Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-21, 18:34   #1
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard Det är inte kameran som gör bilden! (BILD)

Nu är jag så trött på att se allt fler lägga ut stora summor på digitala systemkameror i tron att bilderna automatiskt ska hålla "Martin Oscarsson-klass".

Därför vill jag med detta enkla lilla exempel visa att det mer hänger på hur du agerar bakom kameran än vilken utrustning du har. Tyvärr verkar alltför många yngre tro att har man bara köpt en riktigt dyr kamera så blir bilderna bra. Denna bild är tagen med en gammal Minolta digitalkompakt med ganska modesta prestanda.

Så: Tänk igenom flera gånger om du verkligen är mogen för systemkamera eller om du ska satsa på en kompetent kompaktdigital!
Gammal 2006-05-21, 18:36   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Det är sådana här guldpärlor som verkligen får en att se upp till dig som person och fotograf Alexander!

Instämmer med det att inte köpa kamera som man sedan ändå inte tänker använda på ett kreativt vis. Lite som att köpa en lyxvilla men bara använda ett rum.
Gammal 2006-05-21, 18:47   #3
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Den bilden håller typisk Fäldt-klass... Behöver jag säga något mer? Tror inte det.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 18:53   #4
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Tack till er bägge två!

Senast redigerad av alexfaldt den 2006-05-21 klockan 19:39.
alexfaldt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 19:07   #5
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av alexfaldt
Tack till er alla tre!
Tackar du dig själv eller räknar du mig eller Simon Bertilsson i plural?
Återigen en fin bild och jag ser gärna fler naturbilder från din sida...

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-05-21 klockan 19:40.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 19:38   #6
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Tackar du dig själv eller räknar du mig eller Simon Bertilsson i plural?
Återigen en fin bild och jag ser gärna fler naturbilder från din sida...
Hehe! Matte är inte min grej.....
Gammal 2006-05-22, 20:18   #7
mrC
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Jadu Alex! Vad ska man säga? Toppklass, och visst behöver man inte ha topp utrustning för att få resultat, visst kan det underlätta att utvecklas osv, men absolut inget måste.
mrC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 12:39   #8
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ett tillägg från mig, "riktiga objektiv" håller i regel dessutom mycket bättre kvalitet än dom "vanliga" digitalkameror har, skillnaden börjar minska men är ändå markant. Dessutom har man större möjlighet att välja rätt optik för vad man ska fota med en "systemkamera".
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 13:49   #9
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind
Ett tillägg från mig, "riktiga objektiv" håller i regel dessutom mycket bättre kvalitet än dom "vanliga" digitalkameror har, skillnaden börjar minska men är ändå markant. Dessutom har man större möjlighet att välja rätt optik för vad man ska fota med en "systemkamera".
Har man aldrig tidigare rört en kamera och fotat ett tag med sådan så tror inte jag att man får ut något speciellt av det hela. En "digital superzoom" som en del väljer att kalla det är minst lika kapabel att leverera bra bilder som en 350D eller likande om man kör i autoläget.

Fördelen med systemkameran är ju snarare att den har så mycket inställningar och hanterar brus mycket mycket bättre.(finns självklart fler saker men jag radar ej upp dem här)
Gammal 2006-05-23, 14:13   #10
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andelind
Det är väl det vanliga. Dock är det ju inte alltid så. Ta exempelvis och jämnför Sonys nya långzoomares (kostar 10000) inbyggda optik med till exempel Kitoptiken till Canon's systemkameror (EFS 18-55 1:3,5-5,0 II). Då har vi en helt annan situation.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 15:19   #11
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Med optik är det ganska basic - Man får vad man betalar för

Bra, skarp och ljusstark optik kostar.
Gammal 2006-05-23, 15:24   #12
Byggare Bob
Guest

Standard

Kan väl säga så här, att jag har sett värre bilder tagna t ex med en Olympus E-500 än med min egen kompaktkamera (CASIO EX-P505)...

Det hänger mycket på fotografen...

Att köpa en systemkamera har blivit lite som att köpa sneakers, de flesta väljer Nike, men det är "märket" du betalar för, inte skon...

Detsamma verkar tyvärr gälla även kameror...
men det är inget som säger att det är en bättre kamera bara för att det står inristat Nikon eller Canon i den...
  Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 15:43   #13
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Nja... håller inte med dig. Bara läsa tester så ser man att Canon till dags datum lyckats mycket bra med att hålla nere brus.

Att köpa en kamera som är oanvändbar på högre ISO på grund av brus är felköp enligt mig. KonicaMinolta har ju inte varit lysande direkt på att förhindra brus i sina kameror. 5D och 7D undantaget då.

Dock kommer många tillverkare med en rad olika förbättringar på sina sensorer nu vilket gör utvecklingen än mer spännande.

Tycker att Canon och Nikon står i en klass för sig med Nikons D200 och Canon med 5D. Svårt att se några som slår de kamerorna på fingrarna...
Gammal 2006-05-23, 16:51   #14
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Kan väl säga så här, att jag har sett värre bilder tagna t ex med en Olympus E-500 än med min egen kompaktkamera (CASIO EX-P505)...

Det hänger mycket på fotografen...

Att köpa en systemkamera har blivit lite som att köpa sneakers, de flesta väljer Nike, men det är "märket" du betalar för, inte skon...

Detsamma verkar tyvärr gälla även kameror...
men det är inget som säger att det är en bättre kamera bara för att det står inristat Nikon eller Canon i den...
(en dyrare sko är i regel en bättre sko, prova köp en dyr sko så kommer du aldrig köpa en billig sedan)

tillbaka till ämnet.

jag skulle hellre lita på att en Canon/Nikon är en bättre kamera än Olympus, Konica-Minolta osv t.ex för dom har ett så mycket större rykte att ta vara på, så dom har inte råd att släppa skräp, för sånt kommer fram förr eller senare, och dom har en tradition av att bygga grejer för den komersiella grenen där om någonstans testas grejerna till 100%, men visst det är inte alls 100% säkert att en Canon lr Nikon är bättre än märke X, men det är 90% chans att den är bättre än mäkre X.

och sen varför man väljer Canon lr Nikon handlar ju inte bara om märke, det hela handlar om vilket utbud av tillbehör, objektiv, blixtar, m.m och där är dom 2största oslagbar, det finns helt enkelt både mest människor som använder Canon/Nikon om man t.ex behöver hjälp, eller köpa tillbehör, och en fördel är ju att beganat marknaden är större av samma ovanstånede förklaring

bara mina 3ören

men visst blir man inte bättre fotograf med en bättre kamera, däremot blir bilderna bättre (tekniskt bättre) med en bättre kamera

/Daniel
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 17:26   #15
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Jävligt läcker bild må jag säga Kanon
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.