![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
![]()
Q9:an är ett fantasilok av amerikanst ursprung. 1908 importerade SJ ett par tenderlok av 2-C-2, s.k Prairie-typ, från USA för exprimentering. Typen byggdes från början inom svenska mått och skeppades över till sverige där det provkördes i några år på sträckan Falun - Gävle. Loken byggdes sen om i.o.m att hytten konverterades till sluten typ, en enkel dom, små strålkastare och tillägg av plogar på både lok och tender.
År 1910 fick SJ tillverka typen med modifieringar på licens och typen gavs littra Q9. Loket passade med sina drivhjul på 1400mm diameter utmärkt för både passagerar och godstrafik och kunde prestera med 70 km/h under passande förhållanden. 33 exemplar byggdes från 1910 till 1923 och slopades i mitten av 50-talet. ![]() http://www.jonatan.maxxflow.com/trai...?id=1164654360 Loket kommer med färdiga consists och ljud. Den stora strålkastaren lyser bara nattetid. Det är bara att zippa upp och köra. Vänligen rapportera eventuella problem.
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2006-11-27 klockan 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
|
![]()
Hej!
Härligt! Mycket snyggt och trevligt litet ånglok!!! Installationen funkade till 100% för mig.... vågar man hoppas på fler godbitar från dig????? mvh Kenneth "Knubbsälen" Andersson Växjö |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Nja, tror inte det blir mycke mer svenskt från mej annat än B-loket och dehär...
Det är i stort sett en konvertering av mitt Prairielok.
![]() Choo choo fox Senast redigerad av Jonatan den 2006-11-27 klockan 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
"Nja, tror inte det blir mycke mer svenskt från mej annat än B-loket och dehär..."
Tråkigt att höra, men tack för det vi fått!
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Vassågod.
![]() Bara att jag inte står ut med att följa ritningar och prototyper, det funkar bara inte för mej... Så det överlåter jag åt er andra att göra. ![]()
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|