Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-19, 12:05   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Viktigt om Vägskydd

Vägskyddsmysteriet fick en mycket märklig avslutning (se tråden Vägskydd-mysterium, Trainz allmänt). När jag kollade luftledningar i en bergsskärning 350 meter (Trainz-mått) från vägskyddet dök plötsligt upp ur marktexturen en röd vsig-signal. Den var heldöd – alltså helt låst. Jag hade tur; den försvann vid en omstart. När jag öppnade TRS 2009 igen poppade en vit v-sign-signal upp på samma ställe. Den kunde jag ta bort – och därmed fungerade vägskyddet.

Min slutsats är att vsig-signalerna låg inbäddade i själva spelet och omöjliga att ta bort. Hur dom kommit dit begriper jag inte. En förklaring kan vara att jag döpt om vägskyddets komponenter. Alltså gör inte det – lägg in nytt.

Enda möjlighet, om man inte har samma tur som jag, är att ta bort vsig-signalerna ur lokalmappen, lägga in vägskyddet igen, skriva över och lägga in nya vsig-signaler i samtliga vägskydd.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 13:35   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Vägskyddsmysteriet fick en mycket märklig avslutning (se tråden Vägskydd-mysterium, Trainz allmänt). När jag kollade luftledningar i en bergsskärning 350 meter (Trainz-mått) från vägskyddet dök plötsligt upp ur marktexturen en röd vsig-signal. Den var heldöd – alltså helt låst. Jag hade tur; den försvann vid en omstart. När jag öppnade TRS 2009 igen poppade en vit v-sign-signal upp på samma ställe. Den kunde jag ta bort – och därmed fungerade vägskyddet.

Min slutsats är att vsig-signalerna låg inbäddade i själva spelet och omöjliga att ta bort. Hur dom kommit dit begriper jag inte. En förklaring kan vara att jag döpt om vägskyddets komponenter. Alltså gör inte det – lägg in nytt.

Enda möjlighet, om man inte har samma tur som jag, är att ta bort vsig-signalerna ur lokalmappen, lägga in vägskyddet igen, skriva över och lägga in nya vsig-signaler i samtliga vägskydd.

Nisse
Halloj Nisse.
Jag svarar på ditt PM här istället.
Jag tror inte att det har så mycket att göra med att du har döpt om komponenterna i vägskyddet, så länge man följer namngivningssystemet (svs-yyy-xxx-1 osv) korrekt.

I bland har jag t.ex byggt ut ett befintligt fungerande v-skydd med ett till korsande spår, en till trigg, väg mm, och det brukar inte vara några problem.

Har inget riktigt bra svar på varför det strulade för dej, men en sak skulle kunna vara ifall du startade i "Quickdrive" direkt efter att du byggt ihop vägskyddet, då kan det spöka.
En rek. är att stänga ner "Surveyor" och spara när du är klar, för att alla inställningar ska sparas riktigt.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-19, 13:47   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

V-signalen, var det en sådan som snäpper till vid spåret eller var det en fristående V-signal som du kan flytta som du vill.

Om det var en sådan, som snäpper till vid spåret. Så kan dom försvinna, om du sätter dit en ny splinepoint på spåret. Då far dom fram till nästkommande eller föregående splinepoint.

Har annars inget bättre tips, än vad Ekan redan har kommit med.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009