Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-11-13, 23:04   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Bensland Pariserhjul

Jag frågar om det finns någon som är duktig användare av Blender v4.5.4.
Håller på att lära mig hur man använder Blender för att skapa något till min rutt i Trainz 22.
Det har sagts att när jag är klar så är det bara att skapa en export-fil med ändelsen .fbx.
Sedan ska man Öppna Content Managern, völja New Asset och då får man ett kuidnummer i en ny config-fil.
Sedan ska man i denna nya mapp lägga in .fbx-filen.

Men det behövs mer än så. Config-filen ska innehålla mycket mer.
Där ska också stå typ av objekt, namn på objekt, namn på .fbx-filen med mera.. med mera.
Jag har med hjälp av en AI fått ihop en Config, men antar att den inte är fullständig.
Hur som helst. Jag hade också lagt in de PBR-texturer som använts i mappen för mitt nya Trainz-asset. Plus en liten text-fil för dem också.
Har hört att det egentligen inte ska behövas, för .fbx-filen som Blender skapat ska innehålla den informationen. Eller kanske inte...?

För när jag sedan Submittar så kommer en låång lista på felaktigheter.
De allra flesta larmar om saknade texturer.
Och än värre. Den vill inte acceptera "animation" heller. Så det är nog mera fel än så.

Tänkte att jag då struntar i PBR och försökte bara lägga nytt material och färga det och hoppa över alla finesser
med Roughness, Displacement, AmbientOcclusion och allt vad det nu heter. Struntar i att importera och öppna PNG-filer och så.
Men inte det heller hjälpte.

Nu har mitt tålamod sinat. Jag är annars enormt uthållig och envis så det är mycket anmärkningsvärt att jag till sist ger upp.
Såvida det inte finns hjälp här ute i forumet.
Synd att skrota hjulet för det blev rätt så snyggt, om en nybörjare får säga så.

[IMG][/IMG]

Hälsningar
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.