Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-06, 14:56   #31
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Usch då.
Det här låter inte roligt och kommer säkert, att få ordförrådet att stamma en hel del på vissa ord.
Men jag tror nog, att vi inte ska skälla så himla mycket på Auran för detta.
För i grunden, så ligger nog felet hos dom. Som har byggt sakerna från början och kanske inte följt Aurans riktlinjer. Sen dom som har byggt, dom har ju byggt efter sina förutsättningar i första hand och kanske inte varit intresserade att införskaffa nyare versioner av Trainz.

Tror att Trainz 2010 i grund och botten, är en bättre version än 2009. Fast jag inte har införskaffat mig det än, men kommer att göra.

Tror även, att många andra användare runt om i världen. Har blivit lika besvikna över att mycket material, tydligen inte går att använda längre. Blir säkert en riktig proteststorm, så att Auran kommer med en lösning på det hela.
Du har så rätt i vad tu tror. De har gjort något som är mycket bättre än tidigare versioner. Och dom har gjort det för att många användare vill ha ny teknik, så när vi äntligen har fått ny teknik så måste vi anpassa oss till den.

Det sista du påpekar kommer de förmodligen inte att ändra på. Materialet som inte fungerar får nog varje upphovsman rätta till, om de vill att det ska fungera i fortsättningen. Vi kan inte begära att Auran ska gå tillbaka till äldre teknik igen.

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Hoppas verkligen på det sistnämnda i ditt inlägg Bengan.
Men kan inte låta bli att tvivla en aning, när man hör, och läser mer och mer om att Auran tar sin hand från allt som har med 2004 (och kanske 2006 snart) och äldre att göra.
Detta sammtidigt som andra simulatorer prioriterar bakåtkompabilitet HÖGT, så gör Auran tvärt om, många nyheter tillkommer på gammalts materials bekostnad, alltså att det ena måste utesluta det andra, det är det som man blir så besviken på.

Trots allt har ju dessa "felgjorda" objekt fungerat i tidigare ver.

Också denna plötsliga tväromvändning, till 2009 skickade man med en massa gammalt "skit" (vagnar som har hjul som inte ens rullar t.ex) från 2004 bl.a, då måste ju allt sånt vara borttaget/utbytt mot frächare material i 2010, eller duger endel att ha som "utfyllnad" när det gäller att sälja en produkt?

Sen kan jag inte låta bli att återkomma till att jag inte har läst en ända positiv kommentar från någon som har köpt spelet, om något som ska göra 2010 mer intressant, eller bättre än 2009, för en vanlig användare än.

För egen del så väntar jag nog, innan jag lägger ut pengar på något som kanske har mer negativa än positiva saker att komma med, för mej som vanlig användare.
Läs ovansående svar till Bengan. Om man inte vill uppdatera sina objekt så är det bara att köra vidare med äldre versioner. Jag förstår egentligen inte dessa motsägelsefulla krav, som ni har.

TS2010 bygger bara vidare på TS2009, så om du är nöjd med TS2009 så fortsätt med den. En stor skillnad mellan dessa versioner är supporten av speedtreez (som jag personligen kan vara utan) och att man kan ha flera layers i sina sessioner. Layers funktionen är mycket bra, när man lärt sig hantera den. Men den kan ställa till det också om man inte är uppmärksam på i vilket lager man jobbar i. Om man inte har koll på detta kan spår och andra objekt till synes försvinna, helt oförklarigt.

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Har någon information vad som händer 201x kommer. Har Auran ändrat på allt igen eller kan man förvänta sig en tid av lugn?
Vad jag vet har Auran inte ändrat på sin strategi, det är nog vi som får anpassa oss till dom krav som vi själva ställde för några år sedan.

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-05-06 klockan 15:11.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:33   #32
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Korvtigers tips fungerade bara - till en del. Det går att använda rälsen i 10:an (pånytt), men all tidigare lagd räls är fortfarande försvunnen. Det blev alltså ingen uppdatering av lagd räls per automatik. Jag måste dra om all räls på nytt :-(

Det enda som är positivt är att jag kan behålla STW:s växel. Alternativet hade varit att, när jag ändå drar om all räls lika gärna kan använda en annan, exempelvis Koleje 3 beton. Då bli växlarna som "standard". Att byta ut dem mot "Lever Auto" går inte, för den växeln (liksom många andra) finns inte i 10:an.

