![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Riktigt snyggt stall!!!
![]()
![]() |
#17 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Om man placerar ut lok i Surveyor så manövreras inte dörrarna. Dessa manövreras endast i Driver. Så på Racs bild har loken placerats ut, men då förblir dörrarna stängda i Driver. För att skapa en sådan bild måste varje lok köras dit för att dörrarna skall öppnas!
Sen är det ju en 15m skiva så det största man kan köra in är väl t.ex. en Tb (se bilder). Sista bild visar hur det hela fungerar: När man kör in ett lok passeras först a.trig0 som stänger dörrarna (inget händer). Sedan passeras a.trig1 som öppnar dörrarna. När loket når a.trig2 öppnas dörrarna (inget händer). När sedan a.trig3 passeras stängs dörrarna. Vad som händer när man kör ut ett lok kan ni själva fundera på ![]() Ett kopplat Dm klarar inte denna skiva då hade behövts en 25-30m skiva.
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Tack för det finna lokstallet där jag varit många gånger. Min far var nämligen lokomotorförare på 50- och 60-talet. Det fanns tre lokomotorer stationerade i Sundbyberg för växling i Sundbyberg, Ulvsunda och Tomteboda vagnverkstad. Dessutom fanns ett antal beredskapslok i stallarna. Utanför stallarna fanns en slaggrop där ångloket mellan Spånga och Hässleby tömde sin slagg.
![]() |
#19 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har precis installerat och kollat på vändskiva och lokstall.
Måste säga, att det var verkligen ett stort lokstall ca: 34 meter ![]() ![]() Om det inte är allt för besvärligt, så får du gärna göra det kortare. Annars så får jag väl vara nöjd ändå, bättre än ingenting. Däremot, så har jag problem med vändskivan. Skivan fungerar perfekt, när jag kör på första loket och snurrar runt, för att sedan köra in i stallet. Men nästa gång, som jag kör på ett lok. Då får skivan spel och snurrar runt, runt. Ibland ett halvt varv och ibland flera varv. Byter jag riktning, så blir det likadant. Vet inte om det beror på min dator, att det blir för tungt för den. Då jag har satt ut en 7-8 ånglok. När jag har använt din andra vändskiva på 20 meter, så har jag haft det lite tungt. När jag har satt ut flera ånglok. Då har det blivit en fördröjning på någon minut, innan skivan har snurrat runt till nästa hack.
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Angående portöppningen, följande dokument har på sidan 3 en normalprofil för portöppningar till lokstallar:
http://www.gmjs.se/standard/B04-01.pdf
![]() |
#21 |
Veteran
|
![]()
Tack korvtiger, med vad är måtten i för enhet (???) !
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
... hade 4 "skitfel" i angle-taggen som ställde till eländet. Det är nu rättat och taggen under visar motsvarande spårnummer. Bra att ha när man skall ta bort onödiga stopp ! (spår räknas alltid medurs !!!!)
Var det liknande fel på 20m vändskivan med 24 spår ????
![]() |
#23 |
Veteran
|
![]()
... blev så långt när jag skalade och flyttade det - detta för att behålla "kil"-vinkeln 11,25 grader och ändå få portöppningarna tillräckligt breda. Detta är rena skalningsoperationer och lätta att göra. Om man skall korta stallet till 20 m och behålla bredden blir det ett otroligt arbete på pixelnivå.
![]()
![]() |
#24 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ajdu! Missade att det är i skala typ 1:45. Där det står 47.0 skall det iaf vara 2120mm i verkligheten, så bredden i portöppningen är alltså (minst) 4240mm. Resterande mått kan du få ut genom lite fundamental algebra.
![]()
![]() |
#25 | |
Veteran
|
![]() Citat:
borde jag ha räknat ut om jag sett att det var från GMJS som ju lever i en värld där allt är en 45tedel av verkligheten. ( Besök dom och känn dig som Gulliver ett tag!)
![]() |
![]() |
#26 | |
Veteran
|
![]()
Fan Bengan,
det började med en vändskiva och slutar väl med halva Sundbyberg, men har man tagit fan i båten får man väl försöka ro fanstyget iland!! Har börjat göra om stallet till rätt mått och det leder till en del annat också, bl.a en verkstad att välja till baksidan och lite annat. Skall jag texturera kontor och verkstad till tegel ? "Se Sundbyberg och sedan dö" - Olrog Citat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citat:
![]() Skulle föredra tegel, om det inte är allt för mycket jobb. Tror att det här är kontoret på baksidan och den delen är i.a.f. tegel. Verkstaden vet jag inte var den är någonstans och hur den såg ut (kanske Nebo vet).
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citat:
Gjorde även ett test med 20m / 24 spår med samma lok och antal (9st) och inga problem. När jag hade problem innan, så hade jag 22 ånglok och två anslutningsspår. Så det är nog inte så konstigt, att det har hakat sig fram med någon/några minuters fördröjning innan skivan har tagit sig till nästa steg.
![]() |
![]() |
#29 |
Veteran
|
![]()
Vad gäller 24 spårs vändskivan skall jag kolla den ordentligt när jag har tid.
Vad gäller lokstallet skall du inte vänta dig en exakt modell av Sundbybergs, utan nåt liknande. Jag har gjort lite fix, bl.a. satt igen mittfönstret, gjort en "verkstad_bak" som man kan välja. Justerat vedhög och kontor, gavlar, nightmesher m.m. Geometrin gör att det är bara att ersätta den befintliga så skall allt fungera. Eftersom stallet nu är 20m så får man krypköra in med stora lok (testat med Tb). Det gäller att tvärstanna när dörrarna stängs annars far loket genom bakväggen och spårar ur (som i verkligheten ![]() Jag laddar upp "sooooon".
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej!
Lösningen med problemet, att långa lok kan spåra ur med för kort stall löses genom att förlänga rälsen med osynlig track. Visserligen kan man då köra rakt igenom väggen, men loket spårar inte ur och det gör att den förprogrammerade tågrensningsmekanismen inte tar bort loket.