![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
lan, vill du ha några bilder som jag tog i Nora?
Bifogar en bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ekan vill ha norrlandsplogar på Y6 och vill Ekan ha det så får han det! Plogarna är utbytbara och sitter nu på vagnen, inte på boggin. Förfinat boggin mha matriel jag fått av LokKalle.
![]() |
#63 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Snyggt Lan!!!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej
Utvändigt så börjar min lilla pärla se riktigt fin ut. Fint med utbytbara plogar. Den som sitter på nu blänker fint. Fast det är ju klart. Den är utkommen som ny från LAN:s LokVerkstad. Den gula och svartrandiga markeringen på kopplet fattas, fast det kommer nog framöver. Kan meddela alla som tvistat om backljusen och om den mörka klumpen bredvid de nedre strålkastarna kan sluta fundera nu. Här kommer svaren från mästaren själv. SMOK. Kalle Hej Den övre "lanternan" kallas för tågslutsignal och lyser med fast ljus i sista vagnen i tåget, i övrigt släckt. Den visar vitt ljus framåt, tex för att föraren ska kunna se att den är tänd, och rött ljus bakåt. Den svarta klumpen är en buffert som sitter på samma plats som en vagnsbuffert. Den är enbart till för att skydda mot kollitionsskador vid krock med vanliga vagnar. Det sitter en balk bakom... På vissa släpvagnar förlängdes bufferten för att man skulle kunna putta vagnar utan att skada koppel och övergångsbryggor, vid växling t ex av postsläp. mvh Anders
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2011-03-24 klockan 13:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Säkert fler än jag som blir glad över dom där plogarna, å ett extra plus för att du har gjort dom utbytbara ![]() --------------------- Kalle: Hehe, nu fick man ju bekräftat att man har LIIITE minne kvar ändå ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#66 |
Medlem
|
![]()
Ha ha ha. Håll till godo Ekan. Ge mig din Epost adress så skall du få något av mig.
Lägg den i privat mailet på forumet. Kalle
![]() |
#67 |
Veteran
|
![]()
Nu vill Ekan ha cykelhållare på Y6-generationen också, att han är ute och cyklar visste vi inte?
Dessa är animerade och kan fällas ut om bryggan och grinden är infällda och om Svenolov har lust i framtiden. Cyklar finns ochså inplanerade som en mesh! Skall nu ge mig på att mörka plogarnas baksida, boggierna nya med förhoppningsvis rätt "Ekanstuk"? Och gulsvarat stripes på kopplen tycker LokKalle! Som ni märker har Ekan helt tagit över projekttyrningen ;-) Jag jobbar lite med den variant av YB06 som hade stort förarfönster, kommer att heta YBo6 SFF och kräver en egen hytt ju! Min Agenda ser ut som följer: (beslutat beta av SMOKs vagnar): YBo6 859 (nästan klar, skriptning pågår) UBo6 1957 (nästan klar) YBo6 1116 (med stort förarfönster) sen följer i någon oordning: YBo7 1177 YBo8 1131 X16 960 ev. YSo6 "paradvagnen" och följande manövervagnar: UBFo6y och godssläpen UDFo15 UF6
![]() |
#68 |
Medlem
|
![]()
Se där ja. Nu ser hjulen på boggyn bättre ut.
Kalle
![]() |
#69 |
Veteran
|
![]()
Nu finns även en variant med "Norrlandsfönster", typ perspektiv, så man även ser de magra renskalvar som gömt sig bakom fönsterstolpen på gamla YBo6 på Inlansbanan ! Detta är ju "sket"-kul ju:
(kommer en bättre alpha till hytten vad det lider, med vindrutetorkarspår på rutan):
![]() |
#70 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Bra med panoramaruta! Upptäckte en sak och det är vindrutatorkarmotorn skall väl inte vara där om du har torkaraxlar där uppe.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Veteran
|
![]()
Helt rätt, det skall vara en ventil till varje motor och dom skall sitta upptill vid torkaraxeln!
![]() |
#72 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Utan att vara ett större "fan" av motorvagnar så är det bara att imponeras av detta..fantastiskt läckert!
![]()
![]() |
#73 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Lite kommentarer sent omsider;
luftintagen är kanske för växellådan och inte motorn eftersom det sitter mitt på långsidan, spelar ingen roll men det sitter där. gavelrundningen tycker jag ser tillräckligt bra ut som den är, bara den inte är helt cirkulär för det stör men ser ju på bild att den är mycket bättre än så slutljusen har ju nu ett expertutlåtande kommit från SMOK, kan dock inte påminna mig att jag påstått de skulle blinka? Precis som SMOK säger fast sken ivid sista dörren i tåget är vad jag har för mig också Y7 har bättre stolar men vilka färger det är har jag för mig varierade mellan olika individer (även Y6), rött, brunt och grönt tror jag mig ha sett och kanske även annat blått? Vagnarna gjordes ju av olika leverantörer (Hägglunds, ASJ, KVAB) och små variationer finns beroende på leverantör. Men man måste vara expert och nästan ha vagnarna bredvid varandra för att upptäcka detaljskillnaderna. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Veteran
|
![]() Citat:
slutljusen är bestämda nu! Jag har för mig att YCo6, som jag åkt med 1956, hade mörkgrön klädsel, YBoa7 hade ju, som du påpekar bekvämare stolar, som jag hoppas var vinröda med högre ryggstöd. YBo8 hade dom stolar som senare fanns i X9 och var troligen också vinröda men med vita huvudstöd- man nickar ju till av att åka långt med tåg? XSo6 hade säkert läderfotöljer i brunt och konferensbord i mahogny? I övrigt vet jag vissa som säkert kommer med varianter på vagnarna! Just nu är fyra vagnar klara(?) att gå till beta-test och skriptning: YBo6: basvagnen YBo6 SFF: samma men med Stort FörarFönster och därmed egen hytt UBo6: släpvagnen UBFo6y: manövervagn med resgodsutrymme baktill Några bilder på dagens vedermödor: ( bild 3: känns Åssbon och Beda bekanta?)
![]() |
![]() |
#75 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
När du ändå har ångan uppe....
sätt på ett par 891mm boggier på en och kalla den Yp. Ta sen en annan och sätt på en pantograf och vips så har vi X6-X7.... ![]() |
![]() |
![]() |