Jag sitter som ni ser mellan stolarna - att fortsätta i 9:an eller att gå över i 10:an och göra om alltsammans. Tur är i alla fall att jag inte hunnit med mer än bara Benstad Central. Fast det är en hel del räls i bangården att byta ut....

Mera observationer: STW-s plattformspaket fungerar inte. Luftledningspaketet ser ut att fungera dock, men inte Linjestolpar och Fackverksstolparna i objektmenyn. Så vad har jag då för nytta at det paketet. Ej heller kan man dra enkla luftledningar från splinemenyn, Old 1t pole och liknande.
Hälsningar
För mig så försvann inget efter att jag uppdaterat. Kanske berodde på att jag inte gick in på banorna. Kan vara så att spåren ersätts av de här linjerna om man kollar på banan. Testa att ta bort banan i TS2010. Spara den sedan på nytt i en CDP-fil i TS2009 och öppna och commita i TS2010. Då ska det fungera.

De resterande objekten, luftledninen och plattformspaketet har något scriptfel som måste åtgärdas. Tror att Svenolov arbetar på det?

Senast redigerad av korvtiger den 2010-05-06 klockan 15:34.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 15:51   #33
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
För mig så försvann inget efter att jag uppdaterat. Kanske berodde på att jag inte gick in på banorna. Kan vara så att spåren ersätts av de här linjerna om man kollar på banan. Testa att ta bort banan i TS2010. Spara den sedan på nytt i en CDP-fil i TS2009 och öppna och commita i TS2010. Då ska det fungera.

De resterande objekten, luftledninen och plattformspaketet har något scriptfel som måste åtgärdas. Tror att Svenolov arbetar på det?
Jag har redan åtgärdat luftlednigarna och LAn har åtgärdat plattformarna. Frågan är bara om jag får ladda upp dessa uppdaterangar till er, utan tillstånd från STW? Jag ska fråga Tomas N. om det är ok.

Gammal 2010-05-06, 15:58   #34
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Idé, från en som inte har TS2010 än.
Kan det möjligen bara räcka med, att uppdatera/reparera databasen efter ändringen.
Gammal 2010-05-06, 16:07   #35
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tack till er alla för många upplysningar och svar.
Jag har nu bestämt mig för att bygga i Trainz 2010 ett tag framöver. Har alla versioner av Trainz men i grunden inte varit något fanatisk 12-timmars banbyggare så jag kan nog anpassa mig efter den senaste utgåvan och arbeta från den. Jag tycker också att 2010:an har fina grejor trots att jag kanske låtit tyken och pessimistisk i mina tidigare inlägg. Allt har sina sidor och nu skall jag bara se framåt på de positiva som 10:an trots allt kan bära med sig.
Tipset från Korvtiger skall jag prova på. Tack för det. Funkar det inte så är det inte hela världen, jag bygger i så fall från scratch :-)
Med hälsningar från
Benlands president :-)
Gammal 2010-05-06, 16:16   #36
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag ska försöka mig på bygge i TRS också, för att se hur det är..
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-06, 16:19   #37
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Kan det möjligen bara räcka med, att uppdatera/reparera databasen efter ändringen.
Jag tror inte det, i det här fallet, men man kan alltid försöka.
Korvtigers lösning/förslag är utmärkt. Det kan ha med layers att göra, men det är inte alltid säkert. Om inte banan existerar i T2010 och man installerar den från en cdp som är gjord i TS2009 (eller äldre versioner), så läggs allting på plats i layer 1. Viktigt är, naturligtvis, att man inte har några saknade eller felaktiga objekt i banan.

EDIT: När jag tänker efter, Bengan, så borde en extended database repair fungera också. Men det brukar ta mycket längre tid att utföra.

Senast redigerad av svenolov den 2010-05-06 klockan 16:50.
Gammal 2010-05-06, 21:24   #38
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg

Om man inte vill uppdatera sina objekt så är det bara att köra vidare med äldre versioner. Jag förstår egentligen inte dessa motsägelsefulla krav, som ni har.

Vill bara klargöra en sak.

Jag har bara framfört vad det är som jag känner mej besviken på, och jag har, eller ställer inga som helst krav, jag har bara önskemål.
Däremot ställer Auran krav på mej som användare, att jag som vanlig konsument ska klara av att uppdatera vissa äldre obj. för att få dom att fungera i nyare ver. av spelet.
Vilken annan simmulator gör det?
Dessutum tycker jag att det är mycket begärt att alla som skapat obj. till 2004 t.ex, skulle ha veta EXAKT hur det skulle göras för att fungera i framtida versioner.

