![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
I och med att Nynäsbanan (SNJ) nu har kommit fram till kilometerstolpe 55 vid Älvsjö övergår nu banan till SJ och därför en ny tråd.
I Älvsjö möts Nynäsbanan och Södra stambanan. Nynäsbanan tar sig in mot Älvsjö i en synnerligen skarp kurva med radier runt 300. Mötet med stambanan har inte blivit bra. Södra bangården har därför blivit för bred. I den här etappen redovisas södra bangården och byggnader men utan signalsystem. Inne i bangården sklall det stå fyra semaforer i bredd. Detta beror på godstågsspåret för Nynäsbanans tunga tåg tar sig tvärs igenom bangården till spår 1. Spåret närmast stationshus och godsmagasin är märkligt nog namnlöst. Därefter spår 1 till och med spår 7.Loket i stora bildens nederkant står på spår 1. Mitt i bangården två spårkorsningar. Ovanför stationen droskägare Staflunds kiosk, till vänster om gångbron södra ställverket. I bilden redovisas LAn-byggnader långa banor, framför allt gångbron. Måste erkänna att jag nalkades byggnationen av gångbron med viss bävan, men upptäckte ganska snart att gångbron var det roligaste bygget jag upplevet i Trainz – kort och gott på ren svenska; skitskoj. Jag behövde göra om bron tre gånger innan jag blev nöjd – och lika roligt alla gånger. För att göra en bra bro behövs ett antal ingredienser: Nynäsbanan Gångbro av Lan, varianten med nät av Bengan, Räls m spik V2 av Ekankal, Conecreate new 1 och 2 t av Emges och lontaktledningen Mod av Emges. Men för att bygget skall bli godkänt krävs Catenary Hight tool av Chakz0r för att justera kontaktledningen i höjd och bredd och Normalsektion av Korvtiger så att spåret ligger fritt och tågen inte kör på stolpar m m. Surveyorbilden redovisar. Nisse |
![]() |
![]() |