![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Otroligt intressant lösning. Har just börjat försöka sätt mig in hur du riggat, tar nog lite tid, är inte så snabb i vändningarna precis. Upptäckte också när jag kollade min egen animation av Sexans slidstyrning att kolvstången vobblar något, förmodligen har jag väl inte fått kolvstångens "ghost" i rätt position. Har också kämpat med samma problem du tar upp men inte lyckats få till det helt korrekt. I och för sig syn ju inte "fusket" i Trainz men man vill ju att det skall vara korrekt. Vad jag kan se av min lösning som bygger på "Ushi's variant från Aurans forum, så är väl problemet att tärningen inte rör sig i kulissen och att lyftlänken rör sig något i tärningsstången. Ett stort problem med Sexans slidstyrning var bristen på ritningar, hittade bara en mycket lågupplöst schematisk ritning där man knappt kunde urskilja detaljerna. Fick lov att sätta ut den med hjälp av foton och "trial and error", med hjälp av en oherrans massa cirklar.
Hoppas att jag kan komma med frågor lite längre fram när jag testat din metod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Kul att det är av intresse!
![]() Om du inte lyckas dissekera mina filer själv så skulle jag kunna bidra med någon steg-för-steg-instruktion med bilder på hur man gör, men sådant tar ju lite tid att göra. ![]() Det finns nog bättre sätt att rigga kolvrörelsen utan att använda en ghost, jag bara tog den första som jag lyckades få att fungera i mitt exempel. ![]() När jag skapar ghosten brukar jag göra såhär: Jag markerar mittpunkten på armaturen (alltså kopplingen mellan kolvstången och vevstaken, den punkt som ska vara mitt mellan vevstakslagret och ghosten), flyttar dit 3D-cursorn med Shift-S>Cursor to Selected. Därefter väljer jag 3D-cursorn som Transform Pivot Point (https://docs.blender.org/manual/en/2...int/index.html) så att man roterar saker med 3D-cursorn som pivot istället för mitten på objekten eller vad man nu har inställt. Därefter kopierar jag (eller skapar och placerar) Emptyn som markerar vevstakslagret i hjulet för att skapa ghosten och roterar det 180-grader runt X-axeln (runt 3D-cursorn). Och vips så hamnar den på rätt plats! Sedan måste man ju strula lite med constrainten, eftersom ghosten flyger iväg så fort man lägger på Copy Location constrinaten. Jag brukar bara markera ghosten, flytta dit 3D-cursorn med Shift-S som ovan, lägga på constrainten och sedan flytta tillbaka ghosten till 3D-cursorn med Shift-S>Selection to Cursor. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Har testat din lösning på animationen, fungerar super. Det mest frapperande är ju enkelheten i lösningen. Enda nackdelen är ju att man fastnar i att sitta och ändra på tärningenens position i kulissen hela tiden och förlorar värdefull modellerings tid
![]() Har också följt din tråd på Auran's forum, verkar ju intressant med Paul Hobbs förslag med "stretching" ihop med IK-lock. Har inte hunnit pröva än, men vad jag kan förstå är det inte så enkelt att få till som det verkar. IK-lock är också en funktion som jag tidigare inte haft koll på, har ju sett det men inte förstått hur det skulle implementeras. IK-lock verkar vara något som kan förbättra min animation av sexans eldstadsluckor, som det är nu är den inte särskilt elegant, men den fungerar. På Auran's forum diskuterades ju också om att exportera Armaturerna direkt utan att använda sig av empties som objekten är parenterade till. Har prövat själv, funkat ibland och ibland inte. Kan ju kanske vara ett problem som sitter framför tangentbordet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Du får hojta till om du behöver hjälp med eldstadsluckorna! Har fått mersmak på IK-rigging problem efter det här nämligen!
![]() ---- Idag blir det bara en kort uppdatering. Jag har äntligen fixat till ett vettigt workflow för texturering. Det är inte helt perfekt, men det fungerar ganska bra och är smidigt. Bara under dagen igår texturerade jag om hela loket (exklusive hjulen) helt från grunden! Det kommer antagligen en lång utläggning om hur jag gjort och vilka verktyg jag använt för de som är intresserade lite längre fram. ![]() Tills dess får ni njuta av den första bilden av loket inne i simulatorn! Ingame_1.jpg Det saknas fortfarande en hel del rör och slangar och glas-texturen är högst provisorisk. Men den är inne och den rullar och hela animationen av hjulen fungerar! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Ser ju väldigt lovande ut, är speciellt imponerad av textureringen av slidstyrningen, du har verkligen fått fram effekten av oljig, lätt rostig metall
![]() Ser verkligen fram emot en beskriving av ditt texturerings-workflow. Vad gäller mina eldstadsluckor så har jag animerat om dem med hjälp av IK-lock och IK-stretch a la Paul Hobbs, gick som en dans. Har även försökt att animera slidstången med hjälp av samma metod, men där gick jag bet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 604
|
![]()
Helvete va fint detta blir!!
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
👍👍👍 Instämmer. Man skulle nästan kunna ta det som ett foto.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|