![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
|
![]()
Spännande Adde. Jag tittar på koden och börjar förstå lite iallafall. Kul att du håller på. Stort tack!
![]()
__________________
Glad 19 åring med mycket energi som älskar att bygga modeller och fota ![]() ![]() Hjälper även Arvid (Germundal) med sin rutt! Project Södra stambanan Bygger och försöker importera X61 till Railworks! X61-Tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Fortsatte lite idag med. Lade in det sista egenskaperna:
-Lade till så att skriver du "1" på sifferrutan så visar signalen stop när nästa signal visar stop. -Lade till stöd för att generera en GAME OVER om tåget kör mot rött i ett standard scenario eller career scenario. Återstår: Call-on-funktionen. Dvs. möjligheten att du kan be om att få köra mot rött. Får jag det att fungera så är jag nöjd sedan. Den uppdaterade kodsnuttet finns på github.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jag är snart färdig men har en ganska märklig bugg som har uppstått. Signalen kontrollerar inte nästa huvudsignals status inledningsvis och visar VÄNTA KÖR oavsett nästa signal signalbild. Annars har jag fått med alla de egenskaper jag velat ha med i denna signal. FÅr jag problemet löst så lägger jag upp en betaversion som folk kan ladda ner på github och testa.
Senaste koden finns på github och jag frågar just nu på UKTS och hoppas få svar av AndiS.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]() Citat:
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2022-01-24 klockan 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Hej! Jag har nu löst problemet och det verkar nu funka som det ska. Det uppdaterade koden finns nu på Github om någon vill testa testsignalen i olika miljöer.
Jag har nu börjat arbeta med en kombo av Huvudsignal + Dvärgsignal genom att bygga vidare på koden. Dvärgsignalen gör just nu följande. Om huvudsignalen visar stopp så visar dvärgsignalen 2 lodräta vita. Om huvudsignalen visar Kör, Kör40 eller Kör40, kort tågväg så visar dvärgsignalen 2 vågräta vita. Om huvudsignalen visar stopp men du trycker på TAB och får meddelandet "Requesting to pass signal at danger accepted" så händer följande: -om tåg finns på blocksträckan så visar dvärgsignalen snett vänster. -om det är tomt på blocksträckan så visar dvärgsginalen lodrätt. -Snett höger används inte just nu. Jag kollar om andra signalkombinationer är aktuella? Hur är det med huvud+dvärg-kombo som övervakar bangårdsinfarter, manuella växlar och specialfall eller udda besked?
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Hej! Signalscriptet är i stort färdigt och jag söker efter betatestare. Gå in i mitt github och ladda ner signalpaketet. i TS så bocka i SummerADDE>SESignalsTest. Placera sedan ut SE SignalV2 H5 DV4 2L.
Signalen ska kunna ha med följande egenskaper: i A-fältet så kan man skriva in siffror som ger signalen olika funktioner.
Ta gärna och testa och ge mig sedan feedback. Jag ska se om jag har tid och testa ordentligt själv med en testrutt och packa ihop en testversion för download, men man kan komma åt filerna på github direkt redan nu. Testa också TAB-funktionen i olika lägen och se om du kan köra mot rött efteråt samt om dvärgsignalen visar "kör" eller "Hinder finns". samt skapa en scenario och kör mot rött och se om du får game over vid olika lägen.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2022-02-09 klockan 03:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Kul att du fortsätter jobba med signalerna! Själv har jag inte öppnat TS på många månader nu, jag tappade sugen att bygga när jag insåg att det tar 2-3 minuter att spara ändringar så fort man ändrar något spårrelaterat, och dessutom kraschar simulatorn frekvent när man bygger, även på en ny, snabb dator.
Om jag förstår rätt så har du fått till det så att samma H5-signal kan användas i alla situationer. Jättebra om det fungerar! Det borde också vara lätt att använda samma logik för andra huvudsignaler också (även huvuddvärgar). Jag skapade ju olika signaler beroende på vilken signalbild man vill ha, alltså beroende på avstånd till nästa signal. Det fungerade men blir förstås ganska stökigt att hålla reda på alla olika varianter! Ett störande problem som jag inte vet om du har lyckats lösa var ju att DV4-signalen fastnar i stopp när ett tåg har passerat, även när signalsträckan är fri (dvs när tåget har passerat nästa signal). Jag lyckades aldrig knäcka den nöten tyvärr! Men om du har fått till det så att det funkar med medgivandedvärgen (som är kopplad till huvudsignalen) så kanske det går att lösa även för fristående växlingsdvärgsignaler? Fast jag tror att grundproblemet var att DV4-signalerna inte kan skicka signalmeddelanden korrekt om det står en huvudsignal "i vägen", för huvudsignalen "suger upp" dessa meddelanden. Det problemet uppstår inte vid medgivandedvärg då den alltid står tillsammans med en huvudsignal. På samma sätt uppstår inte problemet med huvuddvärgsignalerna men däremot med växlingsdvärgarna. Problemet är ju att det kryllar av fristående växlingsdvärgar vid större bangårdar exempelvis runt Stockholm så det är tråkigt när de inte fungerar ordentligt. När det gäller AI-trafik så bryr den sig inte om signalbilder överhuvudtaget om jag har förstått rätt. Det enda AI tittar på är om nästa signalsträcka är fri så det borde inte vara något problem att huvudsignalen visar stopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|