Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Visa resultat för omröstning: Rösta
Ja 26 40.00%
Nej 21 32.31%
Nej, fast 15-årsgräns är ok 18 27.69%
Antal röster: 65. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-27, 17:25   #46
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Ja det stämmer, men på kort sikt. Kanske håller i halv timme och sen blir man trött igen.
Äta äpple, bannan och apelsin är bättre, håller längre.
Ja, så dum är jag inte. Klart att man ska äta frukt. Red Bull kan som sagt, vara praktiskt om man sovit för lite och ska köra exempelvis. Man håller sig alert de sista milen.
En nödlösning helt enkelt!

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 20:55   #47
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Ja, så dum är jag inte. Klart att man ska äta frukt. Red Bull kan som sagt, vara praktiskt om man sovit för lite och ska köra exempelvis. Man håller sig alert de sista milen.
En nödlösning helt enkelt!
I det avseendet fungerar det ju helt klart. Jag vänder mig mest emot de som regelbundet använder sig av Red Bull istället för vila, det är verkligen inte bra. Dock känns det nog bäst att se till att sova ordentligt eller låta bli att köra alls.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 21:00   #48
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
I det avseendet fungerar det ju helt klart. Jag vänder mig mest emot de som regelbundet använder sig av Red Bull istället för vila, det är verkligen inte bra. Dock känns det nog bäst att se till att sova ordentligt eller låta bli att köra alls.
Precis så jag menar... Man ska inte dricka det regelbundet men det är bra för snabb energikick under en stund.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 02:11   #49
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege Visa inlägg
Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.

Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."

Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.

Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.

Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.
Så är samhället tyvärr idag. Stress och hets är skapat av oss själva och vi som kunder. Kunder kräver snabb service och leverans på alla sätt, ett fel i det ledet och det blir irritation.

Red Bull och andra energidrycker löser bara kortvariga problem som t.ex. Simons väl beskrivna tillfälle. Frukt hinns tydligen inte med att äta, det skall vara i flytande form enligt målgruppen. Vilket så klart är en käpp i hjulet när det gäller val av produkt för bättre hälsa.
Gammal 2009-03-28, 13:11   #50
Janne
STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Det märkliga är att det är barn och ungdomar som dricker Red Bull, dvs målgruppen för reklamen. Jag känner inte en enda vuxen som dricker den. Efter att ha provat en gång utan något positivt upplevt resultat skulle jag inte komma på tanken igen.

Att som någon skrev att det var bra att ta till om man var trött och behövde en kick för att kunna köra den sista biten hem tyder bara på omognad och dåligt omdöme. Kör man bil och är så trött att man inte kan köra är inte Red Bull lösningen - man vilar helt enkelt tills man är pigg nog att köra igen! Ganska basic faktiskt.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 13:20   #51
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Det är inte bara för energi, man får bättre koncentrationsförmåga samt reaktionsförmågan. Att man blir trött när man kör långt är inte alltid för att man sovit för lite. Kör man bil i 6 timmar i sträck så blir man nog rätt trött.

Mina föräldrar har druckit red bull när vi kört bil i ca 6-7h i sträck för att orka köra hela vägen.
Gammal 2009-03-28, 14:17   #52
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Det är inte bara för energi, man får bättre koncentrationsförmåga samt reaktionsförmågan. Att man blir trött när man kör långt är inte alltid för att man sovit för lite. Kör man bil i 6 timmar i sträck så blir man nog rätt trött.

Mina föräldrar har druckit red bull när vi kört bil i ca 6-7h i sträck för att orka köra hela vägen.
Man ska inte köra såna långa sträckor utan att stanna och vila.
Varför tror du den yrkesmässiga trafiken har en absolut maxgräns på 4,5 timme i sträck innan man måste vila minst 45 minuter?

Att köra så långt utan att vila är bara ett tecken på att man inte ska köra bil över huvud taget.
Gammal 2009-03-28, 14:30   #53
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Man ska inte köra såna långa sträckor utan att stanna och vila.
Varför tror du den yrkesmässiga trafiken har en absolut maxgräns på 4,5 timme i sträck innan man måste vila minst 45 minuter?

Att köra så långt utan att vila är bara ett tecken på att man inte ska köra bil över huvud taget.
Jo, vi stannar ju och äter nånstans på mitten men det går ju inte riktigt att stanna och sova i några timmar bara för att vissa här på forumet tycker att Red Bull är skit
Gammal 2009-03-28, 14:43   #54
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Jo, vi stannar ju och äter nånstans på mitten men det går ju inte riktigt att stanna och sova i några timmar bara för att vissa här på forumet tycker att Red Bull är skit
Nej, men känner man sig trött är det bättre att stanna en tjugo minuter och vila lite. Kan räcka att bara stanna några minuter och ta en kort promenad runt bilen eller vad som helst...
Gammal 2009-03-28, 15:22   #55
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hur många timmar max får lokförare köra? Är det samma sak för truckförare?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-28, 15:30   #56
Janne
STW-member

Standard

Aj då, även föräldrar, sk vuxna, dricker Red Bull? Där ser man. Dåligt omdöme ärver man i rakt nedstigande led tydligen. Sorry Micke, kunde inte låta bli. Bollen låg på straffpunkten.

Gammal 2009-03-28, 15:46   #57
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Aj då, även föräldrar, sk vuxna, dricker Red Bull? Där ser man. Dåligt omdöme ärver man i rakt nedstigande led tydligen. Sorry Micke, kunde inte låta bli. Bollen låg på straffpunkten.
Det är inte bara ungdomar som dricker red bull
Gammal 2009-03-28, 19:46   #58
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hur många timmar max får lokförare köra? Är det samma sak för truckförare?

Finns väl inget föreskrivet hur länge man får köra truck mer än att man får jobba så mycket att man har sina vilotimmar innan nästa arbetspass. Som truckförare kör man inte enbart truck hela tiden, om man då jobbar på lager. Men en grensetruckförare kör ju inget annat än lyfta stora containers hela tiden, men raster finns ju.

Finns det föreskrifter så följs det garanterat nästan aldrig utan fungerar som någon sorts rekommendation istället.
Gammal 2009-03-28, 19:48   #59
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz Visa inlägg
Finns väl inget föreskrivet hur länge man får köra truck mer än att man får jobba så mycket att man har sina vilotimmar innan nästa arbetspass. Som truckförare kör man inte enbart truck hela tiden, om man då jobbar på lager. Men en grensetruckförare kör ju inget annat än lyfta stora containers hela tiden, men raster finns ju.

Finns det föreskrifter så följs det garanterat nästan aldrig utan fungerar som någon sorts rekommendation istället.
Jag undrar om inte Totte referrerar till att köra lastbil och inte truck.

Gammal 2009-03-28, 19:57   #60
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Jag undrar om inte Totte referrerar till att köra lastbil och inte truck.
Jag menar långtradare. Truck på amerikanska betyder väl långtradare? Eller hur?
Ingen som kunde svara om lokföraren.

Senast redigerad av Totte den 2009-03-28 klockan 19:58.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.