Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-17, 17:27   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marcus_spelman
Mazz! skulle du kunna göra en rapport om vad du har gjort
med rutten under dom senaste dagarna.
Njaa...

Det glädjer mig att du är ivrig och intresserad, men det är inte säkert att jag byggt nått på LLJ just de senaste dagarna...

Har just nu lite annorlunda agenda, mest beroende på att dygnet bara har 24 timmar... dumt... Det jga arbetar med just nu är följande:

- Stationshuset i Sala. Jag var i Sala i helgen och tog bättre texturbilder än de jag hade tidigare. Passade på att mäta upp byggnaden likaså, jag var inte nöjd med uppmätning via tegelpannor som jag tidigare gjort.

- C3-vagnen. Nästa släpp-objekt.

- Du-loket. Nya texturbilder fixade, så den ska arbetas en hel del med.

- Terrängmodeller. Här kom vi in på mer direkta LLJ-arbeten faktiskt.

På LLJ har jag senaste tiden planerat återbyggnaden av Innarvet, sedan borttagningen av dynamiska spåren. Inarvet va en av de första stora stationerna och dyn-track var använda flitigt och i ganska långa längder. Så, tror jag nämnde det tidigare, centralstationen ska justeras och läggas utan dynamiska spår, samt att plattformarna ska bli längre. Perrongerna och statioonsbyggnad ska bli helt anpassade egenbyggda grejer för Innarvet, både för att hålla antal objekt på rimliga nivåer och för at kunna göra lite svängda perronger, så som det ofta ser ut i verkligheten, sällan dom är helt raka egentligen.

Så, inte mycket operativt egentligen på LLJ således och som jag sagt tidigare så är det lång-projekt och en del 3D-byggen ska ut inom snar framtid först innan jag sätter full prio på LLJ.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 14:58   #2
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Har du byggt nånting eller har du planerat under dom senaste dagarna.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:44   #3
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Du håller väl inte på och glömma bort rutten Mazze!
Jag bara väntar och väntar på rutten.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:55   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ummm... va? LLJ, va e de?


Hihi, nära, LLJ lär jag nog minnas så länge jag lever... Tyvärr har jag haft tok-mycke att göra på jobbet, så det har inte blivigt mycke tågsim alls under januari... Men, passerade en milstolpe den här veckan, så det blir mer normalt nu framåt..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 11:07   #5
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Ummm... va? LLJ, va e de?


Hihi, nära, LLJ lär jag nog minnas så länge jag lever... Tyvärr har jag haft tok-mycke att göra på jobbet, så det har inte blivigt mycke tågsim alls under januari... Men, passerade en milstolpe den här veckan, så det blir mer normalt nu framåt..
Må man fråga vilken milstolpe?
En annan sitter lika glad i hågen var dag och hoppas på att få se lite LLJ bilder, förstår inte hur du lyckas skapa den naturen och allt kring det!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 11:29   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Må man fråga vilken milstolpe?
En annan sitter lika glad i hågen var dag och hoppas på att få se lite LLJ bilder, förstår inte hur du lyckas skapa den naturen och allt kring det!
Tack, Olaf... Nja, alltså... Milstolpen gjordes på jobbet, så arbetsdagarna bör bli lite mer normala framåt nu, till förmån för bygg-aktiviteter till msts...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 16:45   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Lite tankar så hår i vår-värmen på LLJ då... Tankar som för en gångs skull är väldigt realistiska...

Sett från min egen horisont så kan man säga att följande gäller för LLJ som rutt betraktat:
  • Har en väldig potential vad gäller intressant och omväxlande trafik och aktiviteter.
  • Spåren är väl hyggligt klara, även om det saknas en del sträckningar fortfarande, främst slutstationerna på timmerbanan och malmbana1. Även en del ihoplappningar efter borttagningsövningarnaav de dynamiska spåren återstår.
  • En hel del objekt vore finfint att ha, flera stationer, godsmagasin, lokstall etc. Arbete som pågår, men sånt tar tid och inte så många bygger sånt, så då får ruttbyggaren själv bygga husen... jaja
  • En del specifika objekt, såsom avlastningsanläggningen i Luleå t.ex. Har nog tillräckligt underlag för att få ihop en look&feel anläggning rätt iallafall, även om jag inte har ritningsunderlag. Spelar inte så stor roll at man kompromissar lite granna där tycker jag.
  • En herrans massa landskap återstår. Bygga landskap är jättekul. Första och andra kvällen iallafall. Sen är det "ganska kul" kväll 3... Men, sen behöver jag göra nått annat ett tag, då det finns saker som är roligare att göra och detta är inget jobb...
Så, med ovanståande sagt och en snabb titt i kalenderna där man konstaterar at våren bör vara här nu. Härligt väder ute är det iallafall och första hoj-turen gjordes idag... Väver man då ihop krasst status med nya simulatorer som är utlovade detta år, så kan jag konstatera följande:
  • LLJ blir inte en rutt som kommer att releasas i MSTS. Det är helt enkelt för mycket kvar att göra.
  • LLJ som koncept är nått som jag själv gillar skarpt, jag bryr mig mindre om att det inte är en verklig rutt, då sådana egentligen inte intresserar mig så mycket. Så, LLJ kommer i allra högsta grad att leva vidare, men i annan simulator. Samma rutt, annan simulator.
  • I väntans tider på nästkommande simulator, så kommer den tid jag kan ägna åt tågsim att ägnas åt att bygga svenska objekt som jag kommer att behöva till LLJ. Till glädje för andra ruttbyggare förhoppningsvis, då jag inte sitter o trycker på färdiga grejjer själv. Men, detaljeringsgraden är ju hyggligt lite högre än ursprunglig MSTS-standard och det innebär ju även att det tar lite tid. Men, jag räknar med att allt ska vara gångbart i de nya simulatorerna.
    Även rullande grejjer får ju sin prioritet, hur o vad vet jag inte, det får visa sig vartefter.
Trist kanske att det inte blev nån LLJ i MSTS, men ibland ska man vara realist. Det finns ju ingen anledning att försöka knöka fram nått nu, när nya simulatorer står för dörren och har sannolikt mycket effektivare verktyg att bygga rutt med. Bättre då att satsa på det som vi i långa loppet behöver, svenska objekt och fordon. Fordons-sidan, så är det i första hand historiska fordon som jag kommer prioritera.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009