Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-25, 22:59   #82
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Släpets resgodsände är lite fel, ska inte vara några strålkastare där.
Svårt att framföra tåget från den änden.
Det ska enbart vara 'bufferten' med en helt rund omslutning.
Finns bild som visar den änden längre ned på sidan: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/y6

Smalspåriga rälsbussar littera YP (YCo5p/YBo5p) är en helt annan konstruktion även om de ser rätt lika ut.
De är både smalare och kortare samt att nosens rundning inte är helt lik och motorn är monterad annorlunda i hytten med luftintag på ena sidan.
De byggdes av Hilding Carlsson i Umeå, samma firma som byggde trärälsbussarna.
Hilding Carlsson byggde några normalspåriga stålrälsbussar också men lyckades inte få SJ att acceptera den modellen utan SJ beslöt att skaffa sin egen konstruktion.
Några få normalspåriga stålrälsbussar tillverkades av HC till SJ och TGOJ samt att finnarnas stålrälsbussar är ett licensbygge av Valmet från HC.
Dessutom byggde HC också flerdelade elmotorvagnar till TGOJ (X20-X23) och NKlJ.
Lite snabbt nedrafsad rälsbusshistorik.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat