![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... finns möjligen planer hos vovven47 att bygga detta maffiga snälltågslok ?
Ett önskelok för oss BJ-nördar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
så att man vet hur ledningar till belysning och smörjapparater drogs m.m. m.m. Och........numret på strålkastaren (111 med SVART bakgrund!) upptill ändrades aldrig till SJ nr. Men hur användes loken under SJ-tiden? Nån som vet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Jag kan kolla med Morrgan han vet nog, vad SJ A8 fick för uppgifter hos SJ
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har för mig att SJ inte hade andra banor än BJ där dessa lok kunde gå med full fart (>100 kmh). Bohusbanan var för klen och kurvig för dessa bjässar.
Alla 4 loken ställdes av under början av 1950-talet och två blev som tur är beredskapslok och finns nu hos BJ i Lärje. Vad som hände med de två andra vet jag inte men ett lär ha sålts? Holländska Statsbanorna hade 15 liknande lok. Men Morrgan hos BJ vet sääkert mycket mer !? Bild på NS 4000:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-05-04 klockan 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Suveränt längtar redan.
Hittade lite fakta om loken. http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...tra=A8&typenr= Det som jag har läst i böcker om loken är att dem drog de tunga snälltågen. Men tyvärr så var loken lite svår eldade på grund av långa fyrboxen men även att loken hade högt axeltryck. Så loken kunde inte köras på vilken bana som helst. Källa: Wikipedia. Böcker: SJ ånglok, Ånglok på normalspåriga enskilda banor och normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 Senast redigerad av gp3119 den 2018-05-04 klockan 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tror att det även var problem med cylinderdräneringen, men ett rasande grant ånglok var det.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|