![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Ja, själv kör jag numera med haklapp. Har även haft funderingar på att helt sonika bara dumpa den egna rutten i soptunnan efter att ha sett detta.
Med risk för att bli beskylld för att vara hemligt anställd som PR-man av Michael Sutton avslutar jag kvällen (?) med att lägga upp någgra av hans egna screenshots. Man kan helt enkelt bara inte slita sig från rutten. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
Det finns även en "genväg" att gå när det gäller att slå ihop M & U. Om du slår samman banorna men lämnar något baseboards mellanrum (för att inte höjdskillnaderna ska synas så tydligt) så kan du sätta upp två portaler, en på U och en på M, som skickar tågen mellan varandra. Tåget som kör in i portal U kommer ut ur portal M efter X antal minuter. Inte riktigt samma sak som att köra tåget själv hela vägen, men du slipper stora ombyggnader för att anpassa höjden. Det finns även en höjdfunktion i "World Origin" där man kan ändra höjden upp till 100m, men jag har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar. mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ja vad skall man säga...Detta är ju verkligen ett mästerverk... Oki...MSTS är ju mitt vapen, men detta var något i hästväg..Helt otroligt att det går att bygga något sådant som detta. Jag kan bara hålla med dej Håkan, man vill kasta sin egen rutt i soptunnan efter att ha sett dessa bilder..Jag är impad!!! ![]() MVH Kenneth
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Tack för synpunkter och tips Mats & Kenneth!
Mats, jag skall försöka med World Origin även om det inte verkar räcka med 100 m. Portaler har jag också tänkt på, men nja... Det som ligger närmast till hands är kanske att bygga till Utopia med en lite smalare men lång sektion med en acceptabel lutning neråt och samtidigt då förändra den egna kustlinjen till ett högre liggande innanhav. Ett annat alternativ kanske är att eftersom det är många obebyggda ytor i hans landskap så kanske man kan bygga upp en liten Utopiastad där med lite spårvagnar och kanaler. Å andra sidan vill jag inte peta för mycket i hans mästerverk heller... Kenneth, ja det känns ju som skit det man knåpat ihop efter att ha studerat och kört på Michaels bana. Samtidigt så tänker jag se det som en utmaning och ett bevis för vad som faktiskt går att åstadkomma. Genom att gå in i Surveyour och se hur han gjort och vad han använt så kan man förhoppningsvis höja sin egen nivå litegrann allteftersom. Dessutom har han använt en delvis ny teknik med en form av bergsmoduler som ingår i landskapspaketet jag köpt av honom. Till vintern skall jag se vad jag kan åstadkomma med grejerna, om det så bara blir ett enda baseboard. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Håkan se upp.
Vid ett utav de där tomma utrymmena står det att Stage 3 skall komma där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
hur är det med industri , alltså finns det passagerare eller är det tomma perronger? ser på bilderna att det inte står folk där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
|
![]()
om jag tar på mig mina glasögon stod de visst folk där . så glöm min fråga.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Medlem
|
![]() Citat:
För den som vill se lite mer kommer ytterligare lite ögongodis. Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Efter lite misslyckade försök att åka färja på ett anständigt sätt eftersom färjan avgick så snart vagnarna var ombord och utan att man hann backa av loket, så hittade jag "lösningen". Jag kopplade helt enkelt isär före lastning och putte vagnarna som på en rangerbangård så att de rullade ombord av egen fart och kopplade fast ombord och så stack färjan! Sen kunde man ta över kommandot ombord få lite kontroll igen.
På en del bansträckor finns det mycket läckra animerade semaforer som jag gillar skarpt. Tänk om det funnits sådana i en svensk variant... Överhuvudtaget är det väldigt mycket som är fint animerat i rutten, olika kranar, växlarna, vattenfallen mm och ett överdåd av olika ljudeffekter. Men resurskrävande är det. Jag får köra med lite tillbakadragna skjutreglage och ändå laggar det på sina ställen. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Med Alistar bakom spaken på en Super Puma har det blivit en timmes rundflygning i landskapet som skall vara baserat på DEM-kartor från Nya Zeeland. Många broar passerades på undersidan. Trots att jag inte kunnat slita mig från rutten sen jag fick den så slutar jag inte förundras över detta mästerverk. En del skulle nästan platsa bland månadens bild...
Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
skorper och vatten här med nu. fantastisk bana.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Med risk att bli extremt tjatig:
Denna rutten är verkligen inte rutten! Ju mer man kör desto mer beroende blir man. Det sägs att man kan bli Trainzberoende. Tro det? Inte nog med det vackra och dramatiska landskapet som hela tiden ändrar skepnad under körning, allt annat är också 100%-igt. För att inte tala om mångfalden stigningar som tilltalar en viss person mycket starkt... Michael har berättat att det ligger drygt 3.500 timmars arbete bakom hittills. Stage 3 är under planering men den releasen ligger ganska långt in i framtiden. Men snäll mot FPS:en är den inte! Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Knappt ett halvårs arbet då
![]() |
![]() |
![]() |