![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
start.jpg
Ännu inte mycket att visa upp mer än att ritningarna är på plats men det ska väl trilla in lite här snart.... Dessa vagnar användes för träkol när hyttorna och smedjorna som DONJ betjänade var i gång fortfarande. Sen efter deras nerläggning så användes de för flis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ser väldigt lovande ut! Kul sammanträffande, jag köpte ny skärm idag och stuvade om skrivbordet och valde som skrivbordsunderlägg en gammal bild från Tierp, där står några kolvagnar, visserligen normalspår, men men, kolvagn som kolvagn
![]() Lycka till med bygget!!!
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Här har UV mappingens h-vete börjat så smått..... samt lite mera detaljer. bild5.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Eder maskinchef har råkat ut för ett bakslag pga han inte gjort noggranna mätningar innan bygget påbörjades....
Rådande policy brukar t.ex. vara att kolla att ritningsunderlaget för kortsidan har en spårvidd som överensstämmer med 891mm, detta fördelaktigt genom att jämföra hjulen med ett befintligt 891mm hjulpar. Detta glömde dock verkställande ingenjör bort och fel bredd sattes därmed på ritningen. Detta fick i sin tur till följd att vagnen snarare höll bredd som den skulle gjort om den var för kapspår istället för hederligt 3 fot... Så nu har operation "tryck ihop vagnen lite" påbörjats - förhoppningsvis skall det bli folk av den här också! bild6_feldimensioner.jpg Som synes har även målarverkstaden varit aktiv tillsammans med UV mappings gänget... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Tyvärr har inte mkt jobb skett under helgen på vagnen pga ledighet i verkstaden.
En del jobb med UV mappning och texturer har iaf skett. Storleken på luckorna för sidorna har också minskats - med den storlek som var kunde man aldrig tömt vagnen från sidorna (pga plankorna skulle fastnat i balkarna) vilket var en av själva finesserna. Nu vet jag inte om vi kan återupprepa den funktionen här, jag skall kolla om Björn möjligen vet något om sådant. bild7_texturer.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Snart är alla delar färdiga till vagnen och dupliceringen kan börja.
Sen måste jag förstås göra en low poly version för skugga och även LOD 2. bild8_mertexturjobb.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hej.
Jag har inte jobbat på Falu loket på ett tag utan jag tänkte få klar den här vagnen någon gång. Så det har blivit lite mera detaljer under vagnen samt fixar av texturen. bild9_mertexturer.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej spyfrog
Dina brädor blir mycket snyggare än mina. Det lönar sig att modellera varje bräda för sig.
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Ser MYCKET bra ut
![]() En grej bara som jag reflekterar över: Det är snygga texturer på "plankorna" som du har gjort, och att alla inte är likadan, det höjer utseendet å verklighetsgraden MYCKET. Många nöjer sej med att göra en texture till alla brädor, och det brukar tyvärr se väldigt snicket (och overkligt) ut. MEN, när man gör som du har gjort, borde du helst blanda bräderna på höjden oxå, för när man kopplar ihop flera vagnar, så ser det långrandigt ut annars, om alla har samma brädmönster (hoppas att du fattar vad jag menar) ![]() EDIT: Jag tjuvade din bild, och kladdade lite på "mittsektionen" (mellan pilarna) för att förtydliga vad jag menar.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2012-04-14 klockan 14:16. Anledning: Lagt till en bild |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
bild10_ekankalanpassad.jpg
Har åtgärdat texturen enligt ekankals förslag. Håller nu på med ett mindre evighetsjobb - hade glömt att UV mappa endträet på plankorna. Så nu pågår detta jobb..... i pausen dvs. Hockey tar tid - jag som inte ens är någon fantast... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
bild11_highpoly.jpg
Nu när finalserien äntligen är slut (SM-GULD!) så börjar även den här vagnen komma in i upploppet. Nu är snart highpoly versionen klar. Lite UV fixar kvarstår samt att de övre stagen skall förlängas - bara jag hittar dem i röran av alla objekt (jodå, de syns men jag kan inte "gripa" tag i dem pga de sitter längre ner i hierarkin i 3D programmet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Spyfrog
Den ser betydligt mycket bättre ut än min träkolsvagn får jag säga. Jag ser fram emot att få se den på banan. ![]()