Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-23, 21:35   #1
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Lite feedback: Dörrarna på 40-talarna öppnas tvärt om mot vad du har gjort på bilden, alltså dörrhandtaget skall sitta mot boggins håll och gångjärnen mot bälgen till. Annars ett super jobb du lägger ner.
rapid94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 13:04   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Få se nu, inga koppelstänger, ingen träram eller nyfernissad teakpanel, ingen ångvärme, ingen gasbelysning, inga dragspelsbälgar, inga -07 boggier, inte ens ett par hederliga glidlager!? Hur kan du kalla det där för tåg!?

Snyggt jobbat med vad det nu är i varje fall!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 16:05   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Få se nu, inga koppelstänger, ingen träram eller nyfernissad teakpanel, ingen ångvärme, ingen gasbelysning, inga dragspelsbälgar, inga -07 boggier, inte ens ett par hederliga glidlager!? Hur kan du kalla det där för tåg!?

Snyggt jobbat med vad det nu är i varje fall!
Nej Korvtiger, detta är inte din "period". Dragspelsbälgar hade den fram till de fula gummivulsterna kom på 70?-talet. Jag har en animerad dragspelsbälg men får den inte att fungera så den fälls ut, undrar om rena animerade bälgar verkligen är implementerade i Svenolovs skript ? Du testade väl bara med "kedjemesher" och det fungerar uppenbarligen.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 16:08   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rapid94 Visa inlägg
Lite feedback: Dörrarna på 40-talarna öppnas tvärt om mot vad du har gjort på bilden, alltså dörrhandtaget skall sitta mot boggins håll och gångjärnen mot bälgen till. Annars ett super jobb du lägger ner.
Det är fixat, jag lät lura mig av orginalet som har felvända dörrar.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 18:43   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jo, det skall vara implementerat, kolla dokumentationen! Vi testade det dock aldrig, så det är inte säkert att det verkligen fungerar.

Man byggde om vagnarna med gummiblåsa från och med 1967 har jag lyckats gräva fram. Du kan använda mitt bälgbibliotek om du inte får animationen att fungera.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 18:54   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jo, det skall vara implementerat, kolla dokumentationen! Vi testade det dock aldrig, så det är inte säkert att det verkligen fungerar.

Man byggde om vagnarna med gummiblåsa från och med 1967 har jag lyckats gräva fram. Du kan använda mitt bälgbibliotek om du inte får animationen att fungera.
Tack för erbjudandet, ett problem är att alla interna mesher (utom STL-koppelgrejor) numera är fästa i två punkter a,groundzero och a.grounzero_rev (vriden 180 grader), båda ligger i 0,0,0 och gör det mycket lättare att bygga direkt i lokmeshen, så att allt ligger rätt och sedan animera och göra klart och exportera direkt.

Har gjort en temporär on-off-bälg och brygga som fungerar nu.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 09:45   #7
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Vilken skillnad det blev med fönster snyggt jobbat!
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 19:39   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om märkning av personvagnar...

...har jag fått lida mycket kritik, speciellt av målarbröderna Bengan och Ekan. Om man inte lägger märkningen på vagnsidetexturen utan som separata fält så vinner man två fördelar, om vagnarna är lika på båda sidor:

Man behöver bara en vagnsida på texturen.
Man sparar utrymme till annat, som t.ex. en märkning som man ser om man råkar hamna nästan under vagnen

Enda nackdelen är att det kostar 4 polygoner extra.

Döm själva!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120725_0000.jpg (143.4 KB, 161 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120725_0001.jpg (148.8 KB, 161 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 23:45   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
...har jag fått lida mycket kritik, speciellt av målarbröderna Bengan och Ekan. Om man inte lägger märkningen på vagnsidetexturen utan som separata fält så vinner man två fördelar, om vagnarna är lika på båda sidor:

Man behöver bara en vagnsida på texturen.
Man sparar utrymme till annat, som t.ex. en märkning som man ser om man råkar hamna nästan under vagnen

Enda nackdelen är att det kostar 4 polygoner extra.

Döm själva!
Du glömde den tredje fördelen, nu ser man ju t.o.m vad som står där.
På orginalen är/var ju ytan så liten, att man nätt och jämt kunde tyda själva vagnslittrat ens en gång, resten av märkningen är ju nått grummligt vitt bara.

Och dom 4 extra polygonenerna tror jag till och med att vår käre kamrat spyfrog står ut med, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 18:46   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Äntligen sommar...

...och man kan bygga utomhus, skönt! Brottats vidare med A3 idag, det mesta fungerar som tänkt nu. Några bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120724_0000.jpg (155.1 KB, 211 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120724_0001.jpg (150.6 KB, 215 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120724_0002.jpg (67.5 KB, 212 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009