![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hej! Det funkade jag behövde bara göra så att texturen inte syns.
![]() Vad ska man göra sen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Se där ja. Nu är vi nog på lilla g. Då tar du och gör om det hela igen. Vet inte varför inte texturen inte hittades. Du glömde väll inte att släcka markeringen, de vita strecken innan du gjorde exporten.
Glöm inte att ta bort hela den gamla mappen du exporterade ( i Dina dokument) innan du gör ett nytt försök, annars kan det trassla till sig. Ge inte upp. Kalle PS. Skicka gärna med lite bilder på resultatet. (tryck på print scrn knappen ladda upp Paint och tryck på Ctrl+V som kommer bilden in i Paint. Spara den med jpeg format. Hämta filen med hantera filer i forumet, Fast det där kan du väll redan antar jag. Skriver det ändå). DS
![]() |
#18 |
Medlem
|
![]()
Vi gjick visst om varandra.
Göra så texturen inte syns? Mja...Vardå? i gmax? Texturen skall synas. Gör om det en gång till för säkerhets skull så vi vet att allt blir rätt. Ta det sakta. Läs noga och kolla på bilderna jag skickade. Kalle
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Hej! Texturen finns kvar. Jag fick med Texturen alla filer är med som du visade.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
|
![]()
Fantastiskt roligt!
Då återstår det några saker till att göra. Först så skall du ta kopior på din textur eller om du hade fler så tar du kopior alla och stoppar in kopiorna i den mappen som du har exporterat ( de måste ha exakt samma namn som de skrivna texdokumenten som blev till då du gjorde exporten. Fast det brukar ske automatiskt. Ville bara påpeka om att detta också är viktigt). Sedan skall vi skriva en så kallad config. Den skall se ut på ett speciellt sett för just hus. En sak innan vi fortsätter och som jag inte tänkt på. Texturerna får inte se ut hur som helst vad det gäller formatet. De måste ha ant. pixtlar i viss storleksordning. t.ex 64*64, eller 128*128 eller 256*256, eller 512*512 eller 1024*1024. Det går också att använda varianter av just dessa i t.ex. 256*512 eller 512*256 osv.. Vet inte hur mycket detaljer du har på ditt hus fast man skall sträva efter att ha så liten textur som möjligt. Till ett hus brukar t.ex 512*512 eller 256*512 räcka till. Är texturen för lite så försvinner kanske skärpan i den. Man får prova sig fram. Dessutom måste de sparas i targa format. forkortat TGA. Om du inte har det så så måste du gör om dina texturer till sådana format. Det finns fler förutsättningar som måste till för att gå vidare fast vi nöjer oss med detta så länge. Återkom om det här när du är färdig. Kalle
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
Vad ska man skriva i configen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
|
![]()
Jaha. Då förutsätter jag att du fixat det som jag skrev om senast.
En config på ett hus brukar se ut så här. Nu är den skapad för TRS 2004. Vilken version av Trainz har du. 2004, 2006 eller 2009? En förutsättning till för att fortsätta är att du måste ha en egen kuid. Om du inte har det så måste du registrera ditt TRS på Planet Auran. När det är gjort så får du en egen kuid och en personlig profil där som du skall använda till ditt byggande. Här är adressen. https://www.auran.com/planetauran/register.php Så här ser en av configen ut till ett hus jag gjort. Fast du måste ändra vissa rader, eller taggar som proffsen kallar det, så det passar till just det huset du nu byggt. kuid "<KUID2:78090:25113:0>" (här skall din kuid skrivas) kind "scenery" region "Svergie" type "HelleHus" (här kan du skriva marmar objekt, om du vill) obsolete-table { } mesh-table { default { mesh "HellekisKiosk.im" (här typ av hus. t.ex. "villa01.im") auto-create 1 } } description "" trainz-build 2 height-range -50,50 category-class "WX" category-region-0 "SE" category-era-0 "1960s" category-era-1 "1970s" category-era-2 "1980s" category-era-3 "1990s" category-era-4 "2000s" category-era-5 "2010s" asset-filename "HellekisKiosk" (här skriver typ utan imändelse) username "HellekisKiosk" ( samma här) author organisation contact-email contact-website license kuid-table { } OBS! Åter igen. Detta är en config för trs 2004. Hur en config i trs 2006 eller 2009 skall se ut vet inte jag. Fast jag är säker på att du får hjälp med om detta om det behövs. Kolla upp det jag skrivit om nu och återkom sedan. Kalle PS undvik bokstäverna ÅÄÖ i config. Vet inte hur känsligt det där är numera fast tänk på det ändå.
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Hej! Var hittar man sin kuild? Jag har Trs2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
du får reda på ditt kuidnumer genom att du loggar in här https://www.auran.com/planetauran/register.php (Du måste vara registrerad) och sedan väljer du Your User ID i menyn, under kategorin Trainz.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Du får inte ha så brottom! Läs det jag skrev om i föregående så hittar du länken till Planet Auran.
Kalle PS Läs noga.
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]()
Ska jag kopiera det till configen? Configen är till Trs2004 skrev du.
Jag har trs2006 eller så läste jag fel |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Nej! Du måste skriva en egen med din egen kuid som du får på Planet Auran. Har du registrerat dig där?
Jag har skrivit inom parantes de rader som skall ändras så det passar din egen config till ditt hus (synd att man inte kan färglägga skrift här). Du kan använda förslaget nedan som mall. Ta bort det jag skrivit i förslaget till config sedan. Paranteserna Alltså. Här nedan ser du config-mallen. Visst. Du kan kopiera förslagsconfigen nedan men var noga med att ta bort det jag lagt till och se till så inga tecken och annat försvinner när du rdigerar nedan config till din egen. kuid "<KUID2:78090:25113:0>" (här skall din kuid skrivas) kind "scenery" region "Svergie" type "HelleHus" (här kan du skriva marmar objekt, om du vill) obsolete-table { } mesh-table { default { mesh "HellekisKiosk.im" (här typ av hus. t.ex. "villa01.im") auto-create 1 } } description "" trainz-build 2 height-range -50,50 category-class "WX" category-region-0 "SE" category-era-0 "1960s" category-era-1 "1970s" category-era-2 "1980s" category-era-3 "1990s" category-era-4 "2000s" category-era-5 "2010s" asset-filename "HellekisKiosk" (här skriver typ av hus, utan im. ändelse) username "HellekisKiosk" ( samma här) author organisation contact-email contact-website license kuid-table { } Kalle
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
Jag har kopierat det.
Vad ska man göra sen? Tack för alla svar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Nu skall du ändra i de rader som jag skrivit inom panteserna till höger om vissa rader i mallen som du kopierat, så de passar till ditt hus du byggt.
Sedan återstår det "bara" att skapa en CDP fil som du installerar huset med. Nu är det så min käre marmar att nu få vi nog be någon annan hjälpa dig med resten ty jag har ingen aning om hur man skapar en CDP file till trs 2006. Har bara använt mig av 2004 tidigare och nu skall jag försöka lära mig själv hur man gör en CDP till TRS 2009 så snart blir det nog min tur att be om hjälp. Lovar att med stort intresse följa denna tråd till slutet. Vill gärna att det skall bli bra hos dig. Och så vill jag gärna se en bild på ditt hus när du fått in det i ditt TRS 2006. Hej så länge och ha en God fortsättning. Kalle
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
Tack för all hjälp
![]() |
![]() |
![]() |