Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Egentligen är inte Red Bull, Monster, Powerade och alla de andra märkenas syfte att göra drycken speciellt smakfull. Energidrycken framtog ju för att vara ett prestationshöjande medel och riktades mot personer som behövde en liten boost, främst idrottsutövande personer men även studenter inför tentamen och viktiga muntliga framföranden.
|
Nästan rätt. De togs fram för att ersätta det som kroppen förlorar under hård träning. Att de sk enerigidryckerna inte fungerar och att användningsområdet genom massiv reklam blivit ett annat kan man bara lasta konsumenterna för.
Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Min åsikt är att det tydligt skall finnas en varningstext om riskerna med drycken, precis som på snus och tobak. Den nuvarande diskreta varningstexten håller verkligen inte, då den knappt syns. Ungdomar dricker oftast det i grupptryck, utan att egentligen notera texterna.
|
Det behövs ju egentligen inte. Låt bli att köpa smörjan istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Alltså, ingen åldergräns generellt sett. Bara ett extra varningens finger genom ökad propaganda för riskerna på burken/flaskan. Sen får man faktiskt skylla sig själv vid missbruk, kan man inte hantera det ska man helt enkelt inte använda det.
|
Det är per definition ett missbruk att förtära sk energidrycker eftersom de inte ger någon energi. Det går lika bra att dricka vatten och om man tränat hårt - en salttablett.