![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hos mig finns inte valet i Surveyor utan endast i Driver och då finns de ej i Surveyor utan endast Driver! Sen skall skärmarna ha ett räcke och vara vinklade inåt bakåt så att röken trycks uppåt - bakåt av fartvinden.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
![]() Både i Surveyor och Driver mode. Vad gäller utseendet på rökskärmar så har jag använt SJ A5, som jag tog fram för MÅNGA år sen: ![]() Om jag utvecklar A6 1803 och 1544 utan spetsig sotlucka så får vi se vad gäller rökskärmarna... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ang. rökskärmar har jag nog fel (inte ovanligt). Följande från Järvägshysteriskt forum förklarar det hela:
"Ånglok med rökskärmar av Dag Bonnedal , fredag, januari 18, 2013, 21:24 (2299 dagar sedan) @ Pelle i Västerås Dessa skärmar kallas ibland just för rökuppdrivarskärmar. Men det är en missvisande benämning. Tanken är inte att driva upp röken, bara att förhindra att den dras ned. Och det sker genom att "spola" rundpannans båda långsidor med ren rökfri luft. Frågan dyker upp lite då och då, ber att få citera mitt eget inlägg i postvagnen för snart 14 år sedan: Den stora anledningen till att röken kan bli ett så stort problem på snabbgående ånglok trots att den skickas ut med ganska bra fart rakt upp ur skorstenen är som följer; När det måttligt strömlinjeformade loket plöjer sin väg genom luften bildas "bogvågor" av luft ut åt sidorna, precis som från en båt. Innanför dessa bogvågor blir det undertryck utmed pannans långsida. Detta undertryck kommer främst att fyllas ut uppifrån. Alltså SUGS röken ner utmed pannan långsida. Speciellt besvärande blir detta på lokets läsida när det blåser något sidvind. Riktiga rökskärmar fungerar då så att det mellan de framstickande skärmarna, framför rökskåpsluckan bildas ett kraftigt övertyck av fartvinden. Luften härifrån kommer sedan att pressas genom spalten mellan skärman och rundpannan. En ridå av ren luft "spolar" alltså rent utefter rundpannan och föraren får fri sikt. Han ser ju bara bakkanten på skärmen, så den hindrar inte sikten så mycket. Av detta följer då även att alla de otaliga arrangemang med mindre eller större plåtar som skall lyfta röken uppåt inte fungerar. Bakom dem blir det bara nya "bogvågor" och turbulens som suger ner röken igen. Att det är mest modernare lok som har haft dessa skärmar hänger delvis ihop med att de även har haft effektivare blästerrör och skorsten. En effektiv sådan "front end" ger lågt mottryck i cylidrarnas ångavlopp och därmed bättre verkningsgrad. MEN även lägre hastighet hos ångan och röken när de lämnar skorstenstoppen. Och därmed större problem med skymmande rök. Hoppas det förklarar en del. Tyskarna är som vanligt mer precisa i sin benämning av dess: Windleitblechen (vindledningsplåtar) Dag B"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Vovven47.
Om du byter metkrok efter Lennarts önskemål på tendrarna. Har du då även lust att byta nummer på 1003. Du har ju gjort 1003 tidigare, så denna lokskylt finns för att bara flyttas över till 1010 vid kloning, men då blir det krock med tendern. Om 1010 använder tender 1003. Har själv lokskylt 1011 liggandes, så ge inte tendern det numret om du byter.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
… har fått J-lokets screenshot. Här är en riktig:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Tack För dom finna loken! Det ända som jag saknar är bra hytter men det är ju dessvärre bökigt att bygga bra hytter men något som vore bra är ju om en stl ånglokshytt hade fungerat i dina snygga lok!? men kan inte det som krävs för att få hytten och loket att samarbeta!
Samt snygg och skarp SJ logga, måste va en duktig fotograf ![]() ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
Tangentbords-kommandona kommer ej att fungera mot Joc kontroll fil. Återkom om det finns fler problem! Har ej undersökt vad det innebär att inkludera Joc kontroll fil i STL ånglokshytt, men borde gå relativt lätt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|