Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-08, 13:50   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Vackert.

Bara att instämma med övriga. Att det är svårt och tro, att bilden kommer från en tågsimulator.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 14:52   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Haha, tackar så mycket! Ja, vi har kommit en bra bit med realismen i tågsimulatorerna sedan jag började på TRS2006-tiden.

Vovven: Nej inte än, men jag lade upp den i European screenshots-tråden på N3vs forum nyss, så vi se om de är lika imponerade där. Finns ju en hel del folk där som är bra mycket bättre på att ta snygga bilder än vad jag är, Ekan och Rely för att bara nämna några.

Totte: Att konvertera kräver att det finns någon Railworks-byggare som har erfarenhet av att bygga ånglok. Det är väldigt mycket små mesher och grejer som i sådana fall behöver konverteras. Det rör sig nog om närmare 200 separata mesher! För att inte tala om att alla animationer, inte minst på slidstyrningen antagligen måste göras om från grunden för att Railworks animerar annorlunda än Trainz. Sedan vet jag inte om Railworks använder PBR-texturer. Om inte måste man göra om alla texturerna helt också. Listan kan nog göras lång! Så som svar på frågan, antagligen långt mycket mer jobb än vad man tänker sig, tyvärr.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 15:20   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Tack för svaret, Korvtiger! Ok, jag förstår nu bättre.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-08, 19:42   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Helt otroligt vackert! Du har verkligen en enorm talang korvtiger!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 14:55   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Sådär, nu är SJ Sa 1277 uppladdad på STLs hemsida, så det är bara att ladda hem och köra!
http://www.banbyggarna.se/stl/lok/anglok/page1.html

Jag rekommenderar att ni kör med minst TRS19 SP4, då det i tidigare Service Packs av TRS19 fanns en bugg som gjorde att hela spelet kraschade om man tog bort Sa:n i Surveyor under vissa förutsättningar. Loket fick till och med ett omnämnande i release-loggarna till SP4 för detta!
Dessutom rekommenderar jag att ni drar upp texturkvalitén till max för att få ut det mesta av modellen, förutsatt att era grafikkort klarar det såklart. Inställningen finns under Trainz Settings>Performance>Texture detail från launchern.

---

När jag kollar tillbaka på filerna som jag har i projektmappen, så är den äldsta från juni 2016, så det har alltså tagit nära 6 år att färdigställa denna modell, men då har jag tagit flera långa pauser från byggandet vid ett par tillfällen. Men den som väntar på något gott Totalt har jag 3.3 GB med filer i byggmappen (och det är utan Mixer-filerna som sparas på något annat ställe). Modellen är byggd helt i Blender. Tror att jag började med version 2.73, men har under resans gång uppdaterat i steg till 2.93.1 som jag kör nu. Texturerna är till största delen gjorda med Quixel Mixer 2020.1.6, med bumpmaps och lite märkning ritad för hand i Photoshop. Vissa delar av texturer är även genererade med Blenders inbyggda renderingsmotor Cycles.

Skulle vilja passa på att tacka Tanigardi för mycket hjälpfullt bollande av idéer under resans gång, samt för att han har betatestat det hela.
Vill också tacka GDennish på internationella forumet för tips och tricks runt HDR-texturer och fyrboxanimationen.

Och såklart, tack till er som tålmodigt väntat och hejat på längs vägen!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 15:48   #6
tjatte34
Medlem
 
Reg.datum: May 2019
Ort: laholm
Inlägg: 25
Standard tack för loket

hoppas på fler modeler
tjatte34 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 18:55   #7
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Ooo va trevligt! Då får jag köpa TRS19 då
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009