![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Ser strålande bra ut.
Och ja, det går nog fortare, och blir lite enklare att måla den nu, när mallen är såpass bra förberedd.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag har börjat kladda lite på texturen, men kommer troligen inte att hinna göra så mycket i veckan med tanke på att jobbet tar ganska mycket tid och ork nuför tiden. Förhoppningsvis dyker det upp lite 3d modeller med påbyggnader frammåt nästa helg och då kanske jag också tar nya tag med texturen om inte någon annan hinner före.
Ifall någon annan känner för att kladda på modellen under tiden så bifogar jag den i tråden. 3d modellen är ett naket chassi och tanken är att påbyggnaderna kommer att ha en egen textur och att samma "bil" textur skall kunna användas för både två och tre axliga bilar. Det som kan variera är antalet bakaxlar och hjulbas/längd på ramen. Kommentarer och modifieringar är välkommna. I zip filen ingår följande. - Blender modellen. - .im exporterad från blender. - UV mappningen som TGA fil. - En textur basserad på de ritningar som 3d modellen är byggd efter. - texture.txt genererad i exporten.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2010-02-07 klockan 21:09. Anledning: Lyckades lägga med fel texturfil i första försöket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Smoothade ytor tar mera kraft att rendera. De syns även i trainz.(de tar obetydlig med kraft i Trainz eftersom den rederingen där är så simpel)
På sådana hära objekt kan det vara svårt att få det att se bra ut. När man få de platta ytorna som ser ut som de är gjorda av plast som i försa bilden så har man försökt att smootha ett platt objekt, med andra ord försökt få en platt yta att se rundad ut. Vem som helst kan fatta att det inte är något vidare lyckat. Överdelen av taket och stänkskärmarna är polygoner som ser snyggast ut med set smooth. Sedan med motorhuven får man experimentera. Sidorna på hytten ska vara solida, annars blir det plastleksak. Något som du är bättre på än mig är att UV-mappa. Verkar som om du har hittat alla möjliga (och omöjliga) sätt att lösa detta på. Själv sitter jag och svär mig förbannad över att man inte kan flytta en vertex på UVmappen som sitter fast i ett hörn på en polygon utan att samma vertex flyttas på de andra polygonerna som den sitter fast i. Sedan försöker jag hitta ett sätt att skapa texturer i blender som man sedan UV-mappar och renderar skuggor/ljus som man sedan bakar i i texturen. Har fått det att funka hyfsat bra genom att baka en shadowtextur, men då får man bara skuggor och ljus. De kan man sedan med photoshop lägga på en textur och få till ett sådär bra resultat. Skulle vilja ha exakt samma resultat som i renderingen men har inte hittat något bra sätt än...
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej
Bigriper inte så mycket av det där. Fast det är roligt att experimentera. Om du sätter ljus på objektet eller renderar det. Hmmmm...!!!..???...!!Japp. Tryck på Print Scrn knappen och du har en belyst skuggad vägg. Eller va....ä. Nä. Det var nog inte så du menade. Håller själv på med ybo6.ans alla rundningar. Bäst tycks det bli om man i mitt fall slår isär den i mindre bitar där den runda kantigheten syns som mest. och så smotar man var del för sig. I Gmax kunde man sedan sätta samman dem igen utan att det blev några dragningar till den närinliggande delarna. Hur det funkar i blender vet inte än. Fast det skall jag prova. Jo...Det ser ut att fungera. Kalle
__________________
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2010-02-08 klockan 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|