![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Det är tur att man mest bygger hus som inte kräver så mycket skript mm. Jag tycker det verkar svårt nog att sätta hjul på min vagn jag...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Dags att väcka liv i denna gamla tråd eftersom jag beslutat släppa B Ångloksserie i dag! Bättre sent än aldrig.
Serien består av två lok, ett med öppen och ett med sluten hytt samt 3 olika tendrar, en 3-axlig C-tender, en 4-axlig A-tender med gamla SJ-logon och en med modern logo. Loken är fullt körbara från hytten, skruven står i läge full fyllning framåt så man bör minska fyllningsgraden för att "mjukstarta", lossa bromsen och släppa på ångan. Vid backgång trycker man Alt-C så sköts ljusväxlingen automatiskt (dock ej topplyktan som alltid lyser när den är monterad). Det finns lyktor även på loken bak, detta var nödvändigt för att få ljusväxlingen att fungera så reta er inte på det, dom syns knappast med tender kopplad. Flaggor, domkrafter, plogar m.m. är valbara via propertyrutan i Surveyor. Jag vill passa på att tacka alla som varit med och utveckla denna lokserie: Korvtiger, Svenolov, Ekan, Bengan m.fl. Lycka till!! Diskutera kan vi fortsätta göra i denna tråd!
![]() |
#93 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Supersnyggt lok fast det är normalspårigt ![]() Det är knappt så jag vågar nämna det men jag har problem med caben verkar det som. Bilden visar det felmedelande jag får. Dessutom verkar cab vyerna innifrån helt tokiga och olika de som du visar i dina skärmdumpar. jag är väldigt långt fram och kan knappt se något annat än panngavlen.
![]() |
#94 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Dessa problem har inte jag! Undrar om Svenolov kan ha koll på detta??? Om du sätter lägger till taggen -freeintcam i trainzoptions.txt så kan du röra dig med piltangenter, Shift-3 och 9 samt RightClick Drag. Ett måste i överbelamrade hytter och vid sättning av camera i config!
![]() |
![]() |
#95 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Då drar jag upp denna tråd igen. Jag har börjat kolla på B-loket och hittat ett antal saker som kan behöva fixas. Men innan jag börjar skriva mer om mina tankar så skulle jag behöva veta villken version av B-loken du bygger. Är det leverans eller är det precis innan SJ började ställa av / sälja deras kämpar till andra banor?
![]() |
#96 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#97 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Jag var i Gävle i lördags och åkte en tur med "ny tubade" B 1108 som fortfarande inte har fått sin kosmetiska upprustning sedan hon hade kör premiär på 150års kalaset i gävle 2006 efter att ha vart konserverad i 50 år.
Så jag tog mig tiden att kolla på lite saker som jag var osöker på. Dock så glömde jag att fota vissa saker som jag skulle kolla på så jag har fått låna en del bilder ifrån andra ställen. JAG GER DIG ALL RÄTT ATT HATA MIG ENORMT EFTER ATT DU HAR LÄST ALLT DET HÄR! DESSUTOM SÅ ÄR B-LOKET SNYGGT SOM DET ÄR, SÅ INGET AV DET SOM STÅR HÄR UNDER ÄR SÅDANT SOM ABSOLUT BEHÖVER FIXAS/ÄNDRAS PÅ!! VI ÄR ALLA ENORMT GLADA ÖVER B-LOKET SOM DET SER UT NU! 1. Typsnittet på den moderna SJ loggan är fel på både A och C tendern. Lägg även märke till att C tendern även ska ha lokets nr längst ner i bakre hörnet. Se bilderna under ![]() ![]() 2.(Glömde att kolla men jag tror att Det fattas en bit av eldstaden samt så saknas stagbultarna.) Nu menar jag eldstaden som syns på utsidan av hytten Under pannan. ![]() ![]() 3. Tankarna som sitter på båda sidorna av loket ska sitta tätare till gångborden. (Se exempel på hur nära nedan) ![]() 4. När B-loken levererades så hade dom inte trycklufts bromsar. Utan dom hade vakum bromsar. (nämner detta eftersom att du sa att du försökte få med alla versioner av B-loken!) Då hade man en stor tub/tank på baksidan av tendern istället för en luft pump. Jag tog ett par bilder på modellen av B-loket som står i Gävle för att du ska kunna se hur det såg ut. (bilderna är tagna med min mobiltelefon så det är inte super bra bilder men man ser iallafall vad jag menar.) Detta fanns dock bara på A tendern som jag har förstått det. Det försvann 1921 då fick alla B-lok luft broms. ![]() ![]() 5. Ignorera denna punkt om du inte orkar göra fler texturer! ![]() När B-loken kom så hade dem blånerade cylindrar, panna samt hytt. Dock så var rökskopet svart. Tog en bild på 1108 som fortfarande har lite av sin blånering kvar så att du kan få en liten aning om hur blånerings färgen såg ut. (Se bild nedan) Dock så målade man över blåneringen efter ett antal år. Dessutom så hade A-tendern en Röd linjering (Se bilderna ifrån punkt 4 för ett exempel på hur det såg ut.) ![]() 6.Vid leverans så hade B-loken ett "slamrör" (tror det heter så) som stack ut på vänster sida av pannan. Man kan se det igensatta hålet för slamröret på bilden i punkt 5. (Behöver du bild på hur det såg ut så kan du se det i slutet av denna post på ett tidigt foto på B-loket.) 7. Hyllan som top lycktan står på var gjord utav trä när B-loken först kom. Dock så målades många av dom svarta eller böts ut till metall hyllor efter ett tag. EDIT: hittade en bild som jag tog på modellen som visar vad jag menar. ![]() 8. När många av B-loken fick sluten hytt så tog man bort väggen på tendrarna och satte istället ett fönster på bakre väggen i hytten! (Se bild nedan om du undrar villken vägg jag menar) (Detta gäller både A och C tendern. Väggen fanns kvar på tendern till de lok som inte byggdes om till hel slutna! ![]() 9. Domkraften är nog lite ute och flyger. ![]() ![]() 10. Det skulle vara kul om det även kom en variant med generator! ![]() ![]() Här är ett foto på ett helt nytt B-lok som inte ens har hunnit få sin SJ logga! Som kan vara bra att ha om du får för dig att komma med en helt ny levererad version! ![]() Jag hoppas att det inte var för mycket! Eller att du är sur på mig för att jag är bra på att se / kommentera saker. Jag kan ha ett par få saker till som jag inte riktigt är säker på! Säg till om du vill att jag ska lägga upp dom senare när jag är mer säker!
![]() Senast redigerad av rely den 2012-03-04 klockan 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Veteran
|
![]()
Tack rely,
det är utmärkt att du tillför detta här! Denna tråd blir ju på så sätt en dokumentation för oss alla. Sen är frågan hur långt man skall fördjupa sig i meshdetaljer contra polygonfetman? Texturändringar (dekorlinjer m.m.) överlämnar jag till bättre kunnande att utveckla. En del av detaljerna går att tillföra som val via propertyrutan, men då blir den lätt oöverskådlig och risk för kollisioner uppstår. Möjligen får jag lust att göra något i framtiden men inte just nu! Fortsätt dock att tillföra kunskaper i denna tråd, så kan jag och andra gå hit och titta när det blir dags!