![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
|
![]()
Så hur går det med bygget, Ekan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Själva bygget har inte kommit så långt ännu. Håller på att söka efter stationshus m.m som ska likna dom efter banan så mycket som möjligt och har faktiskt lyckas hitta en del.
Sen har jag halkat in lite på att, som sealpower säjer, "peta" lite i div. tåg m.m och det är ganska kul, har "petat" till lite vagnar bl.a som kommer för nerladdning så småningom. Men när jag har fått ihop tillräkligt med underlag till banan lägger jag in en "högre växel" på bygget och då kommer jag att visa bilder här allt eftersom bygget framskrider. Det är bara ett frågetecken, är sugen på att skaffa TS2009 men då jag har byggt så in i h*lvete mycket i 2006 och att föra över allt till 2009 inte verkar helt problemfritt alla gånger så har man fått lite bryderier. Men men, det löser sej nog, bygga vidare gör jag i vilket fall som helst. MVH. Ekan Senast redigerad av ekankal den 2009-01-31 klockan 07:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Sorry om jag tjatar, men har du börjat bygga nåt än?
![]()
![]() |
#19 |
Veteran
|
![]()
Inget att be om ursäkt för
![]() Jodå, jag bygger lite då och då på rutten (kommer bilder när det börjar likna någonting) men det går åt mycket tid till resarch då jag försöker att efterlikna allt så nära verkligheten som möjligt, både banan, natur, bebyggelse m.m. Jag försöker att efterlikna tidsepoken runt 70-80-talet. Svårast är att hitta hus och liknande som stämmer någorlunda så det blir att man får måla och pillra lite på dom flesta objekt man hittar. MVH. Ekan PS. Bra jobb du har gjort med Ostkustbanan ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
Tackar! Ser framm emot din rutt!
![]()
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du får ta och börja bygga lite egna hus i gMax, ekan! Det är mer textur-pill än mesh-pill, så det ska väll inte vara så svårt? Och hus är ju välbehövliga. Sedan är det bara att snacka med Bengan så kan du få hustexturer så att du skulle kunna göra hela Stockholm, utan att ett hus var likt det andra.
![]()
![]() |
#22 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() Skämt å sido, håller på att försöka lära mej Blender så smått (h*lvete vad mycket knappar), sen vet jag inte, är Gmax kompatibelt med Vista? Har för mej att jag läste nånstans att det inte lirar ihop så bra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Har ingen aning hur gmax är med vista, men skall du lära dig blender så har du 3 utmärkta tutorialer här: http://www.44090digitalmodels.co.uk/ (Paul Hobbs så klart!
![]() Visserligen är det lok man tränar på, men mycket av det man lär sig kan även användas för byggnader. Själv har man lite problem då man lärt sig gMax och sedan går in i Blender och det första man gör är att högerklicka i 3D-rutan för att markera något och då flyttas den lilla markören som sedan inte heller hoppar tillbaka om man tar till ctrl-z. Mycket är tvärtemot max, och det kan vara lite klurigt, men sedan finns det funktioner som får tillochmed 3dsmax att framstå som amatörprogram, som automapping (se tutorial 2 i ovanstående länk) eller fungerande background image-funktion. Sådana funktioner får en riktigt haj på att vilja lära sig blender ordentligt. Jag hoppas att mitt nästa projekt kommer att vara gjort med blender. Om du får problem så skicka ett pm, så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Lycka till! ![]()
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
Hur går det med banan? Förlåt om jag tjatar men jag längtar efter denna rutt. du bygger ju så otroligt snyggt och dessutom så gillar jag verkliga banor.
![]() ![]()