Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35892)

Nils Blid 2015-10-26 17:42

Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm
 
4 bifogad(e) fil(er)
I och med att Nynäsbanan (SNJ) nu har kommit fram till kilometerstolpe 55 vid Älvsjö övergår nu banan till SJ och därför en ny tråd.

I Älvsjö möts Nynäsbanan och Södra stambanan. Nynäsbanan tar sig in mot Älvsjö i en synnerligen skarp kurva med radier runt 300. Mötet med stambanan har inte blivit bra. Södra bangården har därför blivit för bred.

I den här etappen redovisas södra bangården och byggnader men utan signalsystem. Inne i bangården sklall det stå fyra semaforer i bredd. Detta beror på godstågsspåret för Nynäsbanans tunga tåg tar sig tvärs igenom bangården till spår 1. Spåret närmast stationshus och godsmagasin är märkligt nog namnlöst. Därefter spår 1 till och med spår 7.Loket i stora bildens nederkant står på spår 1. Mitt i bangården två spårkorsningar. Ovanför stationen droskägare Staflunds kiosk, till vänster om gångbron södra ställverket.

I bilden redovisas LAn-byggnader långa banor, framför allt gångbron. Måste erkänna att jag nalkades byggnationen av gångbron med viss bävan, men upptäckte ganska snart att gångbron var det roligaste bygget jag upplevet i Trainz – kort och gott på ren svenska; skitskoj.

Jag behövde göra om bron tre gånger innan jag blev nöjd – och lika roligt alla gånger. För att göra en bra bro behövs ett antal ingredienser: Nynäsbanan Gångbro av Lan, varianten med nät av Bengan, Räls m spik V2 av Ekankal, Conecreate new 1 och 2 t av Emges och lontaktledningen Mod av Emges. Men för att bygget skall bli godkänt krävs Catenary Hight tool av Chakz0r för att justera kontaktledningen i höjd och bredd och Normalsektion av Korvtiger så att spåret ligger fritt och tågen inte kör på stolpar m m. Surveyorbilden redovisar.

Nisse

lan 2015-10-26 18:19

Oj Nisse,
jag blir bara ruskigt imponerad av vad du åstadkommer, skulle jag aldrig kunna göra själv. Men "symbiosen" assetbyggare - routebyggare verkar fungera bra :Yeah:

Nils Blid 2015-10-28 17:41

Del 2
 
1 bifogad(e) fil(er)
Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.

Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början.

Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen.

Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen.

Nisse

lan 2015-10-28 20:26

Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!

Nils Blid 2015-10-29 20:13

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298560)
Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!

Verkställt - men överger inte Emges.

Nisse

lan 2015-10-29 20:56

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 298578)
Verkställt - men överger inte Emges.

Nisse

Jo gör det! De allra flesta spår är urgamla "Chunky mesh", glöm dom.
Det enda spår med betongslipers som ser bra ut och uppfyller normerna är

CNN Concrete 02, prova den!

Jag kanske gör ett PT-spår med betongsliprar och pandrolbefästningar vad det lider men dit är det långt !

Nils Blid 2015-10-29 23:44

Har letat så ögon blöder - men tjii. Närmast kom jag till CNN som, påstår man, har byggmaterial lämpligt för Mars.

Nisse

lan 2015-10-30 08:54

Det var nog jag som var trött i ögat igår.
det är ett kinesiskt spår som heter CHN Concrete 02, och inget annat - inbyggt i TS2010

Nils Blid 2015-10-30 13:24

Delar av Älvsjös bangård består av dubbelspår. Från Älvsjö till Sthm dubbelspår. CHN är ett snyggt spår men tyvärr enkelspår. Det måste vara dubbelspår för att kunna bytas ut och dubbelspår är en bristvara. Snyggaste dubbelspåret jag har hittat heter Gravel och är gjort av - Emges!

Nisse

lan 2015-10-30 13:40

Vad är spåravståndet, 4,0 m ???

Nils Blid 2015-10-30 18:02

Har det gamla verktyget spåravstånd 4 och 5 meter i verktygsväskan, men vet inte hur det mäter; ytterräls till ytterräls, innerräls till innerräls eller spårmitt till spårmitt.

Dessvärre, inte mycket hjälp från mig.

Nisse

lan 2015-10-30 19:30

Nisse...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... det jag menar är spårmitt till spårmitt!

Nu är det såhär att ingen använder längre "dubbelspår" i Trainz (det är väl därför du har svårt att hitta några!). Nu drar man två enkelspår parallellt.
Varför? det blir ju lite mer pill frågar du! Men om man senare vill ersätta spåret med ett nytt så måste det också vara ett dubbelspår med samma spåravstånd - och det kommer inte att finnas några! Jag tror du bör
göra dig omaket att dra enkelspår och justera in spåravståndet för hand.

Emges spår tillhör det förgångna, så gör man inte längre.

Jag håller på att utveckla PT-spår med betongslipers och kan ordna till stitched track för TS2010 på vägen.

Några bilder på mina "embryon":

ekankal 2015-10-30 20:27

1 bifogad(e) fil(er)
Det finns ju ett till alternativ, om du vill ha ett "färdigt" dubbelspår med samma spåravstånd:
- Klona emges "Gravel 2t" (antar att det är det du har använt på din bana).
- Sen letar du upp det nya (enkel)spåret du vill ha istället, och noterar kuidnummret på det.
- Skriv sen in det kuidnummret i config filen på ditt clonade spår, på raden där det står bridgetrack (se bild), samt i kuid-table längst ner, du ersätter alltså nummren som står där nu, mot nya spårets kuid.

