Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-05, 22:53   #16
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Martin O
Batterigrepp var ett av det första tillbehören jag köpte till min D80. Anledningen var ergonomi. Inte batteritid.

Filter som linsskyd är en omdiskuterad fråga. Flera trådar om detta finns på fotosidan.se Jag är en stor konsument av optik. Jag är amatörastronom och kikarfanatiker. Jag har aldrig lyckats att få en skada på någon frontlins beroende på att vid minsta transport sitter linsskyddet på. Samma med kameran. Däremot har jag haft stora fokuseringsproblem med UV-filter monterat på objektiven.
Det har jag inte haft en tanke på för sådan problem har även jag haft då jag använt filter ganska länge nu.. Men endast UV-filter.
Gammal 2007-12-06, 16:01   #17
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Martin O
Batterigrepp var ett av det första tillbehören jag köpte till min D80. Anledningen var ergonomi. Inte batteritid.

Filter som linsskyd är en omdiskuterad fråga. Flera trådar om detta finns på fotosidan.se Jag är en stor konsument av optik. Jag är amatörastronom och kikarfanatiker. Jag har aldrig lyckats att få en skada på någon frontlins beroende på att vid minsta transport sitter linsskyddet på. Samma med kameran. Däremot har jag haft stora fokuseringsproblem med UV-filter monterat på objektiven.
Har också problem att fokusera med mitt polaristationsfilter till mitt senaste objektiv. Jag förstår inte riktigt vad det kan vara för hinder som sätter käppen i hjulet för AF men med filtret en solig dag är den ovärderlig, även om den på långt håll vägrar fokusera, så det får bli manuellt där.

Jag är väldigt rädd om min kamera och alla tillbehör till den, objektiv som filter, men jag har samma taktik som du, linsskyddet på så fort "den utsätts för fara".
Gammal 2007-12-06, 21:36   #18
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Jaha.. det var många åsikter fast de drar å samma håll.

Här får du en till. Dina bilder kommer inte att bli bättre för att du köper en 40D. 400D:n är mycket kompetent och du kommer inte få valuta för pengarna. Jag hade inte tagit ett dugg bättre bilder med en 40D än med en 400D.

Köp ett tvärgrepp och en ny optik. Med ett UV-filter! UV-filet är en billig försäkring och ska inte påverka AF:en. Spara pengarna!

Förslag på optik:
Tamron 17-50 f2,8
Canon 17-85 f4-5,6
Canon 17-55 f2,8

Chris: Jag har själv inte riktigt fått kläm på vad AI-servo är, men jag uppfattar det som att det är samma som AF-C. Alltså kontinuerlig fokusering. På D80:n ställer du in det med AF-kanppen uppe i displayn.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-12-06 klockan 21:37.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 23:54   #19
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Jaha.. det var många åsikter fast de drar å samma håll.

Här får du en till. Dina bilder kommer inte att bli bättre för att du köper en 40D. 400D:n är mycket kompetent och du kommer inte få valuta för pengarna. Jag hade inte tagit ett dugg bättre bilder med en 40D än med en 400D.

Köp ett tvärgrepp och en ny optik. Med ett UV-filter! UV-filet är en billig försäkring och ska inte påverka AF:en. Spara pengarna!

Förslag på optik:
Tamron 17-50 f2,8
Canon 17-85 f4-5,6
Canon 17-55 f2,8

Chris: Jag har själv inte riktigt fått kläm på vad AI-servo är, men jag uppfattar det som att det är samma som AF-C. Alltså kontinuerlig fokusering. På D80:n ställer du in det med AF-kanppen uppe i displayn.
Det stämmer vad gäller AI-servo. Jag skulle nog inte rekommendera Canon 17-85 f4-5.6 om man inte tycker att IS är guld värt. Finns många mer prisvärda gluggar(Tamrons 28-75 är en t.ex.) men det är en smaksak i mångt och mycket.
Gammal 2007-12-07, 16:05   #20
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

En annan fotointresserare berättade för mig att han hade haft samma problem som mig med fokuseringen och det kan ha göra med kamerahuset.. Det skulle tydligen vara en mycket enkel justering i kamerahuset.

Enligt han jag snacka med hamnade fokuseringen för långt bakom föremålet man ville ha fokus på.. Kan det vara en förklaring??
Gammal 2007-12-07, 23:32   #21
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Bakfokus och framfokus. Enkelt att testa: lägg något på ett bord, ex. ett mynt. Ha kameran i lågt perspektiv så fokusera på myntet. När du sedan tittar på bilden så kontrollerar du att fokusen ligger där du satte den. Lycka till!
Gammal 2007-12-08, 08:11   #22
Schulz
Medlem

Standard

Citat:

Förslag på optik:
Tamron 17-50 f2,8
Canon 17-85 f4-5,6
Canon 17-55 f2,8

Vill han ha djup i bilderna är väl en tele på runt 70-200/300mm lämpligt?

Jo, jag vet att man ändrar AF där, men funkar det på AF-S optik?
Gammal 2007-12-08, 10:15   #23
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Bakfokus och framfokus. Enkelt att testa: lägg något på ett bord, ex. ett mynt. Ha kameran i lågt perspektiv så fokusera på myntet. När du sedan tittar på bilden så kontrollerar du att fokusen ligger där du satte den. Lycka till!
Jag är inte nöjd med fokusen på streckdekoderna, se nedan. Båda bilderna är tagna utan UV-filter och den ena bilden är tagen med Canons standard objektiv och den andra med ett av sigmas teleobjektiv 70 - 300 mm.

