![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#22 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 352
|
![]()
Sedan några månader tillbaka har jag ägt TRS22PE (Premium Edition) beroende på att jag fick något som kallades för "lojalitets rabatt", även fast jag fortfarande tycker att det är för dyrt så slog jag till efter mycket vånda! Framtiden får väl utvisa ifall det blir ett tillräckligt bra köp eller ej!
Beroende på att programmet krävde en nyare systemversion än vad jag hade installerad och jag dessutom höll på med signalsystemet så tog det tid att påbörja felsökningen av problemen med vägskyddet. Nu har jag lyckats lösa problemet med att vägskyddssignalerna kraschar spelet, dock har jag inte lyckats återskapa mazters tredje problem! Ifall det är någon som är intresserad av felsökning och lösning av problemet så beskrivs det i slutet av texten! Jag har skickat PM till mazter, men det har inte blivit läst och eftersom jag gärna vill att alla problem ska fixas innan en uppgradering släpps så tänkte jag skicka ut en allmän förfrågan till användarna här! Problemet yttrar sig som i quoteringen nedan: Citat:
Eftersom det är ett tag sedan detta felanmäldes så kan det ju tänkas att upphovet till problemet har blivit "löst" med nyare versioner av TRS22, i TRS22PE har i varje fall inte jag lyckats få fram något scriptfel. Varken i surveyour classic eller S2.0. Frågan blir därför tredelad:
Felsökning och lösning på krascherna av Vägskyddssignalerna Hos Vägskyddssignalen(VS) och den osynliga varianten (VSO) så har jag skapat en funktion som gör en sökning utefter spåret för att upptäcka felaktiga objekt eller felaktiga avstånd. Funna felaktigheter ger en felkod som visas med ett felmeddelande i propertyrutan, för att kunna göra detta så returnerar funktionen ett boolskt värde (sant/falskt) vid avslutad sökning. När användaren väljer mellan enkelriktad/dubbelriktad signal hos VS anropas spårsökningen och då kraschade spelet. Hos VSO så kraschade spelet direkt, hos mig räckte det att det syntes som "thumbnail", här anropas spårsökningen direkt i Init (funktion som anropas när objekt skapas). Jag var ganska övertygad om att felet hade med spårsökfunktionen att göra! Frågorna blev, är det hos VS/VSO eller något yttre objekt? Varför i TRS22 och inte i tidigare versioner? Först i spårsökfunktionen finns en koll på ifall det finns en länkad vägkur till VS/VSO, ifall den saknas så returneras false, sedan finns det en koll på ifall VS är dubbelriktad om så är fallet returneras true! Felsökningen i listform:
Nu var jag i det läget, att beroende på vilket boolsk värde som spårsökfunktionen returnerar så kraschar spelet! Ganska orimligt kan tyckas, så vad kan åstadkomma detta nu, men inte i tidigare versioner? Det returnerade boolska värdet bör ju användas till något, kanske ställa in en variabel, vilket det gör i detta fall! Variabeln används till att tala om ifall en VS/VSO är korrekt eller ej och då också vilken signalbild som ska visas. För att ställa in en signalbild, mera korrekt kanske "ge Trainz information om vilken signalstatus jag tycker att signalen ska ha" används en funktion hos signalklassen som anropas av den inbyggda delen av Trainz, när den tycker att det känns bra(!), vilket ibland är för sällan, det går också att anropa funktionen själv. Funktionen returnerar en databas som innehåller signalens status och orsaken till statusen. Signalens status är ett heltalsvärde där noll är stopp och positiva värden är olika grader av kör, man kan även ha -1 som värde som då talar om att signalen är "automatisk". Jag har använt mig av större negativa tal för att tala om när en signal inte är korrekt kan detta orsaka problemet? I koden var det det enda som jag kunde se som var plausibelt att orsaka en krasch, men inte kan väl N3V vara så korkade att en förändring till att inte tillåta lägre tal än -1 orskar en krasch av hela programmet? Byte till värde 0 (stopp) och inga krascher mer! Så, jodå det kunde dom! Upptäckten av detta skapade ju lite ändringsjobb hos signalsystemet där jag använde mig flitigt av negativa tal, de är nu ersatta av specifik variabel istället! När släpps uppdateringen? Tanken är att släppa den nyss! Men jag vill att det eventuella tredje problemet löses först och sedan så funderar jag på att göra iordning och släppa några tidiga objekt, men det får jag se om det blir av, vet inte hur mycket jobb det är att få de till samma status som de övriga har! När släpp sker meddelas detta i lämpliga forumtrådar! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|