![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
![]()
Hej!
Min Raildriver tackade för sig nyligen, den var minst 10 år gammal så det var ju inte så konstigt. Istället för att köpa en ny har jag tänkt bygga ihop något eget. Jag har provkört i OpenRails med min gamla joystick och det fungerar väldigt bra med ett program som omvandlar joystickens kommandon till tangentbordstryckningar. Det blir alltså bara öka - minska - neutral men det funkar helt ok ändå. Den dag OR får joysticksupport löser det sig ändå. Hursom, nu är jag ute och letar efter en joystick som passar till ändamålet, den ska helst endast röra sig i en ledd (går ju såklart att bygga om ganska enkelt själv) och se ut lite som något som kan sitta i ett lok. Alltså en enkel "knopp" som det ser ut i hytten på Rc eller X2 exempelvis. Jag har hittat en del som är till för spelmaskiner o dyl men de verkar kräva en hel del pilligt jobb för att fungera med USB. Jag är inte kunnig nog för det utan vill kunna plugga in och köra och istället lägga tiden på att bygga ett litet förarbord. Ideer? ![]()
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2016-02-13 klockan 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
Man kanske skulle kunna använda växelspak avsedd för bilspel? Thrustmaster TH8A går att göra om till +/- läge istället för växlar.
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kanske kan funka?
http://cdon.se/spel/atari_controll_u...olink-32742663 Annars så ser ju Tac 2 joysticken bra ut: http://www.tradera.com/item/340855/2...64-amiga-atari Beskrivning hur man bygger om Tac 2 till USB: http://eab.abime.net/showthread.php?t=45059
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Atarikontrollen skulle kunna funka. Har beställt hem en Thrustmaster TH8A som alltså egentligen är en växelspak för bilsimulatorer/spel, det medföljer en platta för att byta ut den 6-växlade layouten mot +/- läge för sekventiell växellåda. Eller tåg för den delen.
Kör en del racingsimulator ändå så funkar den dåligt till tågsim har jag alltid nytta av den ändå. Atarikontrollen är ju betydligt billigare, skulle kunna ha den som lokbroms eller något sånt. ![]()