Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-16, 05:54   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NEBO Visa inlägg
Jag har Trainz i två datorer. Den med Build 105766 fungerar signaler och vägskydd alldeles utmärkt.
Datorn med Build 105096 fungerar vägskydd och signaler som fanns innan uppdateringen, men det går inte att lägga in nya vägskydd.
Kanske ett förtydligande är på plats? Build 105766 är Trainz New Era (TANE) SP 4 och Build 105096 är Trainz Simulator 2019.

Det är då så att i TANE (Build 105766) fungerar allt, men i TRZ19 (Build 105096) fungerar det inte!

Det mest märkliga (!) är att om jag öppnar exempelbana i Trainz 2019 så syns propertyrutorna med all information. (se bild).
Men - om jag vill sätta ut nya signaler så är propertyrutorna tomma (unassigned).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Propertyruta.jpg (117.8 KB, 177 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-12-16 klockan 05:55.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-16, 16:43   #2
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Korvtiger: kopplet har jag löst med ett bibliotek enl. STL's modell. Det var en liten snabbfix så jag kunde få koppel, slutsignaler och slutsignalhållare till mina PBR-vagnar. Så biblioteket innehåller bara 3 mesher, men tanken är väl att bygga ut det med åtminstone luftslangar och kanske någon mer typ av smalspårskoppel och eventuellt även Sharfenberg-kopplet. Kopplet jag gjort hittills är anpassat så det fungerar hyfsat med Lan's motsvarande koppel. Har ett program som kan läsa in IM-filer, så jag kunnat hitta de kritiska måtten. Mesherna har jag dock gjort från scratch.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 14:18   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu är jag kanske vidskeplig, men en del av det moderna signalsystemet hoppade till liv när jag placerade ut de äldre ljussignalobjekten någonstans på rutten.

Hsi fungerade mer eller mindre, medan dvärgarna (typ) fungerade fast namnskyltarna synkade inte.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-17, 22:33   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Hsi fungerade mer eller mindre, medan dvärgarna (typ) fungerade fast namnskyltarna synkade inte.
En gammal "bug" som numera är fixad.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 11:42   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Kanske ett förtydligande är på plats? Build 105766 är Trainz New Era (TANE) SP 4 och Build 105096 är Trainz Simulator 2019.

Det är då så att i TANE (Build 105766) fungerar allt, men i TRZ19 (Build 105096) fungerar det inte!

Det mest märkliga (!) är att om jag öppnar exempelbana i Trainz 2019 så syns propertyrutorna med all information. (se bild).
Men - om jag vill sätta ut nya signaler så är propertyrutorna tomma (unassigned).
Tack för förtydligandet!

Unassigned, betyder inte det bara att mastern inte är ihopkopplad med någon scenery signal än? Eller menar du att den fortsätter att vara unassigned även när de ska vara ihopkopplade med hjälp av namnet?

Jag har testat mina exempelbanor i TRS2019 Ultimate (build 105100). Där så är signalerna oinitialiserade och reagerar inte när man är i Surveyor, men de verkade hoppa igång och fungera hjälpligt, åtminstone ett tag, i driver. Jag fick några script exceptions som vi behöver kolla på. Jag testade däremot inte att sätta ut nya signaler. Men det skulle kunna vara av samma anledning som det inte fungerar att sätta ut nya signaler, att själva signalscriptet inte har startat ordentligt.

Tanigardi:
Jag kanske kan se om jag kan fixa lod-mesherna. I annat fall, skulle du vilja bidra med dina mesher till STL-NG-biblioteket?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 15:49   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Det är rätt, att "unassigned" nog betyder det, men trots att alla delar för ett vägskydd finns med så blir de inte ihopkopplade. Samma gäller för signaler och mastrar.

EDIT: Fick precis en uppdatering till Build 110491 (for Trainz 2019) men vid test fungerar inget ändå som det ska.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-12-18 klockan 20:46.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-20, 14:52   #7
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Korvtiger: Bidrar gärna med mesher till smalspårskopplen, kan väl ta lite tid, är ju inte alls lika snabb som Lan. Vad jag kanske kan behöva lite vägledning med är hur animationerna på t.e.x. luftslangarna skall vara gjorda vad gäller de olika lägena i animationen. Det var ju en utmaning att lista ut hur de skulle vara för en som inte alls har kunskap om "scripting".
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-20, 14:56   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

En korrigering: att lista ut lägena i animation gällde ju givetvis kopplet, inte något annat.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-20, 16:52   #9
y31
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Dalarna
Inlägg: 9
Standard

[quote=korvtiger;318893]Tack för förtydligandet!

Unassigned, betyder inte det bara att mastern inte är ihopkopplad med någon scenery signal än? Eller menar du att den fortsätter att vara unassigned även när de ska vara ihopkopplade med hjälp av namnet?

Jag har testat mina exempelbanor i TRS2019 Ultimate (build 105100). Där så är signalerna oinitialiserade och reagerar inte när man är i Surveyor, men de verkade hoppa igång och fungera hjälpligt, åtminstone ett tag, i driver. Jag fick några script exceptions som vi behöver kolla på. Jag testade däremot inte att sätta ut nya signaler. Men det skulle kunna vara av samma anledning som det inte fungerar att sätta ut nya signaler, att själva signalscriptet inte har startat ordentligt.

Nu när SP2 kommit till 2019 så borde menyn enl bild finnas, Paus bock markerad blir enl. bild1, om man avmarkerar så laddas allt enl.2 och man kan skriva in o allt fungerar utmärkt i Driver
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (170.1 KB, 138 visningar)
y31 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-02-10, 19:09   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Unassigned, betyder inte det bara att mastern inte är ihopkopplad med någon scenery signal än?
Jo, det är precis det som menas.

Vad glad jag blir när ni rapporterar fel och olikt uppförade mellan Trainz versioner. Det var länge sen en riktig uppgradering fanns på plats.

Just nu arbetar STL med en uppgradering av "STL Common Source", "STL Koppel" och signalsystemet. Det är endast du/vi tillsammans som kan göra det möjligt.

Uppgraderingen gäller för TRS2019 Build 110491. Men den kan också ev. fungera för tidigare versioner.

Fortsätt ställa frågor! Testa med Build 110491.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-13, 17:55   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 394
Standard

Hej!

Kort fråga: Undrar bara - hur går det med uppdatering av Vägskydd och JVS-signaler?
En liten lägesrapport?

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-15, 00:58   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag har inte hört något från Svenolov sedan förra våren, så jag tror inte han kom igång med att uppdatera vägskydd och ljussignaler. Vi får hålla tummarna för att han kommer tillbaka snart!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-02-20, 19:07   #13
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
Standard

Jag har skrivit i en annan tråd tidigare om mina problem med STL’s signaler i 2019. Jag har graderat upp från 2012 till 2019 build 117009
Bla så är det ett antal av STL's ljussignaler som inte längre fungerar. De flesta Osynlig master fungerar fortfarande, men nya går inte att lägga in. Har på olika sätt försökt sparka igång signalerma och fått tips, men tipset om att gå in i Driver mode (Ctrl F2) och sedan hoppa tillbaka till Surveyor (Ctrl F1) igen och med avpausning finns inte i min version.

Jag har nu även konstaterat att på blocksträcka slår signalerna inte om till rött för att stoppa mötande trafik och det är mycket trist.

Eftersom jag inte känner till tekniken i systemet för signalstyrningen, så har jag ingen aning om det här är ett stort eller litet problem att lösa.
Så jag undrar -är det någon som vet om det är någon som jobbar på det här med anpassningen av STL-signalerna till 2019?
//Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009