Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-03, 19:57   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard BJ H3s ?...

... finns möjligen planer hos vovven47 att bygga detta maffiga snälltågslok ?

Ett önskelok för oss BJ-nördar.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-05-03, 20:04   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... finns möjligen planer hos vovven47 att bygga detta maffiga snälltågslok ?

Ett önskelok för oss BJ-nördar.
Håller med, Jag vet något du ej vet om H3s till Trainz. Jag har faktiskt varit o klättrat och inspekterat dom 2 bevarade H3s loken som nu finns hos BJs.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 03:23   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
Håller med, Jag vet något du ej vet om H3s till Trainz. Jag har faktiskt varit o klättrat och inspekterat dom 2 bevarade H3s loken som nu finns hos BJs.
Jo, ett sådant lok måste vi ju ha till TANE och nu har ju Vänersborgs Stinsen till och med fotat detaljbilder åt mig,
så att man vet hur ledningar till belysning och smörjapparater drogs m.m. m.m.



Och........numret på strålkastaren (111 med SVART bakgrund!) upptill ändrades aldrig till SJ nr. Men hur användes loken under SJ-tiden?
Nån som vet?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg A8_1807.jpg (280.5 KB, 96 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 07:19   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Jo, ett sådant lok måste vi ju ha till TANE och nu har ju Vänersborgs Stinsen till och med fotat detaljbilder åt mig,
så att man vet hur ledningar till belysning och smörjapparater drogs m.m. m.m.



Och........numret på strålkastaren (111 med SVART bakgrund!) upptill ändrades aldrig till SJ nr. Men hur användes loken under SJ-tiden?
Nån som vet?

Jag kan kolla med Morrgan han vet nog, vad SJ A8 fick för uppgifter hos SJ
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 10:01   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag har för mig att SJ inte hade andra banor än BJ där dessa lok kunde gå med full fart (>100 kmh). Bohusbanan var för klen och kurvig för dessa bjässar.
Alla 4 loken ställdes av under början av 1950-talet och två blev som tur är beredskapslok och finns nu hos BJ i Lärje. Vad som hände med de två andra vet jag inte men ett lär ha sålts? Holländska Statsbanorna hade 15 liknande lok.
Men Morrgan hos BJ vet sääkert mycket mer !?

Bild på NS 4000:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg NS_002_Schiedam.jpg (279.7 KB, 83 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2018-05-04 klockan 12:33.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 12:32   #6
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Suveränt längtar redan.

Hittade lite fakta om loken.
http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...tra=A8&typenr=
Det som jag har läst i böcker om loken är att dem drog de tunga snälltågen.
Men tyvärr så var loken lite svår eldade på grund av långa fyrboxen men även att loken hade högt axeltryck. Så loken kunde inte köras på vilken bana som helst.

Källa: Wikipedia.
Böcker: SJ ånglok, Ånglok på normalspåriga enskilda banor och normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar.
__________________
_____________________________
Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29

Senast redigerad av gp3119 den 2018-05-04 klockan 12:33.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-04, 19:51   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror att det även var problem med cylinderdräneringen, men ett rasande grant ånglok var det.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009