![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Precis Fredrik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
En annan ganska orealistisk sak är att man måste använda emergency (application är lika kraftig men har snabbare tilläggstid) för att få lika lång bromssträcka som i verkligheten, men om man hade verklighetstrogen tilläggstid skulle nödbroms vara för svag, men då visar den 450kpa vilket är 3.5kg/cm2 mer än vanlig broms (tror jag i alla fall) och det blir också en alldeles för kraftig inbromsning. Om man vill få 100kpa måste man använda independent brake och då tar det en evighet för tåget att bromsa till och med från 10km/h, och använder man initial som är mycket svagare än vad 1kg/cm2 är i verkligheten (även fast den visar 180kpa) och ger liteför kraftig inbromsning. Har jag alldeles fel och ska det vara såhär eller är det något konstigt med TRS "bromsfysik"?
PS Hoppas ni förstår mig, var ganska svårt att få med där i några snygga meningar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
För att åtminstone huvudledningstrycket skall bli det rätta, dvs 5.0 kg vid broms loss, ca 4.5 kg vid tillsättningen och till sist 3.5 kg vid fullbroms, är det vissa värden i engine_congigen som skall ändras. För lok är det följande i pressure-delen:
compressor 0.011248 mainreservoir 0.0081548 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 För vagnar, även där endast pressure-delen: compressor 0 mainreservoir 0 highspeedexhauster 0 brakepipe 0.00609501 brakeinitial 0.00560291 brakefull 0.00447811 indbrakefull 0.00447811 trainbrakepipe_start 0.00447811 epreservoirpipe_start 0 no3pipe_start 0 no4pipe_start 0 auxreservoir_start 0.00447811 autobrakecylinder_start 0.00507566 vacuumbrakepipe_start 0 vacuumbrakereservoir_start 0 vacuumbrakecylinder_start 0 mainreservoir_start 0.00876641 equaliser_start 0.00447811 independantbrakecylinder_start 0.00507566 Kanske något som kan ingå i STW:s lok/vagnar vid en eventuell uppdatering? Tillsättningens tid har jag inte luskat ut hur man kan ändra.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Tack så mycket rojje. Man kan ju alltid fråga på aurans forum, om man bara visste vad tilläggstid hette på engelska; någon?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Rojje, en fråga: blir inbromsningen för kraftig i verkligheten om man använder 1kg/cm2 och brukar du lossa på bromsen precis innnan tåget stannar eller är den lagom?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Skrev en tråd om tilläggstid (använde ordet braking response time) och fick då svaret att man ska ändra på flow-sektionen i engine spec.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
trainbrakepipe 170000 epreservoirpipe 0.1 no3pipe 0.1 no4pipe 0.1 auxreservoirvent 0.1 auxreservoir_no3 0.1 auxreservoir_trainbrakepipe 0.1 autobrakecylindervent 0.1 auxreservoir_autobrakecylinder 0.1 equaliser_mainreservoir 0.06 equaliservent 0.06 equaliserventhandleoff 0.1 equaliserventemergency 0.1 no3pipevent 1.5 no3pipe_mainreservoir 0.1 compressor 10 trainbrakepipe_reservoir 1 trainbrakepipevent 0.06 no3pipe_autobrakecylinder 0.1 epreservoirpipe_autobrakecylinder 0.1 mainreservoir_ep 0.1 vacuumbrakepipe 0.1 vacuumbrakepipereleasevent 0.1 vacuumbrakepipevent 0.1 vacuumbrakereservoir_vacuumbrakepipe 0. vacuumbrakecylinder_vacuumbrakepipe 0.1 highspeedexhauster_vacuumbrakepipe 0.1 Vad som ändrar vad framgår inte så tydligt och Auran ger ingen tydlig vägledning heller i Content Creators Guide. Istället står det: rate of flow through pipes, generally leave these settings Någon annan kanske vet lite mer, eller så kan du testa lite själv. Antingen ändra siffrorna lite och testa och se hur det reagerar eller testa lite olika lok/vagnar och se någon/några du tycker stämmer in. Kopiera då dess siffror eller ange den som engine-conig Glöm bara inte att göra en backup av config-filen innan du ändrar något.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]() Citat:
EDIT: Förlåt, det var en dåligt formulerad fråga. Vad jag menade var hur man gör för att få en finimbromsning. Lossar man bromsen vid låg hastighet och sen bromsar med en mycket svagare bromskraft? Om så är fallet berätta gärna vilket bromstryck/bromskraft det är. Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 296
|
![]()
Jag testade lite olika tågsett som du rådde mig Rojje och jag tror att jag hittade en verklighetstrogen tilläggstid. Tågsettet som jag fick den rätta tilläggstiden på består av 6st amtrak superliner (kommer fasiken inte ihåg vad de heter, de är de som är dubbeldäckare) och ett f40ph i fronten.
Då jag inte är säker så skulle jag gärna vilja att någon till testade settet och sa vad de tyckte, tyvärr vet inte var jag laddade ner dem. Någon kanske vet? EDIT: Testa också rc4+atsf chair carx6 (båda finns i från början i spelet) fick tilläggstiden till 7 sek. Senast redigerad av gec44-9w den 2005-09-23 klockan 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
I verkligheten går det inte att säga att om du kör i 100km/h så bromsa 0.8 kg så stannar du efter x antal meter. Det är så många faktorer som spelar in. Känsla, linjekännedom, erfarenhet, banans lutning, vädret och bromstalet på tåget. Sedan bromsar varje tåg olika, t.o.m på pendeln. I ena körriktningen har du en bra broms, efter byte av körände undrar man om det är samma tåg. ![]() Det beror på att tågbromsventilen i hytten är olika sliten. En äldre variant av tågbromsventil består av många ventiler, kanaler, fjädrar osv. som ger en individuell bromsegenskap hos den tågbromsventilen. Hoppas det vart någorlunda förståeligt, att ge ett rakt enkelt svar går inte ![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|