![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Släpets resgodsände är lite fel, ska inte vara några strålkastare där.
Svårt att framföra tåget från den änden. Det ska enbart vara 'bufferten' med en helt rund omslutning. Finns bild som visar den änden längre ned på sidan: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/y6 Smalspåriga rälsbussar littera YP (YCo5p/YBo5p) är en helt annan konstruktion även om de ser rätt lika ut. De är både smalare och kortare samt att nosens rundning inte är helt lik och motorn är monterad annorlunda i hytten med luftintag på ena sidan. De byggdes av Hilding Carlsson i Umeå, samma firma som byggde trärälsbussarna. Hilding Carlsson byggde några normalspåriga stålrälsbussar också men lyckades inte få SJ att acceptera den modellen utan SJ beslöt att skaffa sin egen konstruktion. Några få normalspåriga stålrälsbussar tillverkades av HC till SJ och TGOJ samt att finnarnas stålrälsbussar är ett licensbygge av Valmet från HC. Dessutom byggde HC också flerdelade elmotorvagnar till TGOJ (X20-X23) och NKlJ. Lite snabbt nedrafsad rälsbusshistorik. /æ |
![]() |
![]() |