![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Stiligt.
![]() Vad har du för drömmar och vad betyder kanske nån gång, för dig? ![]() Mindre än 29 timmar, sen du öppnade upp tråden och vad finner man där. En nästan färdig tender. ![]()
![]() |
#17 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
"nån gång" betyder väl omgående, eller har jag missat nåt? (Mamma sa alltiid: "Skall du städa ditt rum nån gång!" och då menade hon alltid på stört!
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Vet inte hur många gånger som man har tappat hakan i golvet när man ser vad du åstakommer,
men det börjar snart bli dags att skaffa lös"tender" i.a.f. ![]() ![]() ![]()
![]() |
#19 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]() Citat:
Snygg kolvagn. Tänk att du vill uppleva en dröm!
![]() |
![]() |
#20 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Bilderna visar en "Filetto Litterato", en "Tournedot Laterna grande" och en "Piccola Laternini" färdiga att bräsera i "sträckbänken!. (jag börjar bli hungrig märker jag)
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]()
Snyggt jobbat! Det behövs alltid fler svenska ånglok
![]()
/ MVH Elias Senast redigerad av trainz_bonden den 2010-02-10 klockan 15:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Veteran
|
![]()
Provar mig fram för att kunna rendera, göra texturer (finjobbet) och sen mappa. Tänkte animera kolboxens fyllning (och vattenet - som inte syns). Men det kommer senare.
Tack för alla uppmuntrande tillrop - dom behövs.
![]() |
#23 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 |
Veteran
|
![]()
Hytten kommer isåfall senare - jag måste nog själv till Gävle nån gång när loket är ute och igång, då skall jag ta bilder som jag vill ha dom, spela in ljud och dokumentera alla reglage med nån sakkunnig vid min sida.
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Eftersom det är ett svenskbyggt SJ lok så stämmer nog det som står i ånglokläran. Där finns allt för den som vill bygga hytter till ånglok och lite till. Hojta om du behöver någon hjälp.
Sitter själv och försöker kalkylera en dragkraftskurva till loket. Har kommit en bit på väg. Det är ju så många faktorer på ånglok som måste räknas med, så det är inga små uträkningar. Mycket intressant måste jag dock säga att det, ber om att få återkomma med den.
![]() |
#26 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag måste skaffa bilder på hytt och alla reglage först, sen kan jag bygga hytten. Kul att du fördjupar dig i lokets gång- och uppförandeegenskaper - hoppas du har nytta av mitt datablad? Glöm nu inte dina teakvagnar - dom skulle passa väl bakom F-loket.
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Har lite annat smått och gott som jag sysslar med till mitt signalsäkerhetssystem av äldre karaktär. Kommer lite bilder på det snart... Teakvagnar+F-lok= http://www.youtube.com/watch?v=GT4MShFUNJA
Tågsammansättning: SJ F 1200, DFo5 2753, BC07a 2770, Co4a 2001, Co8a 2772, F2d 25628, D 109 Teaken står på paus. Men jag sätter igång snart igen! Datan som stod i bladet var identisk med vad som stod i ånglokläran. Men det är (nästan) det enda som jag behöver för att kunna få ihop en realistisk engineconfig till ett ånglok. Har precis kommit fram till att den indikerade effekten är 1631 hästkrafter. ![]()
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
Jag har renderat alla ytor med de sneda fototexturerna på och sedan finpillat med varje del. Lagt på hundratals nitar, tonat, mörkat, klippt och skurit m.m. Till sist satt samman till en 1024 x 1024 tga (se bilden). Något har jag säkert glömt på texturen?
Nu skall alla detaljer göras till tendern och allt skall textureras. (tendern exkl. boggier ligger på 200 polys nu men vänta bara tills alla detaljer är på plats!) Utan Bengans högupplösta bilder hade detta inte varit möjligt!
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej !
Jag kan inte tillföra tråden annat än glada HEJA rop!! Är helt novis när det gäller rendering och allt annat ni snackar om. Ser verkligen fram emot att få köra loket om och när den läggs ut på Download. Många hälsningar
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Kan ju inte bli bättre! Väntar bara på att få kol i loken och ånga iväg om jag lyckas med ångefekterna. Jag har lyckats två gånger tidigare.