Standard:

Teleobjektivet:
Gammal 2007-12-08, 12:58   #24
Schulz
Medlem

Standard

Det nedersta fotot är för ljust. Ställ in slutartiden snabbare, alltså högre tal.
Gammal 2007-12-08, 14:11   #25
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Det nedersta fotot är för ljust. Ställ in slutartiden snabbare, alltså högre tal.
Jo, jag vet men autofokusen bråkade som in i helvete i det dunkla ljuset... därför fick det bli som det blev.. och jag tog inte bilden bara för att se på slutartiden utan hur skärpan blir...
Gammal 2007-12-08, 19:51   #26
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
...men funkar det på AF-S optik?
Din AF-metod (AF-S, AF-C, AF-A) har inget med på vilket sätt objektivet fokuserar (AF-S (inbyggd af-motor i optiken), Silent Wave Motor (extra tyst och snabb), eller ett objektiv utan inbyggd motor (AF)).

Dock kan man ju tycka att det är klumpigt att Nikon har samma namn för två olika saker, AF-S. Dels AF-S = att motorn är inbyggd i optiken och AF-S = att du kan låsa fokusen och sedan komponera om bilden utan att optiken fokuserar om.

En liten förklaringslista:
  • AF: optiken har ingen af-motor, man fokusera med hjälp av den inbyggda fokusmotorn i huset. (Det är denna motor D40/D40X saknar. Alla andra Nikonhus och alla Canonhus har detta.)
  • AF-S: Optiken har en motor i sig för fokusering. (Krävs för autofokus på D40/D40X)
  • SWM: Silent wave motor, som sagt, extra snabb och knäpptyst.
  • AF-I: Den första versionen av af-motor i optiken.
  • AF-S: du låser fokusen på ett visst avstånd, så länge avtryckaren är nedtryckt halvvägs.
  • AF-C: Kontinuerlig fokus som ändras så fort avstånde till objektet ändras. Gäller så länge avtryckaren är nedtryckt halvvägs.
  • AF-A: Du bestämmer att AF-A ska vara AF-S eller AF-C, eller så väljer kameran det själv.
  • 3D-trecking: Du låser fokusen på ett objekt, och hur objektet än flyttar sig över bildytan, och oavsett vilket avstånd objektet är på så är objektet alltid i fokus. Finns endast på D3 och D300.

Sen finns det ett begrepp som kallas "intern fokusering". Detta kan lätt förväxlas med att optiken har inbyggd motor, vilket begreppet inte säger någon om. Internfokusering innebär bara att frontlinsen inte snurrar när man fokusera. (Ex. Nikon och Canons 18-55 har INTE internfokus, inte heller Nikons 55-200 men 18-70 och 18-135 har det.)

Hoppas detta blir lite klarare. Och om inte det framgick så gäller AF-begreppen ovan för Nikon.
Gammal 2007-12-08, 20:01   #27
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Jag är inte nöjd med fokusen på streckdekoderna
Om fokusen ligger på streckkoden så är det nog så bra det blir. 18-55:an är inte skarpare. Telebilden blir nog inte heller skarpare. Sigma 70-300 är tyvärr inte det skarpaste objektivet som tillverkats.

Är dessa bilder i 100%? Det är lite svårt att ge ett ordentligt omdömme på nedskalade bilder.

På vilket sätt är du inte nöjd? De flesta av dina bilder (som jag har sett här) har inte denna skärpan som dessa bilder har. Jag tror att du inte lyckas på skärpan på rätt ställe helt enkelt. Och det är inget nedvärderande i det, det krävs övning helt enkelt. Jag hade alltid svårt att få skärpan rätt när jag lärde mig. Mem ju mer jag fotograferade dessto större förstålse fick jag för hur skärpan "fungerar" och nu sitter det i ryggmärgen.
Gammal 2007-12-09, 21:11   #28
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Om fokusen ligger på streckkoden så är det nog så bra det blir. 18-55:an är inte skarpare. Telebilden blir nog inte heller skarpare. Sigma 70-300 är tyvärr inte det skarpaste objektivet som tillverkats.

Är dessa bilder i 100%? Det är lite svårt att ge ett ordentligt omdömme på nedskalade bilder.

På vilket sätt är du inte nöjd? De flesta av dina bilder (som jag har sett här) har inte denna skärpan som dessa bilder har. Jag tror att du inte lyckas på skärpan på rätt ställe helt enkelt. Och det är inget nedvärderande i det, det krävs övning helt enkelt. Jag hade alltid svårt att få skärpan rätt när jag lärde mig. Mem ju mer jag fotograferade dessto större förstålse fick jag för hur skärpan "fungerar" och nu sitter det i ryggmärgen.
Okej, jag tackar för all information Ödman, oach naturligt vis alla andra också Jag ska förslak ta in detta och lära mig av det. Men ibland kan jag lyckas vet ej vad ni tycker om denna bild, ursäkta om detta är en reprisbild:

Senast redigerad av Jared den 2007-12-09 klockan 21:33.
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.