|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 | |
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Canada
Inlägg: 66
|
Citat:
I meant the 2D map rather than the 3D map, yes. When I open the route editor for the 2020 version of the Jönköpingsbanan, I only get the Stockholm section to show up but I guess that section being 300 km apart from Jönköpingsbanan is why I can't see the rest. I will try to see those other sections by using coordinates or desire location and see what happens, I was hoping to create some QD scenarios but just for the Mullsjö to Äng section and vice versa, maybe also the Vaggerydsbanan. I'm hoping TS fixes this issue with scripts so you can finally continue your work. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 818
|
I hope it works out for you; it would be interesting to check out any scenarios you make!
I don't really have any hopes that they will "fix" TS, but if someone with good knowledge of LUA scripting would be able to totally remake the Swedish signal scripts, or at least find out where the problems are with the current scripts, then we might have a way forward. The advantage of this is that by updating the scripts, the signals can be fixed without having to replace hundreds of signal objects and probably thousands of links in the route. The downside is that since different signals interact with each other, it likely means that all the signal scripts have to be altered. On the other hand, if it's possible to find out exactly which behaviour causes the crashes, it could potentially be an easy fix. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hej Hgv!
Du har fått PM av mig.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 818
|
Tack Totte, du ledde mig på rätt spår (!) så jag har nu listat ut varför Jönköpingsbanan kraschar i senaste TS.
Det verkar som att TS numera har väldigt svårt att hantera "felvända" signallänkar. Detta innebär att plankorsningar, plattformsbommar och andra signaler där man av någon anledning vill ha länkar vända åt olika håll lätt kan krascha simulatorn. I Jönköpingsbanan var "boven" skyddsstopplyktor (sitter vid stoppbockar, orsakar krasch när rutten laddas) och plattformsbommar (krasch när de aktiveras, finns förutom de synliga bommarna vid plattformsövergångar även gömda för att ge ringsignal på bangårdar). För att få rutten att fungera har jag:
Nu återstår att göra en genomgång av banan och testköra några scenarier för att se till att det inte uppstått några oförutsedda problem. Sedan planerar jag att lägga upp en ny version av banan. Kända problem/begränsningar
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 379
|
Ang. plankorningarna. som jag skrev i PM ang. parametrar:
Om du kollar i script-mappen och i varje .lua-fil och på rad 22 så har du "Trigger distances". Här ligger alla parametrar för när bommarna ska triggas igång osv. WARN_DISTANCE = 1000.0 aktiverar bommarna vid 1km avstånd t.ex. och WARN_TIME = 1.0 är att bommarna ringer i 1 sekund innan de fälls, tror jag... En tanke var att skriva en script som skulle kunna ge WARN_DISTANCE och CLOSE_DISTANCE en variabel som räknas fram baserat på banans hastighet vid punkten där länkarna placeras, men andra typer av plankorsningar som jag har jämfört med i spelet har fasta värden. Men animationerna på dessa är ju helt felaktiga så man undrar ju hur DTG och 3:e-partsutvecklarna tänkte där egentligen... Ang. Ljudproblemen så är det en bugg i spelet som berör plankornings-funktionen i spelet i stort. Vissa plankorsningar avger ljud, andra inte, och det verkar va slumpartat vart det sker varje gång man läser in rutten. Det här är något för DTG att lösa, inget jag kan göra något åt då problemet ligger i spelet i sig.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Va roligt att du är i farten och bygger igen.
![]() Min rutt fungerar också med 64bit, så jag bygger landskap igen.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hej!
Det här med slutpunktsstopplyktorna, tänkte på brosignal som är statisk objekt. Kan man fixa slutpunktsstopplyktorna som statisk objekt som lyser hela tiden och slippa tänka på länkarna.
|
|
|
|
![]() |
| Taggar |
| rw-rutter |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|