Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-26, 18:59   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Verkar var något med geometrin i alla fall...

Om jag kopierar den ena sidan, ex den vänstra och speglar den med mirror modifier eller bara skalar om det sker det som händer ovan.

men...om jag bara vänder ytan med roteringsverktyget blir det rätt...
verkar som att något annat värde än normaler spelar in, förstår inte vad dock.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 19:58   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Verkar var något med geometrin i alla fall...

Om jag kopierar den ena sidan, ex den vänstra och speglar den med mirror modifier eller bara skalar om det sker det som händer ovan.

men...om jag bara vänder ytan med roteringsverktyget blir det rätt...
verkar som att något annat värde än normaler spelar in, förstår inte vad dock.
Ja då har du väl löst det hela egentligen för om du speglar så speglas troligtvis också normalerna. Om du kör en x-form reset efter spegling och sedan flippar normalerna på den speglade delen så ska det väl bli rätt?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 00:06   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja, man tycker ju att det borde räcka. Jag har provat modellen i andra 3D program och jag hittar inget fel där. Alla normaler är rättvända och projektionen av texturen är också rätt.
Skumt verkligen, för är normalerna fel så ser man rakt igenom geometrin så det är i stort sett uteslutet.

Nu har jag experimenterat mer och kommit fram till (tror jag) att det är materialet, eller rättare sagt, något jag gör fel med materialet.
Här är två 100% standardkuber men som ni ser på "taket" så sker samma konstigheter
De är varken speglade eller kopierade, utan bara skapade direkt ovanför boggierna.

Beta 04.jpg

Anledningen till att jag tror att något är skumt med materialet eller texturen är att det bara sker då jag använder en environmental map. Kanske har jag gjort den fel, inte helt 100 på hur en sådan skall se ut. Just nu är det bara en grå dummytextur.

Kikar man på nosen på föregående bilder sker inte det där med att det blir mörkt.
Nosen är speglad på samma sätt som resten av karossen och lägger man på en vanlig "icke-environmental" material så blir det inga konstigheter

I dokumentationen står det att environmental map skall vara i kubisk form...men, om jag använder en grå dummytextur, hur stor roll spelar det egentligen?

Jag kan ju köra med en något tråkigare variant av materialval bara för att få det att funka,
men det ser bäst ut med BumpSpecEnvMask.

("Kika på detta tidigare inlägg med ett annat material applicerat på geometrin (dock annan diffus, men det spelar ingen roll)")
Kika på detta inlägg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-27 klockan 00:11.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 00:23   #4
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Snurrigt detta, som du säger env map ska inte ha någon betydelse för den byts ivf ut av spelmotorn till en annan. Kan du isolera ut den kuben med material som .max fil och de texturer du använder och packa ihop till en fil så ska jag testa att exportera och kolla igenom om jag kan hitta något udda?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 00:42   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Absolut, kika in i morgon så kan jag slänga ihop något.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 01:17   #6
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Yes, här kan ni kika på filerna. Max fil ligger i /kfp/sjx2000/motorvagn/betaversion + en .fbx för äldre 3ds max versioner. (Importera .fbx i centimeterskala, inte meter)
Observera att resultatet skiljer sig från "asset previewer" och RW.

Använd material ID 3 och 4 för att markera sidorna.

Länk till developer folder, lägg i din source mapp
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 11:02   #7
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Hej!
Vet inte om det överhuvudtaget är av relevans men om jag inaktiverar "TSX mode" i TrainSimulator's grafikinställningar så blir min repaint lite mysko...
Repaint'en är gjord genom en "ommålning" om texturfilerna (*.TgPcDx).

TSX ON:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...3-27_00003.jpg

Notera underredet, TSX OFF:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...3-27_00001.jpg

Symptomen verkar liknande men kanske beror på helt olika saker, jag vet inte. Hoppas det kan hjälpa!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 12:20   #8
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Yes, här kan ni kika på filerna. Max fil ligger i /kfp/sjx2000/motorvagn/betaversion + en .fbx för äldre 3ds max versioner. (Importera .fbx i centimeterskala, inte meter)
Observera att resultatet skiljer sig från "asset previewer" och RW.
Hur blir det om du ändrar din gray.ace från grå med RGB 128,128,128 till en färgen 128,128,255 som motsvarar en helt flat normal yta? 128 i blå kanalen ger väl någon slag inbuktning som gör att "solstrålarna" bryts på ett udda sätt(kan för lite teori om normalmaps för en insiktsfull analys av detta )
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 19:39   #9
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

En billig version av pantograferna

Fråga: När jag kopplar ihop två lok så kraschar RW. Jag har gjort kopplingsblueprint och definierat matriserna i lokets blueprint. Vet inte riktigt vad man bör göra härnäst?
(Vill koppla på de andra vagnarna!!)

Beta 08 Pantograf.jpg
#Jag har fuskat lite, den ena pantografen (den som står upp) är inte animerad, utan jag använder de som mått typ
#Får inte helt rätt på animationen men det kommer
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 20:04   #10
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Herre gud! Det ser ju asbra ut!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 22:17   #11
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Namngivning på strömavtagaren blir 1_xxxx_panto01 och varje rörlig del blir 1_xxxx_panto01_part01/02/03. Dessa sägs behöva vara länkade men det har fungerat lika bra utan för mig.
Så på samma sätt för den andra fast panto02.

Krasch vid ihopkoppling har man ju råkat ut för några gånger med. Lättast är att kolla alla avstånd för kopplen och lok, samt att kopplen är vända åt rätt håll.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 23:02   #12
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Ska vara ärlig och säga att jag tycker att detta systemet avskräcker en lite från att vilja försöka importera saker till TS (tänker då främst på min S-tavla)
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 23:18   #13
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vad skriver man i animation ID. Developerlokomotivet har inte samma namn där som .IA filen? (Eller en sökväg kanske är rättare sagt)

De har skrivit "frontPanto" och "rearPanto", men hur vet då loket om att den skall använda animation A eller B?
(eftersom .IA filerna för exempellokomotivet heter sample_panto01.IA och sample_panto02.IA)


Hittade nu
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-28 klockan 23:27.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009