![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Det är bra med energi hos dig Lan!
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Det är ett mycket vackert lok och värme vagn.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... de rundade hörnen löste sig nyss genom att först göra en optimize på meshen, sedan i vertexläge ett "weld" inom 0,01m och sen en "smooth-modifier". Där ser ni vad en stackars gmax-max-byggare måste genomlida:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
av T4 + SV1 kommer strax att ske i Downloadtråden. Dessa har då "public beta"-status så kom gärna med synpunkter HÄR:
T4 är lite speciell vid uppstarten, man måste "fälla upp panton" för att loket skall gå att köra. "Panton" utgörs av alla öppna luckor som Åssbon nu kommer att stänga. När han krupit till ro bakom växellådan är loket klart att köra. Loket har V3s hytt (som är helt fel men bättre än ingen) Grattis Gunter2, ibland går ens önskningar i uppfyllelse men oftast int! ![]() Dom finns här: T4+SV1
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-11-07 klockan 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
blir det någon verison med marshal lycktor?
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Människan blir väl aldrig nöjd! Tycker du verkligen vi skall sätta "personbilslyktor" på ett så massivt lok???
I.o.f.s. lätt fixat, vad tycker ni andra???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Personligen så tycker ju jag att original lycktorna är snyggast och passar bäst på detta massiva och maffiga lok. Men om du känner och orkar bygga till "personbilslyktor" på henne, så varför inte?
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]()
Tack Lennart för de super fina T41 och Sv1 som har gjort,varför inte
ha en T41 med marshal lycktor också som på järnvägsmuseium i gävle har bevarat den med marshal lycktor har nummer 204. Hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
jag tänkte på om man bygger lite modernare så kan det passa in lite bättre
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som den kanske såg ut några år efter revisionen. Som ni kan se är det inte lika "sketet" som 202an eftersom smuts, sol, väder och vind ännu inte satt djupa spår i lack och underrede. Detta lok har nr 200, röda gallerplogar, marsalljus, elvärmekablar, och nedsänkta framrutor (sikten i de ursprungliga loken måste ha varit miserabel?). Kommer strax i Download !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Osäker på om det var standard bland Sv1
![]() Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush. Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet. I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna. Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2012-11-06 klockan 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Vad jag vet byggdes dessa vagnar om från F-vagnar allt eftersom behov uppstod när SJ märkte att de nya diesellokens generatorer inte klarade kylan i t.ex Norrland på vintrarna. Detta måste ha börjat redan på slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, och då fanns, vad jag vet inga "vulst"-bälgar. Jag har gått efter den ritning jag fått av Kenta ! Troligen kopplades den platformslösa änden alltid mot loket ??? Vad gäller dina övriga kommentarer säger ritningen nåt annat och så får det bli! Fanns säkert olika varianter ?
Allt tjat om rundade hörn undanbedes, jag vet och har försökt, men det skiter sig fortfarande, "Chamfer", "Fillet" och "Tesselate" hjälper föga, vid "smoothingen" är kantigheten kvar ?? Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Et=Eskilstuna, , Sweden.
Inlägg: 136
|
![]()
Sv1 vagnarna had varken gummi eller dragspelbälgar.
Lok kopplades alltid på platformslösa änden. Sv1 har inte gods/pass ut rymme, den har en rund tank på 2000 Liter som var placerad i platformslösa änden och mitten på Sv1 finns diselmotorn med elverk. Hälsningar Kenta978
__________________
K.A |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Det är just den jag tog som exempel innan, nr 55171 som tillhör BJs, utrustad med en Gm 6-71, samma typ av motor som sitter som tågvärmeaggregat i T41. Den har inte heller någon bränsletank i vagnen utan under, vilket jag kom på efter mitt senaste inlägg att den placerades under vagnen vid ett senare tillfälle, vilket lämnat utrymme för dusch och sovloft. tjat? Ja, om inte konstruktiv kritik önskas så ska jag undanhålla detta med. Förövrigt inväntar jag fortfarande svar på det senaste mailet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|