Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-11, 11:07   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100211 Tendertextur klar?

Jag har renderat alla ytor med de sneda fototexturerna på och sedan finpillat med varje del. Lagt på hundratals nitar, tonat, mörkat, klippt och skurit m.m. Till sist satt samman till en 1024 x 1024 tga (se bilden). Något har jag säkert glömt på texturen?
Nu skall alla detaljer göras till tendern och allt skall textureras. (tendern exkl. boggier ligger på 200 polys nu men vänta bara tills alla detaljer är på plats!)

Utan Bengans högupplösta bilder hade detta inte varit möjligt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tendertextur.jpg (151.8 KB, 108 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 15:33   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 398
Smile

Hej !
Jag kan inte tillföra tråden annat än glada HEJA rop!! Är helt novis när det gäller rendering och allt annat ni snackar om. Ser verkligen fram emot att få köra loket om och när den läggs ut på Download. Många hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 19:08   #3
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Kan ju inte bli bättre! Väntar bara på att få kol i loken och ånga iväg om jag lyckas med ångefekterna. Jag har lyckats två gånger tidigare.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 19:49   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100211 kvällspasset

Har mappat om allt med den nya texturen samt gjort alla smådetaljer och mappat dom. Det mesta är på plats och jag är själv mycket nöjd! Nu återstår animering av boggier, utsättning av fästpunkter och export till Trainz 2009/10.

Vet nån om någon tender med animerad kolfyllning och vattentagning - tipsa mig i så fall!!!!!
(annars får jag väl studera CCG [som är en riktig guld{fel!} kol-gruva - mörkt och kusligt]).

Två bilder på dagens resultat:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100211_1.jpg (265.3 KB, 233 visningar)
Filtyp: jpg 100211_2.jpg (45.9 KB, 232 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 16:47   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100212 På spåret.

Modellen av tendern nästan klar - återstår en del. Animerad fyllning av kol med ljud och rökeffekter. Samma med vattenfyllning. Andra bilden visar hur man gör surkol! Häpp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100212_0000.jpg (114.3 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100212_0001.jpg (118.4 KB, 203 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:16   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

http://www.auran.com/TRS2004/downloa...oal_Hopper.zip

Meshen animeras frame 0-30 där 0 är tom och 30 full.
Eftersom F's tender är väldigt smal längst ned kan det vara så att du är tvungen att animera som två plattor bredvid varandra som lappar över varandera. Gör dem ojämna så att skarven inte syns. Sedan länkar du dem till varsin dummer och animerar så att det kommer närmare varandra ju längre ned (ju tommare) kolnivån är. På så sätt sticker de inte ut på sidorna vid låga kolnivåer.
Vattnet behöver du inte animera då det är inuti en sluten tank och inte syns.
PS: Vattnet fylls på i den lilla lådan bakom upptagningen som kolet ligger i. Som du gör nu så blir kolet väldigt blött och då är det svårt att elda med
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2010-02-12 klockan 17:17.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:53   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
http://www.auran.com/TRS2004/downloa...oal_Hopper.zip

Meshen animeras frame 0-30 där 0 är tom och 30 full.
Eftersom F's tender är väldigt smal längst ned kan det vara så att du är tvungen att animera som två plattor bredvid varandra som lappar över varandera. Gör dem ojämna så att skarven inte syns. Sedan länkar du dem till varsin dummer och animerar så att det kommer närmare varandra ju längre ned (ju tommare) kolnivån är. På så sätt sticker de inte ut på sidorna vid låga kolnivåer.
Vattnet behöver du inte animera då det är inuti en sluten tank och inte syns.
PS: Vattnet fylls på i den lilla lådan bakom upptagningen som kolet ligger i. Som du gör nu så blir kolet väldigt blött och då är det svårt att elda med
Korvtiger,
jag hänger inte riktigt med, jag har använt mig av Coalhopper som bas. Jag skickar modellen till dig så kanske du kan se vad som kan göras - om du har tid?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:20   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Snyggt.

Vet inte, vad jag ska skriva mer.
Är bara så imponerad, utav takten du håller.

Var det början eller mitten på november, som du drog igång X7.
Sen X5 och Mg som Beta.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 17:23   #9
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile

Hej lan

Fantastiskt roligt att få se hur snappt du jobbar och det ser ju ut att bli kanonfint också.
Ser fram emot detta ånglok.

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009