![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag är väldigt rädd om min kamera och alla tillbehör till den, objektiv som filter, men jag har samma taktik som du, linsskyddet på så fort "den utsätts för fara".
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Jaha.. det var många åsikter fast de drar å samma håll.
Här får du en till. ![]() Köp ett tvärgrepp och en ny optik. Med ett UV-filter! UV-filet är en billig försäkring och ska inte påverka AF:en. Spara pengarna! Förslag på optik: Tamron 17-50 f2,8 Canon 17-85 f4-5,6 Canon 17-55 f2,8 Chris: Jag har själv inte riktigt fått kläm på vad AI-servo är, men jag uppfattar det som att det är samma som AF-C. Alltså kontinuerlig fokusering. På D80:n ställer du in det med AF-kanppen uppe i displayn. Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-12-06 klockan 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
En annan fotointresserare berättade för mig att han hade haft samma problem som mig med fokuseringen och det kan ha göra med kamerahuset.. Det skulle tydligen vara en mycket enkel justering i kamerahuset.
Enligt han jag snacka med hamnade fokuseringen för långt bakom föremålet man ville ha fokus på.. Kan det vara en förklaring??
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
Bakfokus och framfokus. Enkelt att testa: lägg något på ett bord, ex. ett mynt. Ha kameran i lågt perspektiv så fokusera på myntet. När du sedan tittar på bilden så kontrollerar du att fokusen ligger där du satte den. Lycka till!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jo, jag vet att man ändrar AF där, men funkar det på AF-S optik?
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
Standard: ![]() Teleobjektivet: ![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Det nedersta fotot är för ljust. Ställ in slutartiden snabbare, alltså högre tal.
![]() |
![]() |
#25 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Dock kan man ju tycka att det är klumpigt att Nikon har samma namn för två olika saker, AF-S. Dels AF-S = att motorn är inbyggd i optiken och AF-S = att du kan låsa fokusen och sedan komponera om bilden utan att optiken fokuserar om. En liten förklaringslista:
Sen finns det ett begrepp som kallas "intern fokusering". Detta kan lätt förväxlas med att optiken har inbyggd motor, vilket begreppet inte säger någon om. Internfokusering innebär bara att frontlinsen inte snurrar när man fokusera. (Ex. Nikon och Canons 18-55 har INTE internfokus, inte heller Nikons 55-200 men 18-70 och 18-135 har det.) Hoppas detta blir lite klarare. Och om inte det framgick så gäller AF-begreppen ovan för Nikon. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Är dessa bilder i 100%? Det är lite svårt att ge ett ordentligt omdömme på nedskalade bilder. På vilket sätt är du inte nöjd? De flesta av dina bilder (som jag har sett här) har inte denna skärpan som dessa bilder har. Jag tror att du inte lyckas på skärpan på rätt ställe helt enkelt. Och det är inget nedvärderande i det, det krävs övning helt enkelt. Jag hade alltid svårt att få skärpan rätt när jag lärde mig. Mem ju mer jag fotograferade dessto större förstålse fick jag för hur skärpan "fungerar" och nu sitter det i ryggmärgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
![]() ![]()
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik Senast redigerad av Jared den 2007-12-09 klockan 21:33. |
|
![]() |
![]() |