Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-17, 01:20   #1
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

mina spår är ju betydligt fler polys/m än vad luftledningarna är så det är inte så konstigt i sig. Mina spår som chunky mesh kan du väl kanske få om du orkar fixa till det själv om du får mina texturer
Men jag kanske kikar på det själv om jag orkar, är ju ledig ett par dagar nu (om man räknar bort en tur till Nässjö 22:51-05:58 imorn).

/Tomas som just kom hem från GC tur till Sävenäs
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 08:21   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
mina spår är ju betydligt fler polys/m än vad luftledningarna är så det är inte så konstigt i sig. Mina spår som chunky mesh kan du väl kanske få om du orkar fixa till det själv om du får mina texturer
Men jag kanske kikar på det själv om jag orkar, är ju ledig ett par dagar nu (om man räknar bort en tur till Nässjö 22:51-05:58 imorn).

/Tomas som just kom hem från GC tur till Sävenäs
Det där hörs lovande Tomas!

Vore ju bäst med en officiell variant ifrån dig då, så slipper ju jag bry mig med

Skall försöka leta upp nån tråd hos Auran om chunky-mesh, har för mig att det svåra var just värdena man anger för hur "modellen" skall ritas upp och att texturen blir förskjuten nån pixel beroende på de värdena typ...

En sak jag även gillar med HP-Trainz variant är att deras banvall är bredare och då fyller ut mer emellan dubbelspår tex.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 09:46   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hittade tråden om chunky-mesh och mappning av texturer här:

http://forums.auran.com/TRS2004/foru...ht=chunky+mesh

CCG 1.04 har info om det med men man måste tydligen ta hänsyn till hur pixlarna flyttas beroende på värdena enligt tråden ovan.


Angående prestandan så är det nog inte bara antalet polys som gör skillnaden utan Trainz grafikmotor är nog helt enkelt bättre på att rita ut chunky-mesh än spår med vanlig mesh.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 13:37   #4
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

jo så är det nog oxå, det är ju tänkt att man ska ha chunky mesh spår, 3D spår är ju egentligen bara en bonus.

Ska kika i den där tråden. "Felet" med bredare ballast som du vill ha är att så ser det inte ut i verkligheten, de måtten jag har använt är hyffsat korrekta gällande bredd och höjd.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009