Nu ska jag sluta att "gnälla" .
Gammal 2010-05-06, 22:36   #39
benkegbg
Medlem

Standard

Citat:
Jag försökte med det också men det gav inget resultat. Strecklinjerna (som skall vara de saknade spåren) fanns kvar.
Korvtigers förslag att spara banan som CDP-fil däremot fungerade utmärkt. Men då hade jag ju innan också tagit bort raden -icon3 <kuid:xxxxx:xxxxx> - i configfilen för just det spåret som saknades.
Gammal 2010-05-06, 22:47   #40
benkegbg
Medlem

Standard

Någon som vet hur man får Content Managern att fungera i TRS2010. Jag hade 2009 innan och efter att ha laddat in den nya 2010 så messades det rött nedtill om "Unable to log in to Planet Auran......" Kravet på username och password skrevs in under inställningar men vill av någon anledning inte accepteras hur jag än försöker. Jag har både 2009 och 2010 samtidigt i datorn och på 2009 fungerar det, men inte i nya 2010. Knepigt......

Då härsknade jag till och raderade ALLT som hade med Trainz att göra. Dvs tog bort båda programmen, slängde allt i papperskorgen, inklusive mappen Auran. Med en "ren" dator så lade jag in Trainz 2010 på nytt. Det tog över en timme innan den hade lagt in sig.
Men Content Managern vill fortfarande inte koppla upp sig.
(Skall väl säga att jag sparade Local-mappen först innan jag raderade....)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Unable to connect.jpg (94.8 KB, 109 visningar)
Gammal 2010-05-06, 23:30   #41
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

username borde vara ditt användarnamn i trainz, inte ditt nummer
Gammal 2010-05-07, 06:13   #42
benkegbg
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
username borde vara ditt användarnamn i trainz, inte ditt nummer
Attans också. Du har rätt. Jag fick hjärnsläpp. Nu fungerar det. Nåja, jag har ju Local-mappen kvar så jag kan återinstallera 2009:an med.
Tack
Gammal 2010-05-08, 15:51   #43
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg

En annan skrämmande sak var att väldigt väldigt mycket blev ilsket rött i objectlistan. All räls som jag lagt i min bana, som importerades från TRS09 till 2010 blev röd och icke användbar! Växlarna (som är STW objekt) ligger kvar med samma textur som rälsen jag valde (2mNB Gråbrun A Smutsig)
Nu blev jag lite fundersam.
Har precis laddat hem uppdateringen av Luftledningspaketet som Svenolov har fixat till.
Tog då en titt på alla Tomas grejer i CMP för TS2009, för att se vilka som felade.
Alla hans spår, 2, 4 & 16 har inga fel hos mig i TS2009.
Stämmer detta, att spåren visar OK i TS2009, men i TS2010 är allt rött?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (231.4 KB, 87 visningar)
Gammal 2010-05-08, 16:44   #44
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Jo så är det. TRS och TS2009 bryr sig inte/kan ha iconer på spline(track)-objects.
Gammal 2010-05-08, 22:01   #45
benkegbg
Medlem

Standard

Citat:
Nu blev jag lite fundersam.
Har precis laddat hem uppdateringen av Luftledningspaketet som Svenolov har fixat till.
Tog då en titt på alla Tomas grejer i CMP för TS2009, för att se vilka som felade.
Alla hans spår, 2, 4 & 16 har inga fel hos mig i TS2009.
Stämmer detta, att spåren visar OK i TS2009, men i TS2010 är allt rött?
Jag kanske skall rätta mig lite: Luftledningarna fungerar i 2010 men inte de fasta objekten som STW Linjestolpe, Fackverk och så vidare. Som du ser på bilderna.
Inget av Platformspline fungerar heller.

Spåren som heter 2mNB, 4mNB och så vidare är däremot ganska många som är röda. Men det avhjälps om man tar bort raden "icon 3......" i config-filen. Den som är markerad i bilden.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 16mNB.jpg (42.3 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg icon3.jpg (275.3 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg STW FAckwerk.jpg (43.8 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg STW Platformspline.jpg (44.6 KB, 65 visningar)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.