![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
|
![]()
Hejsan!
![]() Jag är på jakt efter passagerarvagnar som passar smalspårsutförande (891mm). Har sökt på allt jag kan tänka mig på både DLS och diverse forum men utbudet verkar inte direkt jättestort. Finns det några speciella termer man kan använda sig utav och söka på tex "36ga" " 36" " osv? Lite hjälp tas tacksamt emot! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Egonrow
Vi på DONJ har ju inte börjat med våra än men LAn har ju gjort ett par, se http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31215
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Hej Bjornl och tack!!
Ett litet sent tack kanske men har inte hunnit med att besöka forumet så ofta nu de senaste, tack för din hjälp och måste tacka LAn också för allt detta fin fina material!! Detta kommer bli kanon! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Är inte 3,6 fot 1067mm spår
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Kan ju varit lite snabb i fingrarna när jag printade ner frågan häromsisters hehe men hoppas man kan förstå ändå, det är ju 891mm det gäller oavsett ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
![]() 3,6 feet = 42,2 inches = 1072 mm ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
De svenska smalspåren hade vanligen 891mm spårvidd = 3 svenska fot
eller 1067mm spårvidd = 3.5 internationella fot. De utländska smalspåren hade vanligen 24 eller 36 tum (inches) spårvidd = 610 resp. 914mm. Så letar man fordon till 891mm spår så passar 36"-material bra. Skall man ha 600mm vagnar så hittas många vagnar med just denna spårvidd, men annars så ligger 34" rätt nära också. 30 fot blir lite mycket, då det är straxt över 9 meter spårvidd... Men 3.0 internationella fot blir just 36 tum, alltså 914mm som jag sagt ovan. Dock kommer du inte hitta något om du söker "på 3 feet gauge" eller liknande då man mätte i inches, så 36" är vad du skall söka på. Jag vill tipsa om: http://www.trainzone.co.nz/freeware.htm som har både 36" och 24" material. Kolla vilken spårvidd det är innan du laddar ned bara.
![]() |
#8 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
Oj oj!! Väldigt matnyttigt det här!! Tack så mycket för de härliga upplysningarna! ![]() |
||
![]() |
![]() |