Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övriga simulatorer > Övriga simulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-04, 08:48   #1
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

TSW begränsas då dtg vill släppa rutterna till consol, som klarar mindre. Och lite lathet på det såklart. Tyvärr.
germundal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 18:56   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av germundal Visa inlägg
TSW begränsas då dtg vill släppa rutterna till consol, som klarar mindre. Och lite lathet på det såklart. Tyvärr.
Enligt Matt så är det inte någon begränsning på konsolerna. Man kan göra dem hur lång som helst men arbetet att göra rutten är begränsningen.

Matt skrev detta
No, consoles don't limit the length of routes, only the area around you is actually loaded in to ram anyway.

What limits the size of routes is the sheer amount of time they take to make

There are a number of issues specific to CSX Heavy Haul because it was the first route that was made and was indeed made while TSW itself was being made so there were a number of approaches taken on various things that we now know to be less than optimal for the console platform (how tree's were done, how they were created, how locos were structured in their art form, how materials were made etc etc) and fixing that stuff is non-trivial once you've got a finished product.

Yes routes take quite a bit longer to create in TSW. The assets themselves have more detail to them - plus in TSW (well, UE4 really) there's the material setup to consider in addition to textures and the mesh. Placing the assets is done using tools that aren't that different to use compared to TS1 really, except there's more detail being added than was before. Once the art is down, all the platforms have "navigation mesh" added and customised to set up where passengers can walk - which was never done in TS1 because they could only walk on the fixed surface of the platform. Boundaries need to be added to control where player can go and to prevent the player getting stuck somewhere. Platforms also have their embark, disembark and passenger spawn curves set up, stopping boards are crucial to getting trains to stop in the right place too so they're now added. Must admit I can't remember the other steps but suffice o say there's a number of additional steps above and beyond the core route building steps also being more involved.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-10-04 klockan 18:59.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 19:19   #3
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

På så vis. Men jag skulle kalla det en anledning att ha så dyra rutter, men det är väl en annan sak.

Aja, MSTS 2020 skulle jag då inte säga nej till. Hade varit något extra.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 19:38   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Håller med
MSTS 2022 är ingen omöjlighet om de bestämmer sig att göra den.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 20:13   #5
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Standard

Passande video: https://youtu.be/MOPIjzzH1G8

Fick en tår i ögat, så vackert.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-04, 20:38   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Tack för denna video

Satellitbilder på hela världen ned till 3-5 cm noggrannhet, från Bing. 2 petabyte data satellitbilder (10 upphöjt i 15. 1000000 Gb).
Ingen har en sådan hårddisk. Så all grafik data kommer från nätet, när du flyger.
Ju bättre bandbredd du har på internet, ju bättre grafik får du.
Bing kartorna är ju inte helt uppdaterade hela tiden. Men jag har hört 2-3 år gamla.

Som info om vatten. Vindarna som är väldigt avancerade påverkar även vågorna på vatten (åt olika håll och våghöjd)
Vindarna påverkas av berg som gör dem turbulenta samt upp och ned vindar kring oväder etc.

Ja detta är framtiden. Så vackert

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-10-05 klockan 08:18.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 03:30   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
Standard

Nu ska jag säga direkt att jag inte har tittat på några bilder eller länkar som finns i de tidigare inläggen utan jag förutsätter att det är så snyggt som ni säger, därför att det är inte där som min fundering ligger!

Jag tycker att ni har missat en liten, men ack så viktig detalj när ni tycker att man skulle göra en tågsimulator på samma sätt.

En flygsimulator, i alla fall de jag har kört, handlar ju om att flyga och (förhoppningsvis) landa ett plan vare sig det är ett passagerarplan eller en spitfire jagandes nazzar över engelska kanalen.

En tågsimulator är så mycket mer än att bara köra tåg från punkt A till punkt B. Jag kan till viss del hålla hålla med om att det borde läggas mera tid och kraft (från utvecklarna?) på att möjliggöra verklighetstrogna signalsystem och järnvägstekniska funktioner.

Om en tågsimulator ska baseras på den data som beskrivs i inläggen ovan kommer den ju bara att vara aktuell nu.
Hur skapar man banor för äldre tidsåldrar med deras hus, signalsystem osv?
Banor med fiktiva sträckor går ju inte att göra?
Skapandet av lok, vagnar, hus, signaler, kontakledningsstolpar osv, försvinner ju helt om allt ska skapas av satellitdata.

En stor styrka hos järnvägshobbyn, tycker jag, är att den är så mångfacetterad, oberoende om den är fysisk eller digital, kanske mest den fysiska. Eftersom det finns så många olika saker att pyssla med på och runt en modelljärnväg, allt från elektronik, programmering till att köra tåg, bygga modeller så behöver man inte ens vara järnvägsintresserad för att hålla på med en modelljärnväg, detta går nästan att överföra rakt av även till tåsimulator hobbyn.

Om en tågsimulator skulle skapa all data "för sig själv" kommer ju allt vad skapande heter att dö ut inom tågsimulator hobbyn, då tror jag att hobbyn kommer att dö ut i sin nuvarande kreativa och skapande form. Där vi som användare skapar hobbyn genom de objekt vi skapar som andra kan använda för att göra just sin favoritbana!

Så jag säger som Dr Dängrot: Jag är skeptisk!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2019-10-20 klockan 03:31.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009