![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Verkar var något med geometrin i alla fall...
Om jag kopierar den ena sidan, ex den vänstra och speglar den med mirror modifier eller bara skalar om det sker det som händer ovan. men...om jag bara vänder ytan med roteringsverktyget blir det rätt... verkar som att något annat värde än normaler spelar in, förstår inte vad dock.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Ja, man tycker ju att det borde räcka. Jag har provat modellen i andra 3D program och jag hittar inget fel där. Alla normaler är rättvända och projektionen av texturen är också rätt.
Skumt verkligen, för är normalerna fel så ser man rakt igenom geometrin så det är i stort sett uteslutet. Nu har jag experimenterat mer och kommit fram till (tror jag) att det är materialet, eller rättare sagt, något jag gör fel med materialet. Här är två 100% standardkuber men som ni ser på "taket" så sker samma konstigheter ![]() De är varken speglade eller kopierade, utan bara skapade direkt ovanför boggierna. Beta 04.jpg Anledningen till att jag tror att något är skumt med materialet eller texturen är att det bara sker då jag använder en environmental map. Kanske har jag gjort den fel, inte helt 100 på hur en sådan skall se ut. Just nu är det bara en grå dummytextur. Kikar man på nosen på föregående bilder sker inte det där med att det blir mörkt. Nosen är speglad på samma sätt som resten av karossen och lägger man på en vanlig "icke-environmental" material så blir det inga konstigheter ![]() I dokumentationen står det att environmental map skall vara i kubisk form...men, om jag använder en grå dummytextur, hur stor roll spelar det egentligen? Jag kan ju köra med en något tråkigare variant av materialval bara för att få det att funka, men det ser bäst ut med BumpSpecEnvMask. ("Kika på detta tidigare inlägg med ett annat material applicerat på geometrin (dock annan diffus, men det spelar ingen roll)") Kika på detta inlägg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-27 klockan 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]()
Snurrigt detta, som du säger env map ska inte ha någon betydelse för den byts ivf ut av spelmotorn till en annan. Kan du isolera ut den kuben med material som .max fil och de texturer du använder och packa ihop till en fil så ska jag testa att exportera och kolla igenom om jag kan hitta något udda?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Absolut, kika in i morgon så kan jag slänga ihop något.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Yes, här kan ni kika på filerna. Max fil ligger i /kfp/sjx2000/motorvagn/betaversion + en .fbx för äldre 3ds max versioner. (Importera .fbx i centimeterskala, inte meter)
Observera att resultatet skiljer sig från "asset previewer" och RW. Använd material ID 3 och 4 för att markera sidorna. Länk till developer folder, lägg i din source mapp ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
![]()
Hej!
Vet inte om det överhuvudtaget är av relevans men om jag inaktiverar "TSX mode" i TrainSimulator's grafikinställningar så blir min repaint lite mysko... Repaint'en är gjord genom en "ommålning" om texturfilerna (*.TgPcDx). TSX ON: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...3-27_00003.jpg Notera underredet, TSX OFF: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...3-27_00001.jpg Symptomen verkar liknande men kanske beror på helt olika saker, jag vet inte. Hoppas det kan hjälpa!
__________________
//Hamp3 ![]() SJ InterCity (X31K) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
En billig version av pantograferna
![]() Fråga: När jag kopplar ihop två lok så kraschar RW. Jag har gjort kopplingsblueprint och definierat matriserna i lokets blueprint. Vet inte riktigt vad man bör göra härnäst? (Vill koppla på de andra vagnarna!!) Beta 08 Pantograf.jpg #Jag har fuskat lite, den ena pantografen (den som står upp) är inte animerad, utan jag använder de som mått typ ![]() #Får inte helt rätt på animationen men det kommer
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Herre gud! Det ser ju asbra ut!
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Namngivning på strömavtagaren blir 1_xxxx_panto01 och varje rörlig del blir 1_xxxx_panto01_part01/02/03. Dessa sägs behöva vara länkade men det har fungerat lika bra utan för mig.
Så på samma sätt för den andra fast panto02. Krasch vid ihopkoppling har man ju råkat ut för några gånger med. Lättast är att kolla alla avstånd för kopplen och lok, samt att kopplen är vända åt rätt håll.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Ska vara ärlig och säga att jag tycker att detta systemet avskräcker en lite från att vilja försöka importera saker till TS
![]()
__________________
//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Vad skriver man i animation ID. Developerlokomotivet har inte samma namn där som .IA filen? (Eller en sökväg kanske är rättare sagt)
De har skrivit "frontPanto" och "rearPanto", men hur vet då loket om att den skall använda animation A eller B? (eftersom .IA filerna för exempellokomotivet heter sample_panto01.IA och sample_panto02.IA) Hittade nu ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE Senast redigerad av Kungsfisk den 2014-03-28 klockan 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|