Men rekommenderar ändå att du gör som lan säger, det är bättre att dra 2 nya enkelspår, och använda spåravståndsverktyget 5m, då får du samma avstånd mellan spåren som det är nu.

lan 2015-10-30 21:20

Tack Ekan ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... jag är övertygad om att vi måste skippa färdiga dubbelspår, annars blir det stora problem i framtiden. Filat vidare på ett spår som Nisse kan använda, men tror att jag skall öka "krönbredden" på ballasten. Vad tror ni?

Och Nisse, du får nog ta och skippa Emges dubbelspår och övergå till modernare teknik :rolleyes:

Nils Blid 2015-10-31 00:19

Det är nog så att jag är lite överdrivet nostalgisk ibland - men jag har i alla fall aldrig varit bang för att pröva något nytt. Så blir det.

Nisse

lan 2015-10-31 08:24

1 bifogad(e) fil(er)
Det är bra Nisse,
det finns fler saker som talar mot färdiga dubbelspår (AI-trafik m.m.).
Jag skall fila till ett enkelspårigt betongspår idag som jag laddar upp när det blir klart.

EDIT:
Gjutit betongklumpar till slipers, kan detta duga i Älvsjö ?
Preview

lan 2015-10-31 12:35

Per Pande Rolfsen ...
 
1 bifogad(e) fil(er)
... var norsk ingenjör och patenterade 1957 sitt Panderol clips, en rälsbefästning som är helt allenarådande idag. Mitt betongspår har nu även det Panderol clips:

Nils Blid 2015-11-01 15:39

Banan igen
 
1 bifogad(e) fil(er)
En armé av utomjordingar på marsch? Eller kan det vara mini-skyskrapor?

Nej! Här handlar det om Catenary height tool av Chakz0r, ett fiffigt redskap med vilket rätt höjd och rätt placering kan ställas in för kontaktledning.

Bilden visar samtliga kontaktpunkter för Älvsjö södra bangård - d v s hur kontaktledningarna tar sig fram. Att i det här läget byta räls som Lan föreslagit gör jag helt enkelt inte. Bilden motiverar.

Rälsbytet kommer att ske från Älvsjös utfart mot Kongl Hufudstaden.

Nisse

lan 2015-11-01 16:25

Bara du inte använder dubbelspår för då blir det omöjligt att byta till nytt spår med replace assets. Om du enbart använder enkelspår blir bytet enkelt !!!!

ekv 2015-11-01 19:28

Fy för dubbelspår (eller flera)
 
Hej Nisse!
Som Lan påpekade (fritt tolkat), avsky konstruktioner med dubbelspår (eller flera parallella spår)! Har själv gått i fällan att använda dubbelspår. DÅ går det inte att använda verktyget "Replace", vilket snabbt och enkelt byter ut ursprungliga spår med nya, utan att redan installerade "signal-markers" eller andra track-objects, exempelvis Catenary tool, försvinner. Ett tips som jag haft stor nytta av.

lan 2015-11-01 20:35

Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen" :grin:

Nils Blid 2015-11-20 22:22

Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.

Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-.

Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse

Nils Blid 2015-11-21 23:00

Årstabron
 
5 bifogad(e) fil(er)
Den långa marschen från Nynäshamn till Stockholm är nära sin slutpunkt. Stockholms city är inom räckhåll sedan Årstabron har passerats.

Jag har gått igenom över hundratalet bilder av bron – och bara hittat en som visar hela bron! Det är svartvita gamla bilden här under och under den min tolkning. Därtill lite närbilder, i tur och ordning södra landfästet, ön och norra landfästet.

Ön är sig inte lik i dag. Endera har ön sjunkit eller så har vattnet höjts. En tredje möjlighet är förstås att bron tyngt ner ön. Här går får och betar. Det är kungens får som exporterats dit från Gärdet till följd av huvudstadens vargskräck.

Södra landfästet bjuder på en liten berg- och dalbana samtidigt som banan ändrar spårbredd; från fem meter till fyra. Som byggare får man inte alltid som man önskar.

Nisse

NEBO 2015-11-22 11:28

Härliga bilder. Snyggt jobbat.:applad:

Nils Blid 2015-12-01 15:46

2 bifogad(e) fil(er)
Det var 26 oktober som jag bytte Forum-tråd från ”Nynäsbanan i Trainz” till ”Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm”.

Stryk ”kanske”! Just nu befinner jag mig 54 meter fram infartsväxeln till Stockholms central.

Vägen dit har varit knepig och har redovisats. Och vägen mot målet blev ännu knepigare därför att mellan Årstabron och Riddarholmen skall Södermalm passeras under jord. I tråden ”Bergstunnel för två spår” skildrar jag hur jag gått tillväga; det svåraste projektet jag gett mig in på och dessutom,
mot oddsen, slutfört.

Resultatet har blivit en 1.593 meter lång böjd tunnel som innehåller 149 vertexcies (dom runda ringarna). Hur många utliggare för kontaktledningarna som installerats går inte att räkna. Det handlar om i storleksordningen 600, som alla placerats in exakt i tunnelväggen.

En annan knepig sak var varit bredden mellan de två spåren; tre olika att leka med, standard 5 m, broarnas amerikanska mått och Lans tunnel.

I södra infart ligger Stockholm södra station helt osynlig därför att stationen ligger under en bred väg. Ovanpå norra tunnelmynningen står ett stort hus. Det är vad bilderna här under redovisar.

Nisse


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009