Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-26, 17:42   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm

I och med att Nynäsbanan (SNJ) nu har kommit fram till kilometerstolpe 55 vid Älvsjö övergår nu banan till SJ och därför en ny tråd.

I Älvsjö möts Nynäsbanan och Södra stambanan. Nynäsbanan tar sig in mot Älvsjö i en synnerligen skarp kurva med radier runt 300. Mötet med stambanan har inte blivit bra. Södra bangården har därför blivit för bred.

I den här etappen redovisas södra bangården och byggnader men utan signalsystem. Inne i bangården sklall det stå fyra semaforer i bredd. Detta beror på godstågsspåret för Nynäsbanans tunga tåg tar sig tvärs igenom bangården till spår 1. Spåret närmast stationshus och godsmagasin är märkligt nog namnlöst. Därefter spår 1 till och med spår 7.Loket i stora bildens nederkant står på spår 1. Mitt i bangården två spårkorsningar. Ovanför stationen droskägare Staflunds kiosk, till vänster om gångbron södra ställverket.

I bilden redovisas LAn-byggnader långa banor, framför allt gångbron. Måste erkänna att jag nalkades byggnationen av gångbron med viss bävan, men upptäckte ganska snart att gångbron var det roligaste bygget jag upplevet i Trainz – kort och gott på ren svenska; skitskoj.

Jag behövde göra om bron tre gånger innan jag blev nöjd – och lika roligt alla gånger. För att göra en bra bro behövs ett antal ingredienser: Nynäsbanan Gångbro av Lan, varianten med nät av Bengan, Räls m spik V2 av Ekankal, Conecreate new 1 och 2 t av Emges och lontaktledningen Mod av Emges. Men för att bygget skall bli godkänt krävs Catenary Hight tool av Chakz0r för att justera kontaktledningen i höjd och bredd och Normalsektion av Korvtiger så att spåret ligger fritt och tågen inte kör på stolpar m m. Surveyorbilden redovisar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Älvsjö Bengan.jpg (93.1 KB, 169 visningar)
Filtyp: jpg Bangård 1.jpg (134.0 KB, 168 visningar)
Filtyp: jpg LAns gångbro.jpg (185.9 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg Nätgångbron.jpg (244.3 KB, 166 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.