![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tack Micke och Jonatan!
Det är det gamla och förfallna jag gillar och kanske därför jag älskar f.d. DDR. Gillar också dom charmiga bilarna, Trabant, Wartburg och Barkas. Och tågen gillar jag rent designmässigt, tycker dom har en väldigt egen och lyckad design. Kolla här t.ex.: http://www.jarnvag.net/images/bild/DRmotorvagn1.jpg Har köpt på mig 3 Trabanter (varav en kombi) och en Barkas nu. Och ska köpa några lastbilar (IFA) när pengarna trillar ni på kontot. Har inga byggnader, förutom vakttornet och 50cm av Berlinmuren (vet inte hur jag ska placera dom?). Kanske köpa på mig mer mur, placera den längs en kortsida och bygga en förläggning för gränsvakterna!? Väldigt osäker på spårplanen. Har ju inte mycket spår och bara tre växlar. Skulle helst vilja komma åt dom och växla manuellt (ganska dyrt med växelmotorer). Tänkte från början att anläggningen skulle ha tre fabriker/industrier att växla vagnar mellan med det tågset jag nu har. Manuella växlar och analogt = enkelt och "billigt". Har plats för 200x80-100cm att bygga på. Tänkte köpa en plywoodskiva och be Bauhaus/K-rauta såga upp den åt mig. Köpa ett par bockar att ställa under. För att få in den i bilen, så behöver skivan delas och funderar på om man ska göra en ram för varje del och skruva ihop dom hemma, eller nått? Och hur göra ramen? Av spillet från skivan? Har inte byggt nån mj-bana förut, men tänker få till det så bra som möjligt!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Jag skulle göra separata ramar. Så kan man dela på dem om man behöver platsen tillfälligt. Sen kan det bli enklare om man behöver göra om en del och inte den andra. Kommer bli skoj att följa ditt projekt.
![]()
__________________
MVH, Mikael Webbmaster på Banbyggarna.se Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer. En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten. ![]() ![]() http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
Spår: Roco Line 15 st raka G1 230mm 3 st raka G1/2 115mm 2 st raka G1/2 115mm (strömskenor) 1 st rak G1/2 115mm (avkopplingsskena) 26 st kurvor R2 1 st kurva R10 1 st höger kurvväxel BWr2/3 1 st vänster växel Wl15 1 st höger växel Wr15
__________________
Mvh Pirpen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
|
![]()
Ett sätt att lösa växelfrågan är att använda tunn pianotråd, 0.05mm eller så. Den är styv men ändå flexibel så den kan böja lite, tråden kan du sen leda från växlarna till hål borrade i ramen med en liten knopp att dra i, kom bara ihåg att ha nån form av stopp i bägge riktningar så du inte drar sönder växelmekaniken... Är du riktigt klurig kan du ju tillverka ett litet ställverk i miniatyr med små spakar.
__________________
![]() Choo choo fox |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]() Citat:
Risken finns dock att jag eller nån annan har sönder mekanismen.. Med bara tre växlar kan man nog köra fingret som omläggare. Man ska ju ändå dit och koppla loss vagnarna också. Edit: Det är 10cm mellan prickarna på spårplanerna!
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2019-07-19 klockan 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tror jag kör på denna spårplan (ska testbygga den först såklart). Anledningen är att jag får "alla" växlarna lättillgängliga och jag tror den kommer funka utmärkt att rangera vagnar på!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
|
![]()
Jo det ser bra ut, jag bygger en mindre anläggning på 140x90cm på beställning åt en kompis och ska berätta hur jag gjorde basplattan. Jag använde en 16mm spånskiva som jag sen styvade upp med ram och reglar gjorda av 20x45mm färdigt virke.
Din plan är en bra storlek, du får plats med en del på den och den är liten nog för att kunna transporteras i ett stycke. Ska du ha två individuella "moduler" så måste du bygga två ramar och sedan inledningsvis skruva eller tvinga ihop dom två ramarna tillfälligt, sen borrar du hål genom båda och använder grövre vagnsbult, brickor och vingmuttrar för att sen sätta ihop modulerna. Det är ytterst viktigt att systemet är utformat för att förhindra rörelser mellan dom båda modulerna. Sedan får du tänka på att tillverka ett system som låter dig koppla ihop modulerna med varandra elektriskt, sladdar och snabbkontakter, du måste också kapa rälsen där skivorna möts och se till att dom hamnar i perfekt linje för att undvika urspårningar. Värt att tänka på hur komplicerat du vill att det ska vara för en första anläggning...
__________________
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2019-07-21 klockan 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Sitter och ritar fler spårplaner. Dessa två tar det till en ny nivå...
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2019-07-19 klockan 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|