Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-29, 17:36   #25
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Snyggt med mera växtlighet.

För att alla skall få flashbacks, så kan jag ju tala om att det tråkigaste med gamla JBJ var att tisdvis såg det ut som om man körde på en berghäll, i synnerhet mellan Ersbenning och Säringe samt området runt Svartsjöliden. Hoppas på mer variuernade växtlighet på JBJ 2.

Och ett önskvärt tips angående signalsättningen:

Sätt INTE två huvudsignaler efter varann, hur många minns "Kör 40" och sedan "Stopp" när man körde från ett enkelspår in på dubbelspåret.

Låt enkelspårsträckorna vara "fria", d v s signalreglerade endast vid enkelspårens utfart och infart, så att man inte står "nos" mot "nos" någonstans i JBJs vildmark.

Det var bara en liten reflektion , men keep up the good work
Bra reflektion angående signalsättningen, du har helt rätt, dom fenomenen ska vi inte ha.

En enkelspårs-sträcka ska man inte ha många signaler på, även man kan dock ha någon enstaka om man vet vad man gör och att sträckan är lång. Man måste då se till att man definierar om en signal, så den kräver fler blocksträckor fritt innan den ger grönt in i enkelspåret, då hamnar man inte i nos mot nos-fenomenet som är så tråkigt. Dock vet jag inte om JBJ har så pass långa enkelspårssträckor att det är motiverat att ha flera block. En enkelspårssträcka är ju i verkligheten inte heller tänkt att vara så högt trafik-belastad heller.

Flera huvudsignaler efter varandra, jo det ska vi nog ha, men jag förstår vad du menar... Dels ska vi inte ha tråkiga och omotiverade "kör-40" på linjespår, vi har ju nu t.ex 5-gradersväxlar med 655m radie på linjen, vilket ska vara gott för en hastighet på 115km/t genom växeln i sväng. Inga huvudsignaler kommer sitta så att om man passerar en "kör - vänta stopp" där man inte har möjlighet att lugnt o fint hinna ta ner farten till 0 innan stoppsignalen nås.

Vi får ju komma ihåg att ur-JBJ är ju en av de allra första free-ware-rutterna någonsin och som sådan var fantastiskt fin, det har refererats til den i många år efter. Heders til dom som skapade den då! Och att det då fanns lite "egenheter" vad gäller signaler etc var egentligen ganska naturligt. Idag har vi både pärmar med BV-specifikationer att kolla på, samt att vi har lärt oss bättre att hantera MSTS. För att inte tala om den sakkunskap från proffs som finns att tillgå här på forumet, även på anläggningstekniska saker.

Sen är det en fråga hur långt man kan och vill gå för att få det så verkligt som möjligt, det blir en avvägning i förhållande till tidsåtgång och ambitionsnivå. Huvudsaken det blir underhållande för så många som möjligt, både landskapsmässigt och järnvägstekniskt.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-06-29 klockan 17:56.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009