.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-02-24, 08:28   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Jag kan utröna från bilden att det är en tvåcylindrig maskin med kombinerat slidskåp ovanpå. Precis som på ånglok och fartyg så är maskinen tvåcylindrig för att kunna startas oavsett läge.

Vill inte verka som jag kritiserar ditt bygge, jag bidrar bara med mitt detaljseende.
Välunderbyggd kritik är mycket bra !!! Du har säkert rätt - Kvartad, med kulisser m.m. MEN inget av detta kommer att synas när man använder Q8 i Trainz. Själva grävfunktionen är långt viktigare. Dessutom vill jag hålla ned polygontaket så mycket det går. När man bygger en fungerande replikamodell måste ju allt fungera och då måste varenda detalj finnas med. I vår sim-värld kan vi simulera en hel del.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009