Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-21, 01:36   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Jag skall se om jag kan komma iväg till en skanner i veckan annars kan jag helt enkelt ta att skriva av tabellen i en wordfil.

Nu över till kurvan. Svaret på sth blir 40 km/h genom 250 m delen. Så små radier ligger inte normalt på en linje. helst skall man inte bygga under 400 m över huvudtaget men. 500 delen klarar 100 km/h och 1000 m ger 145 km/h. Du bör alltså minst försöka få ut kurvan till 400 m vilket ger sth 90 km/h.

Magnus
Tack för svaret, jo jag hade nog gissat att det skulle vara på det viset, har man använt 250m radie, så har man. Just den här ligger i den söt-sura tilen, så den får vara som den är. Det är vackert runtomkring, så sth 40 kan väl passa då...

Banan som sådan är ju av karaktären mindre bibana och jag tror jag vill sikta på då typ en sth på 80 eller så, bör väl ha då en minsta radie på typ 340m kanske?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 10:55   #2
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Aj tusan kurvan låg i en söttile då skall den nog inte röras. Men visst är det på en bibanan kan det faktiskt hända att sådant förekommer. Vi får väll njuta av den vackra naturen.

Skall du ha sth 80 klarar du dig med 310 m radie men absolut inte mindre, sth 85 har 350 m som minsta radie. Om inte 310 m finns så ger en radie på 300 m en sth på max 75 Km/h.

Lycka till med rätningen.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 11:34   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Perfekt, tack Magnus!

Kollade på Xtracks hemsida och i denna radie-region, så verkar det vara 300m och 375m som gäller...

ScaleRail har dock mer o välja på här, radierna 280m, 340m, 380m, 400m mellan 250m och 500m... hmmm...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:15   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Thumbs up

Hej!
Grattis Hawk!
Du har verkligen lyckats bra med rutten.

En intressant fråga bara, är den felfri? Jag menar om efter tre avslutkörning skall det visas menysida. Jag själv brottas med min rutt angående felen. Fruktansvärt jobbigt att rätta till felen. Läs vidare i Trollhättanrutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:26   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Jag går in o svarar här för Hawk....

Rutten är ju inte felfri än, då en hel del modifieringsarbete på spåren ska göras. En hel del "sur-degar" finns i rutten, såsom spåranslutningspunkter med 3 end-punkter, växlar klossade mot varandra, förutom en hel del kosmetiska spårläggningsdefekter såsom dynamiska spår med spårvagnsmässiga kurvradier osv...

Alla defekter på spår-nivå ska jag gå igenom och ta bort, så det ska bli en rutt som förhoppningsvis är felfri utan att Bill kommer fram i slutet... Det är ett "litet" jobb som ska göras, men eftersom det finns radier och berg-o-dal-partier som också ska rätas ut i rimliga gränser, så lika bra att göra rätt med en gång då. Positivt är ju att detta är en charmig rutt med relativt låg sth och inte 100 mil lång, så justeringssarbetet är ju hanterbart och ska säkert gå hand i hand med Hawks övriga byggen på rutten.

Sur-tilen har ju blivigt en söt-tile nu, men vi har ju 4 tiles till i södra änden att ta tag i, men det lär väl bli samma recept där, skulle jag tro...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 18:50   #6
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 540
Post

Hej Hawk,Mazz,Totte och några andra

Hehe,Jo Hawk det ser bra ut(Mycket fint)

Det var med ångest jag läste om detta problem,surtiles.

Men du lyckades att komma på en lösning till problemet.

Grattis till dig Hawk och lycka till i fortsättningen,gäller dig också

Mazz

Mvh. Traingoal
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 20:55   #7
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Hej Mazz,

vill du riktigt grotta ner dig i kurvradier så rekommenderar jag Banverkets spårgeometrihandbok: http://ida.banverket.se/bvdokextern/...id=89&docid=78

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009