Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-21, 17:23   #24
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Grejen med en animerad bulklast är att du gör en enda last som är av bulktyp som funkar till alla vagnar. Denna består av en textur som sedan läggs på den animerade meshen i vagnen. Meshen kan animeras enligt konstens alla metoder och som Lan säger, är man lite klurigt så är det inga problem som det ser ut nu.
Mitt förslag är att animera den över ett lämpligt antal frames, 30 kanske räcker, men behövs högre precision får ni öka det talet. "Locket" är en egen mesh som är kopplad till en lattice/dummer och som animeras från frame 1 (0 i 3Ds) då den är gömd under bottnen på vagnen (gör inget om den sticker upp lite, då ser det ut som om lite kol är kvar). Får den inte plats i golvet så kan man göra den tvådelad och låta delarna glida ihop när man nått golvet och gömma de mellan långbalkarna. En ytterligare variant är att dra ned meshen ett par 100 meter under marken på den första framen. Därefter animeras den till sista framen i en linjär rörelse som fyller korgen.
Sedan kommer sidorna, där rekommenderar jag att ni gör som jag tror att Lan gjorde om han följde mitt förslag. Gör boxar utan tak och botten och lägg kanterna på dessa så att de ligger och precis täpper igen öppningen mellan plankorna, hela vägen runt. En sådan för varje hål. Dessa kopplas till var sin lattice och animeras sedan till att synka när lockbiten åker förbi och gömmer sig sedan i plankorna när de inte används. Ni får klura lite på hur ni gör med de delar som sitter på luckorna, men de kommer ju att delvis döljas när luckorna är öppna av den rök som jag antar att ni kommer att använda där. Allt detta textureras och får en standardtextur, lämpligen kol, som används när man inte lastat något i vagnen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009